Mini loopt wijdbeens achter/ patella luxatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Mini loopt wijdbeens achter/ patella luxatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:45

Ik heb vorig jaar een NMPRS ruintje gekocht van iemand.
In uitstekende gezondheid.

Hij stond wel een tikje wijdbeens achter, zoals meer klein spul. Hij stond daar echter op een beperkte ruimte, en bij mij op een veel groter oppervlak zodat hij 24/7 heel veel loopt.
Bovendien heeft mijn smid hem iets meer 'binnendoor' gezet.
Toch heb ik recentelijk het idee dat hij nog iets meer wijdbeens loopt, heb ook de indruk dat hij minder rent/ sprint... alhoewel dit ook kan komen doordat de nieuwe plek wat vertrouwder is, en de andere paarden minder speels zijn dan hij zodat hij iets minder gestimuleerd wordt.

Ergens vraag ik me wel af of het hem niet beperkt en/of het toch niet ietwat pijnlijk is/ zou kunnen zijn?

Omdat heel veel mini's hier last van hebben (wat absoluut niet het fokdoel is natuurlijk), zitten hier misschien meer mensen wiens shetten of mini's ook dit probleem hebben?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:47

hij zal gewoon bodemwijd zijn. en patella-luxatie is heel wat anders..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 15:03

spicegirl schreef:
hij zal gewoon bodemwijd zijn. en patella-luxatie is heel wat anders..

Mijn smid dacht dat hij wat slappe/ zwakke knietjes had.... daarom benoem ik dit.

Bodemwijd lijkt hij inderdaad ook wel wat te zijn..... ik had het idee dat het erger was geworden, en wilde het daarom toch eens aanslingeren.
Alhoewel juist de toegenomen beweging gunstig zou moeten zijn.....

Sappos

Re: Mini loopt wijdbeens achter/ patella luxatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:19

Wat ik al meerdere malen heb gezien bij dieren met patella luxatie is niet het wijd neerzetten van de achterbenen, maar het draaien van de voeten op de grond bij het afrollen. Als je het kniegewricht voelt mag daar 0 speling inzitten. Heb je het idee dat er toch speling in de knieschijf zit dan kan dit duiden op patella luxatie. Als het goed is zal het ze niet beperken en niet pijnlijk zijn, net als fixatie trouwens want het paard weet niet beter. Het is meer onhandig dan dat het pijnlijk is. Wat ik me wel voor kan stellen is dat de gewrichten meer of anders zullen slijten net als de voeten.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:30

Onze Shet van 93 cm loopt ook wijdbeens achter. Ik ben in februari met haar naar de kliniek geweest omdat ze volgens de DA hoefbevangen zou zijn (was ze al wel mee bekend) en het een ´typisch hoefbevangheids loopje´ zou zijn. Ik was het daar niet mee eens, in de kliniek bleek uit de foto´s van haar hoefbeen dat de stand juist verbeterd was i.p.v. verslechterd en ze dus inderdaad niet hoefbevangen was. De dierenarts in de kliniek benoemde haar lopen als een slappe achterhand en gaf aan dat we veel rechtuit met haar moesten stappen om het te trainen. Nou moet ik zeggen dat dat geen wonderen doet, ze blijft een typsich loopje houden en in sommige periodes is het erger en dan ineens weer minder. We hebben het maar een beetje geaccepteerd als iets dat bij haar hoort maar het blijft bij mij toch altijd een beetje knagen, vind het er niet fijn uitzien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:33

Aangezien het een ruintje is, is koker, ed. schoon?