Appaloosa hengsten kleine maat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Appaloosa hengsten kleine maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 12:42

We hebben een Slowflake merrie kleine maat (1.24) en ik ben eens aan het kijken om haar volgend jaar te laten dekken.

Ik ben rond aan het kijken naar Appaloosa hengsten kleine maat, maar ik was benieuwd of er (buiten de hengsten op de NAS site, daar staat er maar 1 op in de goede maat) nog meer kleine hengsten zijn van ongeveer 1.30 - 1.35?

Op Speurders en MP was ik deze al tegen gekomen, maar ik weet hiet of hier ervaringen mee zijn?
http://link.marktplaats.nl/692015400 4 Jaar, nog geen nakomelingen

http://jhmetalen.nl/appaloosa-ponys/

Wie heeft er / weet er hengsten van deze maat? Eventueel een andere kleur mag ook, maar de voorkeur heeft stippels.

Donja

Re: Appaloosa hengsten kleine maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:42

Dorando geeft leuke nakomelingen. PB anders Vandango@bokt eens, zij ebben deze hengst wel gebruikt.
De eerste link (Brave) geeft geen appaloosa door, aangezien hij zelf effen is.

Wat is de afstamming van je merrie? Wat zijn haar plus en minpunten?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 10:28

De afstamming van onze merrie is helaas onbekend, maar de bedoeling is ook om voor eigen gebruik een veulen te fokken. Eigenlijk heb ik altijd geroepen dat ik niet wil fokken, maar nu wel een leuke appa B merrie hebben is het zeker toch een optie, aangezien het dan voor eigen gebruik is.

In eerste instantie wil ik in dit topic graag een idee krijgen welke hengsten er zijn. Ik zag dat Dorando toch al 1.38 is gemeten ipv de 1.35 die op de site staat, dus misschien dat die al te groot wordt?

Hierbij toch dan even foto's van de merrie:

Minpunten: geen behang (geen manen / flutstaartje)
Pluspunten: een superlief karakter
Bouw heb ik foktechnisch geen verstand van, ik ben me ook net pas aan het verdiepen in het fokken, aangezien het voor mij nooit een optie is geweest.

Wat we graag willen fokken, een grote B / kleine C (bij voorkeur niet kleiner dan de 1.24), (nuchter) karakter is voor mij heel belangrijk (we hebben 3 kinderen die er mogelijk later op zouden kunnen rijden, maar moet ook voor de kar kunnen zonder al te veel stress)

Standfoto's zijn lastig in je eentje :o
Afbeelding
Afbeelding

Donja

Re: Appaloosa hengsten kleine maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:47

Manen en staart zijn een appie- 'probleem'
Je merrie is redelijk stevig, dus als je daar een wat slankere hengst op gebruikt, kan hij rustig wat groter zijn. Ze is schabrakbont gemarmerd als ik haar zo zie, maar ze kan nog doorkleuren.
Je kunt haar naar de stamboekopname van het NAS brengen volgend jaar, dan krijg je gelijk een exterieurbeoordeling. dat kan helpen bij de hengstenkeuze. Januari is er weer de hengstenkeuring, misschien dat daar nog wat leuks in de juiste maat komt.
Ik zou wel een hengst met de appaloosakleur gebruiken om de meeste kans op een appaloosaveulen te krijgen. Met een fewspot heb je sowieso een gekleurd veulen.

7 september is de nationale keuring van het NAS in kootwijkerbroek. Misschien leuk om te gaan kijken?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 20:45

Heb eerder ook een appa gehad, maar dat is toch al bijna 20 jaar geleden dat ik op de keuring kwam (Lunteren) :D Dus even geheugen opfrissen... ook al zijn de ouders onbekend, dan kan ze nog opgenomen worden of niet?

Kootwijkerbroek ligt bij Barneveld/Apeldoorn, dus vanaf hier wel af te reizen (1,5uur) misschien dat ik nog wel kan gaan kijken :j Eerder stond het in de Appaloosa Nieuws, is dat nog zo of kan je ook online bekijken welke hengsten er komen?

Ze is trouwens 10 jaar en heeft al meerder veulens bij haar vorige eigenaar gehad. Ik verwacht niet dat ze nog van kleur zal veranderen.