Hier pak ik regelmatig een scheermachine en scheer het tot op de manenkam af. Ziet er een paar weken heel debiel uit (net een ezel dan!), maar alles groeit weer mooi omhoog en je kan het bijhouden.
Mijn fjord heeft nogal brede manenkam en wanneer dat hoger staat dan een handbreedte, gaat het al hangen in een regenbui. Zodra het gaat hangen, krijg ik het met knippen nooit meer rechtop. Ik heb andere fjorden verzorgt waarbij dit weer geen probleem was. Die kammen waren veel smaller, dus manen minder zwaar en bij dat soort manenkam kan je nog wel wat herstellen. Bij die tank van mij kan je dat echt vergeten dus ik probeer het ook niet meer. Ik heb daarom ook getest of ik het lang kon laten, maar het is zo dik dat hij er dan jeuk van kreeg op warme dagen.
Het hangt er dus vanaf hoe breed jouw fjords manen zijn. Maar mijn ervaring is wel dat als het eenmaal echt lang is en hangt, scheren toch echt de beste manier is.
Heb evt wel een foto voor je, kan je zien hoe debiel fjordlief er een paar weken bijloopt.