kan mijn paard nog stam boek papiere krijgen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bjarnoos

kan mijn paard nog stam boek papiere krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:48

Beste bokkers
Mijn vraag is ik heb een haflinger merrie zonder papiere.
Er is echter wel bekend wat haar afstaming is maar er is denk ik nooit een dek bon ingeleeverd.
En vroed mij nu af kan mijn paard nog papieren krijgen bijv dmv een dna test ?
En weet imand hier de koste van. Ze is wel in het bezit van een paspoort
M.v.g

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:05

Deze vraag zou je beter richten aan het Haflinger Stamboek.

Normaal, als de afstamming bekend is EN bewezen kan worden door middel van DNA ouderschaps testing, en de nodige adminstratie kosten zijn betaald, kan een paard stamboek papieren krijgen. Maar je hebt wel het DNA van je merrie, haar vader EN haar moeder nodig om ouderschap te bewijzen. Veelal betekend dit dat je zelf het nodige moet gaan doen en opzoeken.

Wat de kosten betreft ... dit is erg afwisselend naar verlang welke Stamboek. Ik heb al prijzen gehoord bij WB stamboeken van 500 euro, en bij andere van 250 euro ... dit zijn wel dan inclusief de adm.kosten enz. Vraag aan het Haflinger Stamboek want die zullen hun 'eigen' prijzen hebben.
Los van de Stamboek eisen, kan je het normaal voor +/- 125 euro gedaan krijgen in verschillende labo's ... maar niet al deze labo's zijn 'erkend' door bepaalde Stamboeken, dus de resultaten ook niet!

Haar paspoort ... is dat een Equipas, zonder melding van afstamming, of is dat een Paspoort uitgegeven door het Haflinger Stamboek ?

Mexxuna

Re: kan mijn paard nog stam boek papiere krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:13

Ik heb mijn Haflinger ook pas later op laten nemen in het stamboek, ze werd aan huis beoordeeld en met een bepaald aantal punten werd zij opgenomen als stamboek Haflinger.
Wij hadden echter wel veulenpapier.

bjarnoos

Re: kan mijn paard nog stam boek papiere krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 08:59

Bedankt voor de info