Stal wijdewormer kwadijk ervaringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boberghuis

Stal wijdewormer kwadijk ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 11:28

Hallo allemaal,
Afgelopen 22 juli heb ik mijn negenjarige Friese merrie laten insemineren bij stal wijdewormer kwadijk. Ze heeft een dubbele eisprong gehad en is tweemaal geïnsemineerd. Vandaag heb ik haar daar weer laten scannen en kreeg ik helaas te horen at ze niet drachtig is. Zelf wordt ze niet goed hengstig en ze hebben haar ook hengstig gespoten toen. Toch vond ik het dan wel raar dat ze een dubbele eisprong had of komt dat wel vaker voor. Maar goed nu kon ik kiezen om haar daar weer een week te laten staan en dan kijken of ze misschien toch weer drachtig wordt of ik kon haar mee naar huis nemen. Ik heb haar mee genomen omdat ze daar erg opgefokt en zenuwachtig is. Ik heb trouwens zelf de scan gezien. Daar zag ik een zwart rondje dat knipperde zeg maar. De ene keer zag ik het wel en de andere keer niet. Weet iemand wat dit kan zijn?

Heeft iemand ervaringen bij het dekken bij deze stal? Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen!
Laatst bijgewerkt door Boberghuis op 07-08-13 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Stal wijdewormer kwadijk ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:30

Dubbele eisprong komt zeker vaker voor. Waarom laat je haar dan niet thuis insemineren. Volgens mij komen ze gewoon door heel Nederland. En anders sturen ze het naar een hengstenhouder bij jouw in de buurt, die dan komt insemineren.

Boberghuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:11

Dankjewel voor de tip! Ik dacht persoonlijk dat er meer kans op drachtigheid was als je het paard bij de hengstenhouder laat staan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:13

Nee, dat is niet altijd zo. Wij laten ze eigenlijk altijd gewoon thuis insemineren. Een hele enkele keer als het echt niet goed wil lukken. Laten we ze bij de hengstenhouder staan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:18

Mijn merrie is dit jaar ook geïnsemineerd door deze hengstenhouder. Ik heb mijn merrie alleen niet daarheen gebracht, maar ze zijn aan huis komen insemineren, juist om de reden die jij zegt (je paard is in een vreemde omgeving minder relaxt). Ik ben van mening dat stress door nieuwe omgeving niet positief bijdraagt aan een mogelijke dracht. En het ene paard heeft daar meer last van dan de andere.

Dubbele eisprong komt vaker voor inderdaad, risico bestaat dan dus op een tweelingdracht.

Mijn ervaring is uiterst positief met deze hengstenhouder. Ik heb ze meerdere malen gebeld met vragen of voor overleg en namen uitgebreid de tijd voor me.
Helaas is ondanks alle inspanningen ook mijn merrie niet drachtig geworden.

En ook is het niet per definitie zo dat als je je merrie wegbrengt het gegarandeerd succes is. Er zijn zoveel factoren die meespelen en mijn DA zei zelfs dat er maar 1/3 van de eitjes kwalitatief goed genoeg zijn om bevrucht te worden. Voordeel is alleen dat ze er bij de hengstenhouder bovenop zitten en heel veel ervaring hebben en ook vers sperma kunnen insemineren, waardoor het sperma van betere kwaliteit is (langer houdbaar) dan verdund sperma.

Boberghuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:54

Jibbel: Hoe oud is jouw merrie? Ga je ook nog doordekken volgend seizoen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:57

Mijn merrie is nu 16. Ze is dit jaar wel drachtig geweest, maar heeft verworpen en is daarna niet meer hengstig geworden. Lichaam is dus nog een beetje in de war. Als alles bij haar van binnen verder ok is en blijft, dan ga ik wel doordekken, want ik vind het zonde van het dekgeld anders.

marielle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:22

Mijn merrie heeft daar 5 weken gestaan en volgens daar niet drachtig te krijgen ze hebben alles geprobeerd! Na 5 weken haar opgehaald! Binnen 2 dagen was ze thuis hengstig en is thuis 1x geïnsemineerd en drachtig! Dus paard in het vervolg lekker thuis laten dekken!!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:30

Grote onzin allemaal,

Het is zowiezo een heel slecht seizoen geweest, heel veel merrie's werden slecht drachtig of niet.

Soms heeft het ook te maken met andere faktoren die je niet precies kunt genoemen.

Normaal gesproken laten wij de merrie's ook thuis insemineren,helaas dit jaar eentje wel drachtig n die ander vergooide iedere keer. Bij de hengstenhouder ben ik geswitcht van hengst en toen pakte het in 1 keer, waarom? Geen idee, mss was de match eerder niet goed.

De natuur heeft een ongeschreven wet, namelijk
Wat je niet begrijpen kunt, moet je maar bewonderen.