[TI] Merrie krijgt er stippen bij, hoe kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

Merrie krijgt er stippen bij, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:07

Mijn inmiddels 3,5 jarige tinker merrie Elsa krijgt er sinds kort stippen bij. Ze is bruin/bont en was op de grote vlekken na gewoon wit. Ze komen nu best wel snel (afgelopen 2 maanden zijn er zeker 5 bij gekomen)

Inmiddels heeft ze 5 stippen op haar rug en ook al een aantal her en der op de rest van haar lichaam. Het zijn echt willekeurige stipjes, niet van wondjes of iets dergelijks. De grootte varieert van een cm doorsnede tot formaat € 2 munt.

Wij vroegen ons af of iemand ook weet hoe dit komt en of we nog veel meer stippen kunnen verwachten :D. Zaterdag komen er nieuwe foto's dus dan zal ik 2 posten (oude en een nieuwe)

Aprils_joke

Re: Merrie krijgt er stippen bij, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:08

heb je foto,s ?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:09

Heb je misschien een foto?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:17

ik zoek even of ik nog een duidelijke zij fot heb...recente foto komt zaterdag (ze staat momenteel in training)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:24

Zomer vorig jaar;
Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft nu op haar rug (boven op zeg maar) 5 stippen (1 grote, en 4 kleinere), op de zij een aantal en achter bij de heup een paar. Zal er zaterdag wat duidelijke foto's van maken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:26

Ik herken het! Afgelopen 2 jaar heeft mijn merrie ook 2 kleine stipjes gekregen.
Onlangs had ik een keuring met haar en de jury was er ook over bezig, achteraf eens nagevraagd en ze zeiden gewoon dat het regelmatig voorkomt, dat ze stippen bijkrijgen naarmate de jaren. :) Niets bijzonders dus, wél leuk zo die nieuwe stipjes ontdekken :))

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:30

Maar nu zijn het dus 8 (en misschien wel meer) stippen in 2 maanden. Ze staat nu ergens anders waar ik dan 3x per week kom en dan valt het dus erg op als er weer een nieuwe stip is :P. Eerst dachten we dat het modder oid was, maar dat is het dus niet.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:35

Gek, bij mij is het vooral als ze van winter- naar zomervacht gaat dat het me pas opvalt. Ik denk ook wel dat het ene paard meer 'aanleg' ervoor zal hebben dan het andere..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:38

Zijn het niet gewoon Bend Or spots?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:03

Inkspots, heel normaal bij bonte paarden ;)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 06:31

Zie het geregeld hoor !

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 07:41

Volgens de wiki zijn bend or spots voor voskleurige paarden. Dat is ze dus niet, weet niet of het dan ook kan.

Lepel; heb jij ook paarden die er stippen bij krijgen dan? Want iedereen is er verbaasd over hier.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:53

Nee hoor, Bend Or spots komen ook op andere kleuren voor (jij keek wss bij birdcatcher spots). Weet niet hoe het met bont zit of dat hetzelfde heet...
Maar het is heel normaal voor bonte paarden om wat stippen erbij te krijgen ik heb het ook vaker gezien.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:10

Ja heel herkenbaar :) Devin heeft in de loop der jaren ook wat "spots" erbij gekregen!

Wat me bij Devin opvalt nu zijn been geschoren is ivm blessure dat hij (oa) donkerpigment heeft op zijn been waar witte haren groeien........en dan zo hier en daar zijn wat donkere haartjes en dat die uitgroeien tot een "spot" uiteindelijk?

Of is dat heel gek/blond van mij gedacht?

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:43

Ik heb een Tinkermerrie gehad die ik zonder stippen kocht en elk jaar kreeg ze erbij , haar zoon doet hetzelfde en bij een Tinker van een vriendin zie ik het ook gebeuren , dus voor mij is het niet vreemd.
Mijn witte Tinker zie ik door haar witte vacht nu ook stippen krijgen op haar huid

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:39

Boyan heeft er ook stippen bij gekregen. Hij had eerst 2 stippen, 1 op zijn bles en 1 op zijn rug. Nu heeft hij er tientallen verspreid over zijn witte vacht. Echt bizar, want vroeger had hij op die plaatsen niet eens pigmentvlekken. Nu zitten er overal donkere stippen op zijn huid, waar voskleurige haren uit komen.