Trekpaard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikhouvanjou2

Trekpaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:46

Ik heb misschien de plannen om een trekpaard te kopen..
maar nu word er gezegt dat ze te lomp zijn om echt te rijden.

ik ben zelf verder recreatief, en vind springen echt heel leuk!
buitenrijden vind ik ook heerlijk
maar afentoe dressuren vind ik ook erg prettig.

is dit dan een geschikt ras?

Anoniem

Re: Trekpaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:48

Galop schijnt niet goed voor ze te zijn ivm hun gewicht. Meer weet ik niet !

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:49

Vraag t s aan koudbloedkim. Die heeft er een!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:50

Buitenritten ja :) dressuur is een twijfel geval en springen niet. ( uitzonderingen zijn er ook net als un de dressuur overgens :) ) Verder zijn het ontzettend leuke paarden maar in jouw geval zou ik twijfelen :j Misschien een ander koudbloedras? Die zijn iets kleiner waardoor dressuur en springen waarschijnlijk beter gaat :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:10

Mega brede paarden zijn niet comfortabel om op te zitten, zeker niet voor een vrouw ivm vorm bekken. Het is ook niet altijd even simpel om er passend tuig en stalling voor te vinden. En niet alle pensionstallen zijn er blij mee ivm kracht en daar niet op ontworpen faciliteiten.

Daarnaast is een trekpaard geselecteerd op trekvermogen en niet op draagvermogen. Wil je er redelijk actief mee gaan rijden kies dan een ras wat daar meer voor geschikt is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:22

Er zijn verschillende rassen trekpaard, en een paar daarvan zijn wel degelijk geschikt om op te rijden. Zo zijn er wat lichtere en rijtypische vertegenwoordigers van het Percheron ras, en ook op een Schwarzwalder Fuchs kun je aardig uit de voeten.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:24

Ik heb zelf een Noordzweeds paard van het type Brükhast.
Dit zijn ook heeeeeeeele leuke paarden waar je van alles mee kunt doen. :D :D :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:29

tamary schreef:
Mega brede paarden zijn niet comfortabel om op te zitten, zeker niet voor een vrouw ivm vorm bekken. Het is ook niet altijd even simpel om er passend tuig en stalling voor te vinden. En niet alle pensionstallen zijn er blij mee ivm kracht en daar niet op ontworpen faciliteiten.

Daarnaast is een trekpaard geselecteerd op trekvermogen en niet op draagvermogen. Wil je er redelijk actief mee gaan rijden kies dan een ras wat daar meer voor geschikt is.

Ik heb een drumhorse waarbij je zowat in spagaat zit. Hééérlijk!!!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:34

Als je voor een trekpaard gaat, let dat goed op erfelijke aandoeningen die ze vaak hebben zoals mok. Als je een jong trekpaard koopt, check dan de moeder op mok.
Trekpaarden kunnen gewoon galopperen hoor mits ze correct zijn afgericht, springen is niet goed; ook niet voor de lichtere types trekpaard.
En dressuur kunnen ze zeker wel, het zal wel meer moeite kosten om ze op een bepaald niveau te krijgen.
Kijk maar eens naar dit filmpje (is wel een uitzondering hoor op dit niveau):
http://www.youtube.com/watch?v=F0tR3fdvSqM

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:39

bokker duhelo heeft een paar hele leuke waar ze actief mee rijdt, ze kan je vast verder helpen :)

ikhouvanjou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 22:47

bedankt voor alle reacties!
ik ga er nog even overna denken..

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:47

Een trekpaard kopen moet je echt serieus goed over nadenken zoals mede bokkers hierboven al melden.

Als je d'r mee wilt springen is t een af te raden ras.
D'r zijn d'r best bij waar je zo nu en dan eens een hupsje mee kunt maken.
Er zijn er bij waar je mee zou kunnen dressuren, maar dan moet je al redelijk goed thuis zijn in de trekpaarden wil je daar t geschikte type er precies tussenuit pikken op je zoektocht.

Heb zelf twee trekpaarden, hartstikke leuk om mee te mennen, buiten rijden en beetje te dressuren.
Vorig jaar een bij gekocht maar ben zeker een jaar kwijt geweest om er een te vinden die zo gebouwd is dat je er nog enigszins mee kunt "sporten". De goede liggen echt niet voor t oprapen cq uitkiezen.
Als ik t even recht voor z'n raap mag zeggen (en ik vind trekpaarden best leuk) er zitten idd wel een hoop minder lenige trekpaarden tussen. Als je ze vergelijkt met andere rassen...

Je moet echt goed beseffen dat je ze idd niet overal kwijt kunt, lang niet alle pensionstallen zitten hierop te wachten. Ze meer kuil/hooi eten dan een gewoon paard op stal.
Liefst heel t jaar buiten kunnen. Al of niet snachts binnen, das naar ieders keuze natuurlijk.
Hoefsmid staan ook echt niet in de rij te wachten op een trekpaard te beslaan.
Ze gaan minder lang mee qua leeftijd dan bijv kwpner.
Zijn er vrij veel met gebreken al op jonge leeftijd, artrose , ernstige mok, cornage etc.

Tuurlijk zijn er allemaal uitzonderingen op de zaak, maar wat ik beschrijf is wat je doorgaans tegenkomt (en ik ken er echt heeeel veel door heel nl en België heen).
En ook andere paarden kunnen van alles mankeren, alleen wordt er vanuit t trekpaarden stamboek (nog) niks mee of aangedaan om fokkerij hierin te beperken.

Als je graag echt wilt springen denk ik dat je beter een ander ras of kruising kunt kiezen.
Zoals cassady en Claudia aangeven, er zijn ook lichtere/luxere rassen typen daarin.
Dan zul je je er echt in moeten verdiepen om de juiste keuze te maken voor t geen wat je ermee wilt.
Als je echt graag wilt springen/dressuren....
Veel succes!!!

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:22

Heey! Ik denk niet echt dat een trekpaard is wat je zoekt ... een ander ras wel de kwestie galop is afhankelijk van het paard ( ik heb mijn trekpaard moeten leren galopeeren hy kan dit niet in een piste ofz een lang rehct stuk ) over dat mok enz.. als alles in de benen enz goed verzorgd word is dit vaak niet tuurlijk er is wel extra aandacht voor nodig naar mijn ervaringen kunnen ze wel best oud worden hoor veel plezier op je zoektocht (sorry mijn enter toets is kapot....)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:06

Ik ben geen echte kenner met trekpaarden. Ga opzoek naar een fjord, Haflinger of fries. Een fjord en haflinger kunnen dressuur en springen, fries kan erg leuk dressuren en uitzonderingen kunnen ook een aardig sprongetje maken. :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:56

PrizTwir schreef:
Ik ben geen echte kenner met trekpaarden. Ga opzoek naar een fjord, Haflinger of fries. Een fjord en haflinger kunnen dressuur en springen, fries kan erg leuk dressuren en uitzonderingen kunnen ook een aardig sprongetje maken. :)

Wat een geweldig advies van iemand die zelf al aangeeft geen kenner te zijn met trekpaarden.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:46

Akhal_Teke schreef:
PrizTwir schreef:

Wat een geweldig advies van iemand die zelf al aangeeft geen kenner te zijn met trekpaarden.

Als je tenminste nog iets wil als dressuur en springen zou ik zeker niet voor een trekpaard gaan. Kies dan een fjord of Haflinger.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:48

Met een trekpaard moet je niet gaan springen ivm kun gewicht, dressuur kan wel, buitenritten zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:56

In dit filmpje staan een aantal dingen die ik met mijn [ras] doe. :j

Vanaf ongeveer 40 seconden.

Je kunt inderdaad tegen het probleem aanlopen van stalling en moeilijk aan passende spullen komen en inderdaad goed op de benen letten en preventief behandelen.
Maar voor de rest snap ik bepaalde reacties niet zo?
Slecht galopperen? Geen dressuur?
Trekpaarden zijn ook gewoon paarden, net als andere rassen en ja, met springen moet je inderdaad voorzichtig zijn.
Maar de rest (dressuur etc.) valt allemaal best te leren hoor. :)

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:19

met een trekpaard kun je echt wel dressuur rijden hoor! ze zijn natuurlijk niet zo soepel als de paarden die er voor gefokt zijn maar het valt zeker te leren. ik rij zelf een trekpaard waarmee we aan het oefenen zijn om te wijken, ze kan het wel. maar het kost gewoon iets meer moeite voor een groot/zwaar paard. en springen? idem.
trekpaarden zitten heerlijk omdat ze zo breed zijn, als een huis. passende spullen vinden kan een probleem zijn, maar ze zijn echt wel te vinden.
de benen kunnen idd een probleem zijn, je moet daar dan ook heel goed opletten bij de koop.
en galop? ze kunnen echt wel galopperen!
ik ben heel blij met mn verzorg trekpaard omdat ze alles kan/heeft wat ik in een paard zoek, vooral het geweldige karakter (werkwillig, humor en gewoon verschikkelijk lief) :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:26

Heb anderhalf jaar er een gereden, eigenaresse kon er zelf niet op rijden, maar meer als rechtuit en af en toe een stuk galop zat er niet in, als ze een actieve dag had kon je wel een mini sprongetje doen, maar echt springen nee, kan je ze ook niet kwalijk nemen, hun bouw is er gewoon niet naar, t was een verschrikkelijk lief maar wel ondeugend dier, ze wist heel goed dat ze het in kracht van je won, dus ging soms ook doodleuk stilstaan of aan de hand er gewoon vandoor, zo van houd me maar tegen, benen optillen deed ze niet, dus hoefsmid was ook erg duur want dat moet dan op een speciale manier en dat wil niet elke smid, verder hebben of krijgen de meesten cpl en hier ben je veel geld aan kwijt om te onderhouden, zelfde voor tuig want de standaardmaten passen ze niet. Denk dat ze wel leuk zijn als je bv bij zee woont en dan alleen rechtuit buiten rijd, zeewater helpt dan gelijk voor de CPL, maar ik zou er zelf niet snel een kopen, hoe lief ze ook zijn.

edit: dat ze heerlijk zitten weerleg ik ook, ze zijn wel vlak in hun gangen, maar de eerste paar keer had ik met lichtrijden echt het gevoel of ik uitscheurde :P zo breed, flinke spierpijn van gehad, na een tijdje wende het, maar voor t zitten hoef je ze niet te nemen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:59

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:09

dan maar even melden dat het slotje nog niet goed hangt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:26

Jammer! :))

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:16

Alsnog een slotje! :)