Hengstenhouders met natuurlijk dekkende hengst; optoming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Hengstenhouders met natuurlijk dekkende hengst; optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 01:04

Ik ben benieuwd met wat voor optoming de hengsten die op natuurlijke wijze dekken dat mogen doen bij de bokkers. Inmiddels is mij uit meerdere hoeken nadrukkelijk aangeraden dat als ik het voor een hengst echt duidelijk wil houden voor welk doeleinde hij uit de wei wordt gehaald, ik beter de optoming gescheiden kan houden.

Ik heb zelf geen hengst, ik verzorg wel een 5-jarige Tinkerhengst. Tot op heden nog niks gedaan wat ook maar in de buurt van dekken of een keuring komt, maar wie weet, ooit... (heb zelf namelijk ook een Tinkermerrie). Deze hengst loopt aangespannen en onder het zadel, kent natuurlijk ook een stalhalster. Tot op heden is een touwhalster een onbekend iets voor hem, dus heb al eens door het hoofd laten schieten dat dat misschien een fijne optie is.

Roweentje89

Re: Hengstenhouders met natuurlijk dekkende hengst; optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 01:11

Ik weet van een bedrijf waar ik stage heb gelopen (dekstation van bwpers) dat de hengsten die uit de stal gehaald werden om op de bok te springen een speciaal halster/hoofdstel aan kregen om dit te doen.
Voor hun denk ik inderdaad duidelijk wat ze dan moeten gaan doen.

Dit waren overigens ook geen gewone stalhalsters. Dit waren ofwel leren halsters met een hengstenketting of wel een hoofdstel met zo een hengstenbit in.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 01:20

Hier werd aan de hand gedekt met een halster waar een bit aan vast zat. Zo was het voor de hengst ook duidelijk wanneer hij mocht. Geen bit, niet dekken en dan liep hij ook als een lammetje met je mee. Hoofdstel werd daarvoor vermeden omdat hij ook gereden werd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:26

Eigen hengst heeft altijd aan een halstertje gedekt. Maar heb ook altijd een doetje eerste klas gehad.

Een 1 oudere hengst die altijd wat verwend was (eigen woorden van de eigenaar) na, die ging met bitje en hengstenketting (en was dan nog steeds niet leuk om mee te werken).
Andere hengsten (jeugd tot 3 jaar waar wel mee werd geschouwd, maar ook volwassen dekhengsten die hier voor de sport stonden en thuis aan een halster dekte) hebben hier niet gedekt, maar waren ook altijd gewoon braaf aan een halster.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:30

Devdan had een apart dekhoofdstel en een apart rijhoofdstel, ook met verschillend bit in.
Ik heb ook gehoord van hengsten die bijv. linksom de stal uitgingen voor het dekken en rechtsom voor het trainen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:31

Ik verzorg ook een tinker dekhengst.
Hij heeft meestal met het dekken een bit in met een hengstenketting door de bitringen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:31

Vrienden van mij gebruikten daar een touwhalster voor.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:00

Bij de meeste hengstenhouders waar ik de hengst zelf zag dekken op de bok of natuurlijk wordt een hengstenbit gebruikt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:05

Toen ik een hengst had, hij is helaas veel te vroeg overleden, en hij moest dekken had hij gewoon een halster om. Maar aan dat halster had ik een paar belletjes gemaakt. Dan wist hij dat het dekken betekende ipv normaal naast een merrie naar buiten gaan. Hij had dus ook 2 halsters, 1 met en 1 zonder.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:44

Je kan zelfs onderscheid maken tussen de stal uit links is dekken en stal uit rechts is iets anders. (rijden, wei etc)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:45

Kennis van mij laat zijn hengsten met kaptoom dekken.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:39

Hier hebben de hengsten een apart hoofdstel met hengstenbit om te dekken. Voor het werk of naar het weiland worden ze gewoon aan het halster gehaald.
Als ze hun hoofdstel nog maar zien gaan ze al uit hun dak, en aan het halster heb je een mak lammetje mee. Ze kennen het verschil duidelijk heel goed :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:42

Bij de hengstenhouder waar mijn merrie op pension staat wordt er gewoon aan de hand met halster en halstertouw gedekt. Hij weet goed genoeg wanneer er gedekt wordt en wanneer hij gewoon de stal uit wordt gehaald en als hij dat even vergeet moet je het gewoon even zeggen dat hij rustig moet blijven en dan is de rust er ook weer zo.

Ik moet wel zeggen dat ik kan geloven dat er hengsten zijn die niet zo gemakkelijk zijn en waarbij een andere optoming wel aan te raden kan zijn, ook als duidelijkheid naar hem toe.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:42

Het is net wat je ze leert,
Ik ken mensen die doen bandages om achterbwnen dan weet hij dat hij gaat dekken, andere doet de man altijd dekken en de vrouw is werken, weer andere is links de stal uit dekken en rechts werken/wei.
Gewoon iets "vasts" doen dus en daar niet van afwijken is het makkelijkst.

Qua hoofdsteloptoming doen de hengstenhouders die ik ken allemaal bit met hengstenketting (een enkele halster met hengstenketting) + altijd zweep/stok bij.

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:51

Ik ken ook iemand die een hengstenboer gebruikt het dekken en de eigenaresse ee gewoon mee werkt. Zo kan de hengst zijn taken ook goed onderscheiden. Hij weet wanneer hij mag dekken en wanneer hij gaat rijden.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:04

rina schreef:
Toen ik een hengst had, hij is helaas veel te vroeg overleden, en hij moest dekken had hij gewoon een halster om. Maar aan dat halster had ik een paar belletjes gemaakt. Dan wist hij dat het dekken betekende ipv normaal naast een merrie naar buiten gaan. Hij had dus ook 2 halsters, 1 met en 1 zonder.

Met belletjes lijkt mij niet echt een slimme methode...rij je een wedstrijd/buitenrit en toevallig wordt er gebeld of hoort hij belletjes denkt hij Yes, ik mag en zie hem dan maar te houden. Als je een hengst op karakter uitzoekt, kun je deze meestal gewoon aan de hand en met halstertje laten dekken en zijn een echte gentleman voor de merries, ik heb ook monsters van hengsten gezien die niet in toon te houden zijn en merries en begeleiders echt slopen, zo een hengst hoef ik niet voor mijn merries!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:07

Ninette schreef:
rina schreef:

Met belletjes lijkt mij niet echt een slimme methode...rij je een wedstrijd/buitenrit en toevallig wordt er gebeld of hoort hij belletjes denkt hij Yes, ik mag en zie hem dan maar te houden. Als je een hengst op karakter uitzoekt, kun je deze meestal gewoon aan de hand en met halstertje laten dekken en zijn een echte gentleman voor de merries, ik heb ook monsters van hengsten gezien die niet in toon te houden zijn en merries en begeleiders echt slopen, zo een hengst hoef ik niet voor mijn merries!

Nee hoor niks geen last van. De hengstenhouder die me dat adviseerde gebruikte dat zelf ook altijd, en die reed wedstrijden met diezelfde hengsten. Daarbij in de westernwedstrijden hoor je niet echt belletjes ;) Het ging hier om een Quarterhorse hengst, die zijn kwa karakter toch een stuk anders dan de warmbloeden :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:00

Ik doe niets aparts met mijn hengsten. Dekken alle drie uit de hand aan een halster. Zelfde halster als altijd, nog nooit problemen gehad.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:06

Toen wij vroeger nog natuurlijk dekte hebben wij een dekhalster gemaak, zodat ze goed het verschil leerde kennen tussen rijden en dekken. Hiervoor hadden wij een speciaal hengstenbitje ook wel den anti stijgerbit genoemd.
Tegenwoordig dekken de hengsten KI, maar het dekhalster wordt nog steeds gebruikt
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:09

Ik had destijds wel het plan maar bij zowel delano als chewano nooit gedaan. Beide waren ook wel erg braaf met dekken. Met delano moest ik zowiezo door de dames heen lopen en dat deed hij gewoon braaf aan halstertje. Soms stonden er meerdere tegen hem aan te plassen maar nee was gewoon nee bij hem. Chewano dekte alleen als de merrie vruchtbaar was en dan 1 keer ofzo. Aan de hand deed hij het zowiezo niet dekken, ging die gewoon met zijn hoofd tegen de merrie aan staan slapen. Wel alles altijd drachtig gehad van hem, ook als het niet moest. Uitgezondert te grote merrie's dat ging op zijn leeftijd niet meer.