Dressuur, middel of doel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:01

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:
Hier zit ik al een tijdje op te kijken. Dat is dus een fout. Vroeger voor het ontstaan van film dacht men dat een sprong een grote galopsprong was, zie je ook nog op oude schilderijen. Door film heeft men gezien dat een sprong anders in elkaar zit.


In de tijd van Dhr Rau en andere bronnen waar Anna naar verwijst stond de fotografie en film nog in de kinderschoenen of bestond nog niet.
[/quote]

Zo sprongen ze ook werkelijk. Kijk maar naar de foto's die Himyar onder Volbloeds heeft geplaatst. Voorbenen naar voren en de achterbenen naar achteren.
In de tijd van Dr. Rau (+ 1954) bestonden film en foto allang. Zijn boeken staan er vol mee. Hij had echter geen flim en foto nodig om te zien hoe het paard loopt en hij zou moet lopen. Dat laatst nu heeft hij voor degenen die er iets meer van willen weten zo uiterst deskundig verwoordt. Vooral het waarom!!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:01

Bekende foto Wouter... zo hoort een paard te lopen, echt top!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:02

Wouter24"]
[quote="Anna42 schreef:
Kijk even naar Gibraldi onder topic Evenwicht dat bedoek ik.


deze foto bedoelde je vast niet? Schijnheilig

Afbeelding

voor dat er gezeurt gaat worden, deze foto is niet gefaked niet bewerkt helemaal niets heb hem zelf gemaakt in kootwijk.
[/quote]

Klopt! Ik stond ergens vlak bij wouter zonder dat te weten en ik heb Gribaldi zelf zo om de baan zien gaan. Het is allemaal echt!

Nog even over de afzet, de galopsprong wordt dus onderbroken om met 2 benen af te zetten, bij de landing wordt de galopsprong weer opgepakt.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:05

LouNa schreef:
passage en piaffe?
Zelfde als in draf, met een dalende achterhand en dus sterker buigend en dragend achterbeen waardoor het paard ogenschijnlijk in het front omhoog komt... beenzetting blijft gelijk.


Beenzetting piaffe VOORbeen of ACHTERbeen eerst?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:07

Anna42"]
[quote="LouNa schreef:
passage en piaffe?
Zelfde als in draf, met een dalende achterhand en dus sterker buigend en dragend achterbeen waardoor het paard ogenschijnlijk in het front omhoog komt... beenzetting blijft gelijk.


Beenzetting piaffe VOORbeen of ACHTERbeen eerst?
[/quote]

Aangezien dit mijn quote is... hetzelfde dus als in draf.

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:09

..stilte...

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:09

Lovely"]
[quote="Wouter24"][quote="Anna42 schreef:
Kijk even naar Gibraldi onder topic Evenwicht dat bedoek ik.


deze foto bedoelde je vast niet? Schijnheilig

Afbeelding

voor dat er gezeurt gaat worden, deze foto is niet gefaked niet bewerkt helemaal niets heb hem zelf gemaakt in kootwijk.
[/quote]

Klopt! Ik stond ergens vlak bij wouter zonder dat te weten en ik heb Gribaldi zelf zo om de baan zien gaan. Het is allemaal echt!

Nog even over de afzet, de galopsprong wordt dus onderbroken om met 2 benen af te zetten, bij de landing wordt de galopsprong weer opgepakt.
[/quote]

Sorry Lovely ik bedoelde Gibratar. Slip of the pen.
Een paard kan in de galop de beenzetting niet onderbreken. Hij kan de beenzetting wel versnellen waardoor het lijkt alsof hij met 2 benen afzet.
Net zo min als hij bij de landing op 2 benen kan landen. Ook dat doet conform de beenzetting in de galop op 1 been.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:11

Missouri"]
[quote="Anna42"][quote="LouNa schreef:
passage en piaffe?
Zelfde als in draf, met een dalende achterhand en dus sterker buigend en dragend achterbeen waardoor het paard ogenschijnlijk in het front omhoog komt... beenzetting blijft gelijk.


Beenzetting piaffe VOORbeen of ACHTERbeen eerst?
[/quote]

Aangezien dit mijn quote is... hetzelfde dus als in draf.
[/quote]

Jouw draf is dus het voorbeen eerst. Arm paard.

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:12

mmm.. ik voel weer een bewijstuk moment aan komen.. ongenblik geduld,...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:12

Ik dacht dat Joost verzocht had om geen foto's te quoten.
Dit is inmiddels de vaakst geplaatste foto op Bokt, dus alleen aanhalen lijkt me voldoende.

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:15

Anna42"]
[quote="Missouri"][quote="Anna42"]
[quote="LouNa schreef:
passage en piaffe?
Zelfde als in draf, met een dalende achterhand en dus sterker buigend en dragend achterbeen waardoor het paard ogenschijnlijk in het front omhoog komt... beenzetting blijft gelijk.


Beenzetting piaffe VOORbeen of ACHTERbeen eerst?
[/quote]

Aangezien dit mijn quote is... hetzelfde dus als in draf.
[/quote]

...maar heb ik ooit gezegd, dat mn paard zn been in draf EERST neerzet? neeeej, hij zet af met achterbenen waarna een zweefmoment volgt, hij voorbeen "land" om het zo te noemen waarna hij direct zn achterbeen bijzet (dus nu wel met 2 benen aan de grond) waarna hij weer afzet voor de volgende reeks! dus zeg ik hier dat mn paard zich aftzet mn zn VOORbeen...??

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:15

Anna42 schreef:
Jouw draf is dus het voorbeen eerst. Arm paard.


Dat is niet MIJN draf... dat is DRAF. Voorbeen eerst? Het is maar welke momentopname je bekijkt.
Hele selectieve af en toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:15

Anna42 schreef:
Sorry Lovely ik bedoelde Gibratar. Slip of the pen.
Een paard kan in de galop de beenzetting niet onderbreken. Hij kan de beenzetting wel versnellen waardoor het lijkt alsof hij met 2 benen afzet.
Net zo min als hij bij de landing op 2 benen kan landen. Ook dat doet conform de beenzetting in de galop op 1 been.

Jawel, een paard kan de galopsprong wel onderbreken, heel simpel zelfs.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:17

Om correct te zijn over die beenzetting in galop:
Afbeelding
Afbeelding

Kan Anna me nu vertellen hoe dit toe te passen is op een sprong?
Aangezien je al afzet met links en rechtsachter tegelijk bij het springen. Ik zie een paard nog niet zo galopperen.
Vanwaar die vergissing komt: men dacht heel vroeger dat de galop ook afzette op de achterbenen, dan een zweefmoment en dan naar de voorbenen. Dit is tijdens een goeie 3-takt galop niet het geval: een diagonaal raakt steeds de grond.

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:18

ik ben het eens met lovely en ik zal het even bewijzen dmv een filmpje waarbij DUIDELIJK te zien is dat het paar de sprong met 2 Benen tegelijk afzet door de galopsprong te onderbreken... ik zal hem even uploaden.. ergens...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:18

Nou word ik benieuwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:20

LouNa schreef:
ik ben het eens met lovely en ik zal het even bewijzen dmv een filmpje waarbij DUIDELIJK te zien is dat het paar de sprong met 2 Benen tegelijk afzet door de galopsprong te onderbreken... ik zal hem even uploaden.. ergens...

Dat hoeft niet eens. Ik weet wel zeker dat een paard de galopsprong kan onderbreken hoor, anders kon ie nooit een overgang maken naar draf, stap of halt en al zeker geen changement.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:20

Anna, op welke pagina staat Gibraltar?

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:22

ik zal zo even laten zien klein momentje...
Je ziet dat het paard, met beide bene afzet, en na de sprong op 1 been land!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:22

Lovely schreef:
Dat hoeft niet eens. Ik weet wel zeker dat een paard de galopsprong kan onderbreken hoor, anders kon ie nooit een overgang maken naar draf, stap of halt en al zeker geen changement.


Tjonge... wat een logica... Haha! ik zat eraan te denken, maar ik ben wat verward OK dan!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:23

LouNa"]
[quote="Anna42"][quote="Missouri"]
[quote="Anna42"][quote="LouNa schreef:
passage en piaffe?
Zelfde als in draf, met een dalende achterhand en dus sterker buigend en dragend achterbeen waardoor het paard ogenschijnlijk in het front omhoog komt... beenzetting blijft gelijk.


Beenzetting piaffe VOORbeen of ACHTERbeen eerst?
[/quote]

Aangezien dit mijn quote is... hetzelfde dus als in draf.
[/quote]

...maar heb ik ooit gezegd, dat mn paard zn been in draf EERST neerzet? neeeej, hij zet af met achterbenen waarna een zweefmoment volgt, hij voorbeen "land" om het zo te noemen waarna hij direct zn achterbeen bijzet (dus nu wel met 2 benen aan de grond) waarna hij weer afzet voor de volgende reeks! dus zeg ik hier dat mn paard zich aftzet mn zn VOORbeen...??
[/quote]

Wel ja. Het paard kan zich nu ook al afzetten met voorbenen!!!!
Laterale beenzetting is een telganger!

Diagonaal is:
La, Rv>>> zweefmoment>>>> landing Ra Lv

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:24

Missouri"]
[quote="Lovely schreef:
Dat hoeft niet eens. Ik weet wel zeker dat een paard de galopsprong kan onderbreken hoor, anders kon ie nooit een overgang maken naar draf, stap of halt en al zeker geen changement.


Tjonge... wat een logica... Haha! ik zat eraan te denken, maar ik ben wat verward OK dan!
[/quote]

dat is wel waar! Maar wil cker weten dat Anna het goed begrijpt...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:25

Anna42 schreef:
Wel ja. Het paard kan zich nu ook al afzetten met voorbenen!!!!
Laterale beenzetting is een telganger!

Diagonaal is:
La, Rv>>> zweefmoment>>>> landing Ra Lv


Hij heeft toch 2 voorbenen? En er is niet gezegd welke... er vormen zich te snel beelden...

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:26

oliebol.. heb hier echt superfilmpje om het te laten zien, maar kweenie hoe ik hem klein genoeg kan krijgen om op mn @home te zetten???

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:30

nja laat maar zitten dan, maar als iemand toevallig cd-rom thuis heeft liggen van paarden Multimedia dan staan daar filmpjes op oa, van sellefrancais... daar staat een heel duidelijk vertraagd filmpje op waarop je dat erg goed kan zien...