Dressuur, middel of doel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:35

Dees schreef:
Dat voorbeen staat wel redelijk horizontaal onder de massa. In een drietaktsgang wat de galop toch is, is dit helemaal geen ongunstige positie. Zou het voorbeen verder doorslaan naar achteren, is het wel matige kwaliteit.


Neem dat veulentje eens een fractie van een seconde later... als-ie zo blijft staan komt-ie natuurlijk niet vooruit.

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:35

Missouri"]
[quote="LouNa schreef:
Oftewel, Anna je hebt gelijk,
Als je hem met een straalmotor aan zn staart gebonden over de hindernis jaagt...


Ik ga een hoop uitproberen en nameten hoor, maar dit gaat echt te ver Haha!
[/quote]

Ik offer Lou wel op vanavond ff proberen, Schroeiplekje meer of minder.. boeind Haha!

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:36

Missouri"]
[quote="Dees schreef:
Dat voorbeen staat wel redelijk horizontaal onder de massa. In een drietaktsgang wat de galop toch is, is dit helemaal geen ongunstige positie. Zou het voorbeen verder doorslaan naar achteren, is het wel matige kwaliteit.


Neem dat veulentje eens een fractie van een seconde later... als-ie zo blijft staan komt-ie natuurlijk niet vooruit.
[/quote]

dan zet ie toch weer zn achterbeen eronder waardoor hij zichzelf vooruitduwt... of zie ik datverkeerd? Verward

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:38

LouNa"]
[quote="Lovely"][quote="Anna42"]
[quote="Missouri"][quote="Anna42 schreef:
Dan horen dressuurpaarden noch de springpaarden op 1 voorbeen te staan in de draf, zoals je over je eigen paarden bevestigde. Want dan hebben deze paarden zowel voor het springen als de dressuur een groot probleem.


Dat doen dus ALLE paarden. Ga maar eens bij (doe eens gek) Bojar zo'n filmpje maken, dan kun je zien dat hij dat ook doet.
En we waren het er ook over eens dat niet al het gewicht op dat ene voorbeen rustte, omdat het een paard in beweging betrof...
[/quote]

Dat doen alle paarden nu juist niet. Gelukkig maar. Waarschijnlijk weinig van natuurkunde opgestoken. In de beweging wordt dat gewicht namelijk nog verhoogd. Bij toenemende snelheid krijg je een toenemend gewicht!!! Dat gewicht is niet meer 500 kilo op 1 been maar loopt op naar ongeveer 1500 kilo!!! Waarom denk je dat de levensduur vanm de paarden zo hard achteruit gaat. Gemiddeld acht jaar halen ze niet meer. Waarom lopen er zoveel 'hulpverleners' rond bij de sportpaarden? Heeft dat met de fysieke aspecten te maken?
[/quote]

Oh ja Anna42, dan wil ik je nog 1 klein detail meegeven uit de natuurkunde en dat is dat de massa onveranderlijk is. De krachtvergroting waar jij het over hebt (500 kg voelt als 1500 kg), dat kan alléén wanneer er een externe bron is die die energie geeft. DUS: in zijn eentje en op eigen massa en energie, wordt die belasting in beweging niet veel groter. Waar je mee in de war bent is dat normaal gesproken 1 gewicht over meerdere benen verdeeld gaat en derhalve dus PER BEEN lager is. Dat een paard van 500 kg bij een landing ineens 1500 weegt is natuurlijk nonsense zolang dat paard geen extra motor van buitenaf heeft.
[/quote]

Oftewel, Anna je hebt gelijk,
Als je hem met een straalmotor aan zn staart gebonden over de hindernis jaagt...
[/quote]

We hebben het over toenemende snelheid en toenemend gewicht. Het maakt niet uit of de energie om die snelheid te generen, wordt opgewekt door een interne motor over en externe.
Probeer eens uit te vinden of het verschil maakt als van een hoogte van 1 meter of 3 meter springt!
Als je ergens tegenaan botst met een loopsnelheid van 5 km. of wanneer je rent met een snelheid van 20 km. met of zonder straalmotor.

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:39

"...hoogte van 1 meter of 3 meter springt"
sorry maar je gaat nu echt vanaales door elkaar halen... dit heeft te maken met de aantrekkingskracht van de aarde.. genaamd...zwaartekracht...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:45

Anna42, als ik met 5 km/uur tegen een muur oploop, dan voelt dat heel anders dan wanneer ik met 5km/uur tegen een muur aanloop met een motor in mijn rug.
Het enige wat hetzelfde blijft in deze 2 gevallen is de normaalkracht van de muur en mijn eigen massa.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:46

LouNa schreef:
"...hoogte van 1 meter of 3 meter springt"
sorry maar je gaat nu echt vanaales door elkaar halen... dit heeft te maken met de aantrekkingskracht van de aarde.. genaamd...zwaartekracht...!


Juist we hebben het over belasting en gelden die zwaartekrachtformules niet voor het paard in de beweging of bij het springen?
Kijk eens naar de uitsraling van het hoofd en ogen bij paarden die geforceerd worden om te lopen zoals als wij willen. En naar de uitstraling van het hoofd en de ogen van de paarden die dat fysiek wel aan kunnen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:47

Bucephalus"]
[quote="ceasario schreef:
De veulenveilingen van de toekomst OK dan!

Afbeelding



Jeetje Ceasario, dat ziet er uit, zeg!
[/quote]

Dat weet ik niet.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:50

Anna42 schreef:
Juist we hebben het over belasting en gelden die zwaartekrachtformules niet voor het paard in de beweging of bij het springen?
Kijk eens naar de uitsraling van het hoofd en ogen bij paarden die geforceerd worden om te lopen zoals als wij willen. En naar de uitstraling van het hoofd en de ogen van de paarden die dat fysiek wel aan kunnen.


Dat is weer wat anders. Natuurlijk zijn er paarden die het wel en niet aankunnen, en meestal is dat duidelijk te zien.

Wat (wederom) blijft is dat ze allemaal, zonder uitzondering, op 1 been landen met springen, op 1 been "staan" in een drafmoment (en ook in galop, zie de foto van Ceasario).
En er worden heeeeeel veel paarden ouder dan 8, en die doen het ook. Geen zaken door elkaar halen.
Laatst bijgewerkt door Missouri op 28-11-03 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:52

Lovely schreef:
Anna42, als ik met 5 km/uur tegen een muur oploop, dan voelt dat heel anders dan wanneer ik met 5km/uur tegen een muur aanloop met een motor in mijn rug.
Het enige wat hetzelfde blijft in deze 2 gevallen is de normaalkracht van de muur en mijn eigen massa.


Dus nu met de motor intern of extern verhogen we de snelheid naar 20 km per uur. Hoe voelt het nu? Is de fysieke schade groter of kleiner?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:52

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:
Juist we hebben het over belasting en gelden die zwaartekrachtformules niet voor het paard in de beweging of bij het springen?
Kijk eens naar de uitsraling van het hoofd en ogen bij paarden die geforceerd worden om te lopen zoals als wij willen. En naar de uitstraling van het hoofd en de ogen van de paarden die dat fysiek wel aan kunnen.


Dat is weer wat anders. Natuurlijk zijn er paarden die het wel en niet aankunnen, en meestal is dat duidelijk te zien.

Wat (wederom) blijft is dat ze allemaal, zonder uitzondering, op 1 been landen met springen, op 1 been "staan" in een drafmoment (en ook in galop, zie de foto van Ceasario).
En er worden heeeeeel veel paarden ouder dan 8, en doe doen het ook. Geen zaken door elkaar halen.
[/quote]

En daar ging het eigenlijk voor mij in deze topic over.
Duidelijk de zaken weer geven zonder veroordelingen van fokbeleid.
Maar voor de gebruiker helderheid.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:56

ceasario schreef:
En daar ging het eigenlijk voor mij in deze topic over.
Duidelijk de zaken weer geven zonder veroordelingen van fokbeleid.
Maar voor de gebruiker helderheid.


Ik veroordeel geen enkel fokbeleid, je moet fokken wat je een goed product lijkt.
Wel heb ik er een hekel aan als iemand met zulke onzinnige theorieen en halfbakken foto's van een bewegingsmoment iets probeert te bewijzen wat niet eens kan.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:58

Anna42"]
[quote="Lovely schreef:
Anna42, als ik met 5 km/uur tegen een muur oploop, dan voelt dat heel anders dan wanneer ik met 5km/uur tegen een muur aanloop met een motor in mijn rug.
Het enige wat hetzelfde blijft in deze 2 gevallen is de normaalkracht van de muur en mijn eigen massa.


Dus nu met de motor intern of extern verhogen we de snelheid naar 20 km per uur. Hoe voelt het nu? Is de fysieke schade groter of kleiner?
[/quote]

Dus nu zijn we het erover eens dat het meer pijn doet als je met 20 km p/u tegen een muur aanloopt?
We hadden het volgens mij over gelijke snelheid.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:58

Citaat:
Wel heb ik er een hekel aan als iemand met zulke onzinnige theorieen en halfbakken foto's van een bewegingsmoment iets probeert te bewijzen wat niet eens kan.


Iets duidelijker i.v.m. het verwisselen van personen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:58

Anna42"]
[quote="Lovely schreef:
Anna42, als ik met 5 km/uur tegen een muur oploop, dan voelt dat heel anders dan wanneer ik met 5km/uur tegen een muur aanloop met een motor in mijn rug.
Het enige wat hetzelfde blijft in deze 2 gevallen is de normaalkracht van de muur en mijn eigen massa.


Dus nu met de motor intern of extern verhogen we de snelheid naar 20 km per uur. Hoe voelt het nu? Is de fysieke schade groter of kleiner?
[/quote]
Stel, ik maak de muur iets dikker, wat dan?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:00

ceasario schreef:
Citaat:
Wel heb ik er een hekel aan als iemand met zulke onzinnige theorieen en halfbakken foto's van een bewegingsmoment iets probeert te bewijzen wat niet eens kan.


Iets duidelijker i.v.m. het verwisselen van personen.


Ik dacht dat Anna probeerde aan te tonen dat zijn paarden nooit op 1 voorbeen staan in beweging?
Dat is gewoon onmogelijk. Net zoiets als "mijn grote teen raakt de grond niet als ik loop". Onzin.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:01

Lovely"]
[quote="Anna42"][quote="Lovely schreef:
Anna42, als ik met 5 km/uur tegen een muur oploop, dan voelt dat heel anders dan wanneer ik met 5km/uur tegen een muur aanloop met een motor in mijn rug.
Het enige wat hetzelfde blijft in deze 2 gevallen is de normaalkracht van de muur en mijn eigen massa.


Dus nu met de motor intern of extern verhogen we de snelheid naar 20 km per uur. Hoe voelt het nu? Is de fysieke schade groter of kleiner?
[/quote]
Stel, ik maak de muur iets dikker, wat dan?
[/quote]

Waar zijn de topic watchers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:02

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Citaat:
Wel heb ik er een hekel aan als iemand met zulke onzinnige theorieen en halfbakken foto's van een bewegingsmoment iets probeert te bewijzen wat niet eens kan.


Iets duidelijker i.v.m. het verwisselen van personen.


Ik dacht dat Anna probeerde aan te tonen dat zijn paarden nooit op 1 voorbeen staan in beweging?
Dat is gewoon onmogelijk. Net zoiets als "mijn grote teen raakt de grond niet als ik loop". Onzin.
[/quote]

Je kunt wel zo lopen, maar dan heb je binnen de kortste keren best wel pijnlijke voetjes en beentjes.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:03

Lovely schreef:
Stel, ik maak de muur iets dikker, wat dan?


Dan denk ik dat je hoofdpijn hebt Haha!

Ik denk niet dat een paard in volle draf tegen een muur aanknalt Haha!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:04

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:
Juist we hebben het over belasting en gelden die zwaartekrachtformules niet voor het paard in de beweging of bij het springen?
Kijk eens naar de uitsraling van het hoofd en ogen bij paarden die geforceerd worden om te lopen zoals als wij willen. En naar de uitstraling van het hoofd en de ogen van de paarden die dat fysiek wel aan kunnen.


Dat is weer wat anders. Natuurlijk zijn er paarden die het wel en niet aankunnen, en meestal is dat duidelijk te zien.

Wat (wederom) blijft is dat ze allemaal, zonder uitzondering, op 1 been landen met springen, op 1 been "staan" in een drafmoment (en ook in galop, zie de foto van Ceasario).
En er worden heeeeeel veel paarden ouder dan 8, en doe doen het ook. Geen zaken door elkaar halen.
[/quote]

Kennelijk weet je het verschil niet tussen de beenzetting in de draf en die van de galop.
Ze landen bij het springen op 1 been omdat een sprong niets anders is dan een galopsprong omhoog! De vraag is wel hoe lang moet hij er op staan voordat de andere benen dat BELASTE been kunnen ontlasten.

Alleen de voorbeenlopers landen en staan op 1 voorbeen te balanceren in de de draf. EVENwichtige gebouwde paarden doen dat niet. Die kunnen lopen zoals de natuur bedacht heeft met EVENWICHT en het gewicht verdelen over 2 diagonale benen waarbij het achterbeen het eerst landt!
Bij de afzetting van dat achterbeen volgt het zweefmoment. Waarom is het zweefmoment in de draf en de galop noodzakelijk?

Als het voorbeen het eerst landt in de draf krijgt het paard namelijk op dat voorbeen een enorme TEGENWAARTSE schok te verwerken. Dat voelt hij in dat been en in het hele lichaam en dat gaat ten koste van zijn welzijn en de levensduur en last but not least van de harmonie tussen de voor -en achterbenen in de beweging.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:04

Lovely schreef:
Je kunt wel zo lopen, maar dan heb je binnen de kortste keren best wel pijnlijke voetjes en beentjes.


Dus als je dan op de theoretisch "goede" manier loopt, loop je eigenlijk op de foute manier... jahaa, ik snap het Lov!

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en wat zien we??

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:07

Anna42 schreef:
waarbij het achterbeen het eerst landt!


En dus ook als eerste van de grond komt...

Ik zal het er even bij zetten, dat betekent dus dat er 1 voorbeen als laatste van de grond komt!

Waar is je bewijs? Heb jij ook met een camera en lineaal in de bak gestaan?

Ik durf er een goed paard onder te verwedden dat Bojar het ook doet.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:08

LouNa schreef:
en wat zien we??


Heel goed! Maar Karel gelooft nog steeds dat ZIJN paarden dat niet doen...

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:08

"goh, dan denk ik dat mn paard over 2 jaar dood is..." nu die dit doet..