Met je mini-shet? En inschrijven? Een keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Met je mini-shet? En inschrijven? Een keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:52

Hallo!

Ik heb al veel uitgezocht en gevraagd aan een kennis van mij, en nu wil ik via deze weg toch meer te weten komen. Eigenlijk weet ik niet of dit hier goed staat... :=

Ik wil graag met mijn mini-shet een keuring gaan lopen. Nu weet ik dat ik nog genoeg moet trainen en dat ik in het volgende seizoen pas kan gaan beginnen, maar hier alvast wat vragen! :o

Moet je je inschrijven bij de KNHS? Moet je nog iets anders inschrijven? Hoeveel geld kost het ongeveer? Enz..
Eigenlijk wil ik de dingen vragen die vooraf gaan, waar ik mee te maken ga krijgen.

Ik weet alleen dat ik mijn pony heb gekocht en ik er een stamboekpapier/boekje dinges heb bijgekregen. Meer weet ik eigenlijk niet....

Alvast bedankt voor de antwoorden.. enne... :o :o :o

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:57

Bij welk stamboek is je mini ingeschreven?
Bij dat stamboek moet ie dan ook meedoen met de een keuring en daarvoor hoeft je je niet in te schrijven bij de KNHS.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:59

Er staat NEDERLANDS SHETLAND PONY STAMBOEK

Unique6

Re: Met je mini-shet? En inschrijven? Een keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:59

En daarnaast NL-PAARDENPASPOORT

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:00

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 13:03

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 13:12

En over het inschrijven nog iets?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:18

Niemand?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:25

Het handigste is om je in te schrijven bij een fokvereniging bij jou in de regio. Daarnaast moet je ook lid worden van het stamboek.

Hier zie je de contactgegevens van de verschillende verenigingen.
http://www.shetlandponystamboek.nl/Contact/Fokverenigingen/tabid/71/language/en-US/Default.aspx
Deze persoon kan je ook vertellen hoeveel de contributie is voor de fokvereniging (geloof iets van 15 euro). Je kan je via deze persoon ook aanmelden voor de keuring( vaak kost dit rond de 7 euro). Het is nu keuringsseizoen (t/m september oktober). Wellicht leuk om bij een aantal keuringen te gaan kijken? Dan zie je een beetje hoe het te werk gaat en waar je op moet letten. De meeste fokkers zijn ook heel behulpzaam en kan je daar aanspreken en dingen vragen.

http://www.shetlandponystamboek.nl/ACTIVITEITEN/AgendaenEvenementenkalender/tabid/121/language/en-US/Default.aspx
Dit is de agenda voor de komende tijd. Hier staan ook de keuringen vermeld.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:33

WD-V -> SMP

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:39

Is de volledige afstamming wel bekend van de pony?
Als het goed is moet je bij het paspoort een losse kaart hebben waarop de gegevens en afstamming van pony staat vermeld.
Dan is het belangrijk te weten in welk deel van het stamboek de pony staat ingeschreven, (gele kaart = veulenboek, blauwe kaart = stamboek, roze of wit is registerboek/bijsectie en uitgesloten van deelname keuring).

Ten tweede, hoe oud is je shet? Als die ouder is dan 12 kan die niet meer aan keuring meedoen namelijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:38

1. Je hebt dus een paspoort, uitgegeven door het NSPS(?). Daarbij moet een los stamboekpapier zitten, met de afstamming v/d pony. Dat papier moet de kleur geel, blauw, roze/wit hebben).
Heb je dit niet? Dan kan je geen keuringen met deze pony lopen. Bij het NSPS moeten alle pony's een volledige afstamming op papier hebben. Vaders en moeders dus bekend én op papier. En dan maakt het weinig uit wat er aan afstammingsgegevens op de 1e bladzij van je paspoort ligt.
Het paspoort is géén 'papier'. Met (stamboek)papier wordt dus een los papiertje bedoeld van het stamboek zelf, in bovenstaande kleuren, met de volledige afstamming van je pony er op.

2. Is je pony merrie en staat de helft v/d afstamming maar op papier, dan zou je de pony kunnen aanmelden bij het NMPRS (minipaarden stamboek) en daar evt. keuringen lopen.

3. staat er niets op papier/geen stamboekpapier, dan kun je geen keuringen lopen.

4. de KNHS is de Koninklijke Nederlandse Hippische Sport vereniging; die geeft startkaarten uit en is idd óók een paspoortuitgevende instantie, maar die heeft verder niets te maken met rassen, afstamming en keuringen.

5. is je pony ouder dan 12 jaar (bij het NSPS) dan mag hij niet meer meedoen.

6. Bedenk je dat er een hoop tijd, werk en geld gaat zitten in het keuringsklaar maken van je pony. Daarnaast moet je zelf lid worden van het betreffende stamboek (kost ook vaak best wat geld), je pony moet ingeschreven als hij dat nog niet is (kost ook wat), daarna moet hij/zij een vet. keuring ondergaan voor stamboekopname en kijken ze naar of de pony genoeg voldoet aan de rasstandaard, en geen (erfelijke)gebreken heeft. Ook dat kost geld. En daarna, als pony wordt opgenomen, kan je er premiekeuringen mee lopen. En ja, óók dat kost weer geld.

Is je pony hengst, dan kost alles nóg meer geld en nóg meer tijd en is de kans nóg kleiner dat hij wordt goedgekeurd als dekhengst. Is je pony ruin, dan heeft het qua fokwaarde natuurlijk geen zin, en moet je je afvragen of je al dat geld en die moeite wil steken in een pony die voor de fok geen waarde heeft.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:37

oke als ik het goed begrijp wil jij je pony op een nsps keuring laten lopen?
je moet al je gegevens opsturen naar nsps en als je naar de keuring gaat schrijf je dan in verdere informatie vind je op nsps