mening en advies graag :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simple

mening en advies graag :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:22

Hallo,

Ik ben op zoek naar een kleine pony waarmee ik uiteindelijk kan gaan mennen.
Nu is mijn oog gevallen op een welsh a pony. Maar ook op een shetlander van 1.07.
Nu weet ik niet wat wijsheid is. De pony komt onder mijn begeleiding in aanraking met mijn zoontje van 2 en mijn neefjes van 4 en 7. Ook zal ik 3 keer per week uiteindelijk gaan mennen. De rest van de tijd staat hij op een weide met stal.

Heeft iemand een goed advies waarom ik voor een a pony moet gaan of shet.

Bedankt alvast.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:49

In je andere topic had ik al gereageerd:
JoyCiej007 schreef:
Ik denk niet dat hier een zinnig antwoord op te geven valt. Aangezien het niet zo zeer over de stokmaat/ras gaat, maar het karakter en de geschiktheid in de omgang met kinderen lijkt mij een stuk belangrijker.
Shetten zijn vaak kleiner, kunnen 'eigenwijs' zijn. Maar Welsh A-tjes kunnen ook erg pittig/heet zijn.
Ik denk dat je het niet op ras of stokmaat moet zoeken, maar op echte kinderpony's. En die zijn soms heel moeilijk te vinden.

jou antwoord:
simple schreef:
Wist niet dat er maar 1 topic mocht. Dacht hier reageren alleen shet liefhebbers en daar welsh.
Het gaat er mij ook meer om of dat genoeg beweging is voor een a pony. Een shet zal er eerder tevreden mee zijn dan een a pony denk ik? Ze worden allebei omschreven als zeer kindvriendelijk en rustig van aard.

Ook met die laatste constatering zou ik zéker oppassen! Dergelijke dingen zijn lang niet altijd ras-eigen. Dan heb je mijn shetmerrie nog niet ontmoet; die wordt compleet anders als ze een tijdje stil staat, of (te) weinig uitdaging in het werk krijgt..... dan wordt het een hyper actief bommetje.

Het is dus ook zeker niet te zeggen dat een shet daar 'eerder tevreden mee zal zijn' dan een Welsh, of een haflinger, of een KWPN, fries, of what-ever. Dat ligt echt aan de pony zelf.
Iedere pony en ieder paard heeft zoveel mogelijk vrije beweging op wei of paddock nodig (met soortgenoten). En wat ze nodig hebben qua uitdaging, aandacht en werk, is echt per pony verschillend.

miisshOrse

Re: mening en advies graag :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:18

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Welsh, maar dat is dan echt persoonlijke ervaring.
Wij hebben beide. Maar mijn broertje en zusje hebben nooit fatsoenlijk op de shetlander kunnen rijden, dat was altijd gedonder. Maar dat is puur de ervaring. Zo zijn ze zeker niet allemaal.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:08

miisshOrse schreef:
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Welsh, maar dat is dan echt persoonlijke ervaring.
Wij hebben beide. Maar mijn broertje en zusje hebben nooit fatsoenlijk op de shetlander kunnen rijden, dat was altijd gedonder. Maar dat is puur de ervaring. Zo zijn ze zeker niet allemaal.

mijn vz pony is ook Welsh en die kan alles! Mennen, Springen, Dressuur, Jacht, enz. enz. slimme keuze om Welsh te pakken... Welshjes zijn heel leer gierig en willen graag voor je werken (de meeste). .. omdat ze alles willen goed doen, kunnen ze het snel :D mijn vz pony is een Ctje... ik hoop dat dit een beetje geholpen heeft.. x /3