Hoof wall separation syndrom(HWSS)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Hoof wall separation syndrom(HWSS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 14:59

Kort geleden kwam ik op een ander forum een groot probleem van iemand tegen en dan ga ik dus direct op Bokt kijken naar andere ervaringen :+

Afbeelding

Helaas wordt er hier dus eigenlijk niet over gesproken -O-
Het enige wat ik gevonden heb: http://sleipnir.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1646873&hilit=hoof+seperation

Nu is dit dus hoogst waarschijnlijk een genetisch probleem,vooral bekent bij connemara's,maar ook mogenlijk in andere rassen.
Iets waar fokkers en (aanstaande) eigenaren echt iets mee moeten doen lijkt me,om veel drama's te voorkomen in de toekomst.

Nog een link over het onderwerp met meer foto's: http://hoofcare.blogspot.fr/2012/08/research-connemara-hoof-wall-separation.html

Ben ik de enige voor wie dit helemaal nieuw is? En zo niet,wat wordt er ondernomen om hier vanaf te komen?

Cassidy

Re: Hoof wall separation syndrom(HWSS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:10

Dit is ook compleet nieuw voor mij, en aangezien het er op lijkt dat ze de oorzaak nog niet hebben kunnen vinden, is het te vroeg om ook maar een behandelplan te kunnen vaststellen. Als dit erfelijk veroorzaakt is, of een recessieve aandoening is (ouders hebben nergens last van) dan is de kans groot dat er helemaal niets aan te doen valt, en dan is het alleen maar hopen dat er snel een test komt waar de ouderdieren die drager zijn van deze aandoening mee opgespoord kunnen worden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 23:17

http://connemara-pony.blogspot.fr/

Citaat:
Denial that the cause of this condition is genetic is not going to make the problem disappear; indeed based on present trends the incidence of HWSS in the Connemara pony population is set to increase.
A population genetics study presently underway, indicates that this is especially so in Ireland; a direct result of overuse of certain stallions both historically and in the present.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:22

Bijzonder interessant, wij hebben op stal ook een paard staan (kwpn) die dit heeft.
Nog nooit eerder gezien, wel white line diseace.
Maar dit is echt wat anders, is er ook een Nederlands onderzoek naar gedaan??

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:57

Interessant zeg! Ik ben benieuwd wat er met zo'n paard gebeurd?

Heeft het veel pijn? Kunnen ze normaal lopen? Ik heb namelijk niet alles gelezen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:36

knetterhard schreef:
Interessant zeg! Ik ben benieuwd wat er met zo'n paard gebeurd?

Heeft het veel pijn? Kunnen ze normaal lopen? Ik heb namelijk niet alles gelezen

This hoof defect develops in young foals between one to six months of age. The condition results in afflicted ponies having to support weight on the sole of the hoof instead of the dorsal hoof wall.

Affected animals can become severely painful despite careful management; their quality of life can diminish and euthanasia may be necessary. Even if the condition is initially controllable, ponies may still develop laminitis over time.

Vertaald: Het probleem treedt op bij veulens in leeftijd van een tot zes maanden. Ze gaan er anders door op hun hoeven staan. De dieren kunnen er, ondanks goede zorgen, erg veel pijn van krijgen, hun levenskwaliteit kan erdoor achteruit gaan en het kan nodig zijn om de dieren te euthanaseren. En ook als het probleem in eerste instantie onder controle blijkt te zijn, kunnen de dieren uiteindelijk hoefbevangen raken.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:40

Het kan zich ook op latere leeftijd openbaren.Daar zit hem ook het probleem natuurlijk,als er dan al mee gefokt is. :(
Naar wat ik gelezen heb,kunnen paarden die altijd nat staan(moeras),of altijd droog(woestijn) er lang mee vooruit.Grote problemen krijg je bij wisselingen nat/droog/nat... Dan valt de hele hoef uit elkaar ;(

Er is ook een nederlandse vertaling: http://connemara-pony.blogspot.fr/p/hoefwand-scheidingssyndroom-hwss.html