Waarom hoor je zo weinig over falabella's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82
🏆 Paardenfluisteraar

Waarom hoor je zo weinig over falabella's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 22:30

De kraamstal topics met minipaardjes schieten uit de grond. De ene na de andere mini wordt geboren. Veelal zijn het ook amerikaanse minipaardjes. Waarom hoor je eigenlijk zo weinig over falabella's? Dat zijn toch eigenlijk ook diertjes die in veel leuke kleurtjes gefokt kunnen worden?

ukkiepuk

Re: Waarom hoor je zo weinig over falabella's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:33

Ze zijn een beetje duur :=

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:35

AMHA's zijn ook niet goedkoop hoor... ;) ...maar zelf als fokker van de mini's vind ik de NMPRS, BMP en AMHA gefokte paardjes veel mooier gebouwd dan de falabella. Denk trouwens dat raszuivere falabella's gewoon ook erg zeldzaam zijn.

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:36

Duur? Ik verzorg een Falabella: Skipper. Voor 'n foto kan je in m'n profiel kijken :)
Hij stond een tijdje te koop voor 350,- maar werd niet verkocht en staat nog steeds bij z'n vriendjes nu <3

Iris82
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 22:37

Laureas schreef:
AMHA's zijn ook niet goedkoop hoor... ;) ...maar zelf als fokker van de mini's vind ik de NMPRS, BMP en AMHA gefokte paardjes veel mooier gebouwd dan de falabella. Denk trouwens dat raszuivere falabella's gewoon ook erg zeldzaam zijn.

Kun je daar misschien iets meer over vertellen? :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:37

Raszuivere Falabella's zijn heel zeldzaam. Er zijn er niet zo heel veel in Europa.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:38

Isdat een rasechte falabella? Lijkt toch meer op een mini-shetlander?

Dacht dat Falabella's ranker van bouw waren?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:39

Je hebt natuurlijk ook dikke falabella's. Als je mijn amha'er ziet in de winter is het ook net een shetlander. Maar daar gaat het niet om.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:41

een falabella is pas een falabella wanneer DNA getest is, anders is het geen rasechte en dus ook niet zo veel waard, en die zijn er dus niet zo veel.
verder denk ik dat de "hype" die er toen was met de falabella's over is, en ik ben het ook met laureas eens dat ik de meeste niet mooi van bouw vind (uiteraard zijn er ook uitzonderingen).

Laureas

Een raszuivere falabella is het pas als je de officiële stamboekpapieren en DNA testing erbij hebt...veel mini's worden als een falabella verkocht maar zijn dat doodgewoon niet zonder het bewijs in de vorm van het papier...

@Iris82, wat wil je juist weten??

probabeest

een falabella in winterhaar ziet er idd net zo uit als een shet die niet al te vet is, door al dat haar zie je bijna geen verschil

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:43

Ik ben niet zo thuis in de Falabella's hoor maar zijn ze niet iets steviger gebouwd dan bv AMHA's?
Je hebt wel gelijk want je hoort en ziet er niet zoveel (meer) van.
@Natas: maar dat is met veel AMHA's natuurlijk ook, het verschil tussen een Amerikaantje en een Shetlander is dan ook ver te zoeken.

Iris82
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 22:45

Laureas schreef:
@Iris82, wat wil je juist weten??

In welk opzicht is de bouw van een falabella anders dan bijvoorbeeld een Amerikaan?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:45

Zelf vind ik de falabella meestal een grover en groot hoofd hebben, zijn ze zwaarder van bot, en hebben ze een kortere hals... al zijn er natuurlijk uitzonderingen, zo is er deze hengst geweest die ik zelf erg jammie vind... grootvader van één van mijn merries, die trouwens wel een erg mooi hoofdje heeft.

Afbeelding

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:47

Een "echte" Falabella is DNA getest en dat moet dan ook in het paspoort staan! Als er geen papieren + DNA bij is ,is het dus geen Geregistreerde Falabella. Mijn beste vriendin fokt deze geweldig mooie paardjes.
Dus AnikaTje , ik kan mij niet voorstellen dat die verzorgpony van jou een echte Falabella is. Die doen ze echt niet voor die prijs weg.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:50

Ik zeg altijd zo :+
een shetlander is een worst op pootjes(korte beentjes groot lijf)
Falabella's zijn kleine paardjes
AMHA's zijn kleine arabiertjes

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:51

Leuk gezegd Cobelens, al is het niet zo charmant voor de shetlander. :o

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:52

cobelens schreef:

oeps... :+
nou dat is wat kort door de bocht denk ik, je hebt altijd uitschieters alle kanten op natuurlijk, maar Vanessa, over je foto: dit is idd een heel mooi hengstje.
Een goed gebouwde Shetlander is zeker geen worst op pootjes.
De andere vergelijkingen kan ik me wel in vinden.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:55

en als ze harig zijn zijn het allemaal bolletjes wol :')
over het algemeen vind ik het kruis en de hals van de falabella's niet mooi en ook de reden dat ik ernniet zelf snel iets mee zla doen maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:56

ik bedoel ook geen bbq vlees(ben zelf een echte shettiefanaat)
maar ze zijn gewoon echt pony gebouwd, terwijl de falabella's meer paard gebouwd zijn de AMHA's meer Arabier gebouwd(vind ik dan he, op die laatste twee ben ik geen echte kenner)

Dit wil overigens niet zeggen dat shettie dik hoeven te zijn, die van mij is stevig van bouw, maar goed in conditie, maar daar wordt het geen falabella of AMHA modelletje van

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:56

cobelens schreef:

Amha's hoeven niet direct op een kleine Arabier te lijken.. Soms hebben ze gewoon een recht hoofd. Het zijn gewoon paarden in een mini verpakking

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:58

Zoals al gezegd zijn er zowieso hier al weinig falabella's, ik weer hier momenteel 1 iemand zijn die ermee fokt (grote stal) en ik zou ze nog voor geen 100 euro willen kopen. Het enige wat telt bij hen is de afstamming en helemaal niet de bouw ect, ze kunnen soms zelfs nog niet zeggen welk kleur hun veulen juist heeft. Enkel er een groot prijskaartje aanhangen omdat het "rasechte" falabella's zijn. Daarbij staan die paardjes er erg onverzorgd bij, slecht op de benen/hoeven en in het haar. Ik wil daarmee niet zeggen dat ze allemaal niet mooi zijn, zoals hier al gezegd zitten er in Engeland voornamelijk een paar echte jammie falabella's.
Maar soms valt het mij ook op dat de falabella's soms een beetje anders zijn van bouw, sommige hebben eerder een groter hoofd bijvoorbeeld.

Maar mede ook omdat er hier in de omgeving praktisch geen keuringen zijn voor falabella's, en je ze dus in een minipaardenstamboek moet krijgen om er iets mee te doen, kopen de mensen dan liever een miniatuurpaard.

Heb ook al gemerkt dat vele mensen een falabella niet als een specifiek ras aanzien maar eerder een verzamelnaam voor kleine paardjes/pony's, net zoals het woord minipaard veelal.
Laatst bijgewerkt door Zetta op 31-07-13 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:59

Maar de hals verhouding lijkt toch wel meer op Arabiertjes dan op paardjes, of ben ik nou gek Ymor

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:09

Bij de AMHA's heb je inderdaad nog veel verscheidene types, al zijn de paardjes met meer dish in het hoofdje meer gegeerd en scoren ze beter op de shows...zelf vind ik het ook mooier als ze een dishje hebben.

Zoals mijn AMHA hengstje Colour Of Magic echt een mooi Arabieren type hoofd heeft, echt een dishje, breder voorhoofd, grote neusgaten... :)
Afbeelding

En mijn andere AMHA hengst heeft dan meer de bouw van een Arabier, is heel fijn met een lange hals die hij mooi draagt,...
Afbeelding

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:16

Ik heb een raszuivere falabella van 20. Een ruin, wel tot zijn 7e hengst geweest maar nu puur als weideversiering. Helaas heeft hij het grootste deel van het jaar de neiging zich te verbergen in een winterhuid waardoor het ineens een Shetlander lijkt. Haha.