IBOP/EPTM/stamboekkeuring (KWPN)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalDiefdijk

IBOP/EPTM/stamboekkeuring (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 17:07

Graag wil ik mijn (nu) 2-jarige merrie t.z.t. aan de (KWPN)keuringen laten deelnemen. Wat ik me (nu al :D ) afvraag:
- hoe bepaal je of je een merrie op 3-jarige leeftijd of op 4-jarige leeftijd naar de stamboekkeuring laat gaan? Jeugdige uitstraling of andere ijkpunten?
- hoe bepaal je of je een merrie het beste kan laten deelnemen aan de EPTM of aan de IBOP (oftewel: is de keuze paard-specifiek door b.v. karakter ingegeven, of hangt dit gewoon van de voorkeur van de eigenaar af)?
- is het handig & verstandig om de stamboekkeuring gelijk aansluitend aan de IBOP/EPTM te laten doen, of kun je de merrie beter op een aparte stamboekkeuring aanbieden? En in geval het laatste: welke volgorde is dan het voordeligst? (ik kan me voorstellen dat de resultaten van de ene keuring de resultaten van de andere kunnen beïnvloeden... ;) )

Thanks!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 16:32

Helemaal niemand? Wow, dit moet de moeilijkste Bokt-vraag ever zijn! ;) :D

caroline_max

Re: IBOP/EPTM/stamboekkeuring (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:36

Hier hetzelfde dillema met mijn nu 2 jarige merrie. Die van mij gaat als 4 jarige naar de (5 weekse) EMPT zoals het nu lijkt. Dan kan ze mooi uitzwaren en ik wil haar in alle rust zadelmak maken en voorbereiden. Als je leest op de KWPN site wat ze gewend moeten zijn vindt ik het voor een 3-jarige wel pittig. Wij hebben gekozen voor de EMPT, omdat ze dan vaker beoordeeld worden en je zo een beter beeld krijgt (vinden wij dan :P)

Qua stamboekkeuring is het echt even kijken hoe ze erbij staat. Is ze nog heel slungelig als 3 jarige, dan kun je wachten. Ziet ze er al mooi compleet en volwassen uit dan kan ze prima meedoen.

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:58

wat voor afstamming heeft je merrie ?
je kunt nu alwel aan haar beweging zien of het zin heeft om naar de keuring te gaan met je merrie.
om te scoren dient je merrie toch wel aan de maat te zijn, correct gebouwd en voldoende kunnen bewegen.
ook belangrijk is de training voor de keuring, ruim van te voren met longeren beginnen en natuurlijk je voeding hierbij aanpassen.
als je het paard keurings-klaar laat maken ga dan op tijd overal informeren .

voor de ibop/eptm dient je merrie eerst zadelmak gemaakt te worden en lekker worden doorgereden.
dit kan gelijk na keuring plaats gaan vinden als je besluit om je merrie elders keurings-klaar laat maken.
let er wel op dat je merrie het allemaal aan kan, ik bedoel met het keurings-klaar maken en zadelmak maken doen ze veel indrukken op.

geef je paard voldoende tijd !!

we hebben dit proces zelf met onze merrie doorlopen en weten waar we over spreken !
onze merrie was nog net geen drie jaar en dus behoorlijk jeugdig.
we hebben haar nu voorlopig keur en ze heeft ook al een prachtig veulen aan de voet gehad.
maar soms kunnen we merken dat het misschien teveel in een keer is geweest.
vandaar dat we ook zeggen "gun je paard die tijd" !!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 17:23

Botoga, ik denk dat je precies niet mijn vragen beantwoord... :o ;) De vraag was nl niet om te beoordelen of mijn merrie überhaupt aan de keuring moet deelnemen en hoe een merrie moet voorbereid worden op keuring/IBOP/EPTM.

Nogmaals:
- hoe besluit je of de merrie als 3-jarige klaar is om voorgebracht te worden of nog een jaartje nodig heeft (wetende dat het keuringsklaar maken een paard erg kan veranderen én niet willend dat een paar maanden investeren in keuringsklaar maken voor niets is geweest omdat ze toch beter een jaartje later kan gaan)
- hoe maak je de keuze tussen IBOP en EPTM?
- welke volgorde van keuringen is het meest tactisch om aan te houden; beïnvloeden de diverse keuringsresultaten elkaar inderdaad (dus is een goed resultaat op stamboekkeuring alvast een 1-0 voorsprong bij de EPTM, zogezegd) en zo ja, welke volgorde is dan de beste.

Caroline_max, dank voor je antwoord. Jij kiest dus voor de 5weekse EPTM omdat je het zadelmak maken/inrijden zelf wil doen? (want voor de 7weekse hoeven ze toch enkel bekend met longeren en zadel op de rug te zijn en wordt de rest gedaan?) Ik snap de meerdere ijkpunten bij de EPTM, maar zie ook wel weer voordelen aan het voorstellen op de IBOP met een zelf uitgezochte ruiter/amazone die haar al een poosje onder het zadel heeft. Vandaar mijn twijfel.
En waarom kies je ervoor haar naar de aparte stamboekkeuring te brengen; je zou haar toch ook na afloop van de EPTM kunnen aanbieden?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:42

Ja inderdaad. Het zadelmak maken en beetje inrijden wil ik echt zelf doen. Dan kun je er ook rustig wat meer tijd voor nemen. Volgens mij is dat al pittig genoeg. Voor 7 weeks, worden ze daar (in 2 week) zadelmak enzo gemaakt. Dat vinden wij te snel, en onze merrie is wel een gevoelig typje :D.

Je kunt ook nog de 2-weekse doen, maar dan moeten ze dus al wel even gereden worden en meen ook wat wedstrijden gelopen hebben. Dan heb je een beetje het IBOP idee, maar dan met meerdere beoordelingen.

Wij hebben nu geen geschikte ruiter voor onze merrie, dan zou idd de IBOP ook wel een optie zijn misschien. Risico vindt ik dan dat het echt een beetje een momentopname is (daar ben ik bang voor tenminste). Ondanks de vaste ruiter ben je wel op een vreemde locatie. Bij de EMPT kunnen ze zich toch wat vaker laten zien.

Die van mij is trouwens wel een springpaard :D

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 20:18

Mijne ook, Zirocco Blue x Lux uit de Sina-stam :D

En jij baseert je keuze IBOP/EPTM dus inderdaad (mede) op het karakter van je paard. +:)+

(het is écht EPTM: eigen prestatie test merries ;) )

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:28

Ja, EPMT dus :D

Die van mij komt uit mijn Furore merrie en de vader is Carthino-Z. Ze heeft aardig de spring genen van beiden overgenomen, dus ik wil haar heel rustig starten. Met een EPMT kun je alles voorbereiden zoals jij wilt, en dan 5 week daarheen. Als je het zadelmak maken/inrijden uitbesteed is de 7-weekse vast goedkoper, maar ik vindt 2 week voor beleren echt te kort.

Als je op de site de voorwaarden bekijkt kun je zien wat ze van te voren al moeten kennen (op stal staan, wasplaats, deken om, hoofdstel + zadel, enz.) Die van mij kan nu meelopen en voetjes geven maar dat is het dan wel. Ze is wel braaf verder en gaat keurig aan de kant enzo, maar dat is het dan wel. Ze loopt nu nog in de kudde en komt dan van de winter bij huis. Dan ga ik vast beginnen met de andere zaken, in de zomer rustig zadelmak maken en dan maar eens zien wanneer ze erheen kan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:03

In het voorjaar kun je wel een goede inschatting maken of je merrie er die zomer aan toe zal zijn om op de keuring te komen. Een merrie die duidelijk nog niet uitgegroeid is zou ik een jaartje later voorbrengen, ook hele grote paarden hebben vaak een jaar meer nodig om wat meer in hun lichaam te groeien en een betere balans te krijgen.

De keus tussen IBOP en EPTM vind ik heel erg afhangen van het paard. Een hele nuchtere die zich ook op vreemd terrein makkelijk laat rijden kan prima naar de IBOP, een die wat sensibeler is zou ik liever voor de EPTM doen. Mijn voorkeur zou wel zijn om ze aan te bieden voor de 5-weekse test en het zadelmak maken in eigen hand te houden (of bij een vertrouwd persoon). Ik vind dat de paarden in de 7-weekse test wel heel erg veel moeten verwerken. Aanbieden voor stamboekopname zou ik altijd aansluitend aan de IBOP/EPTM doen als de merrie is geslaagd, is wat mij betreft een hele mooie mogelijkheid en dan kun je in de zomer altijd nog voor het keurpredikaat op ;) Bij een testuitslag die tegenvalt zou ik er zelf eerder voor kiezen om de stamboekopname wat later op de reguliere stamboekkeuring te doen. Zal misschien een gevoelskwestie van mezelf zijn, maar dan heb ik het idee dat ze toch anders naar een paard kijken bij de opname.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 20:17

Thanks, duidelijk zo! :D

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:49

Thanx Gomir! Dat was ook wel aardig ons idee inderdaad :D