[KG] Veulen krijgt extra aftekening?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

[KG] Veulen krijgt extra aftekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 20:25

Mijn merrieveulen had bij geboorte slechts een kol. Bij het verharen zag ik enkele witte haren op haar neusbrug en uit nieuwsgierigheid heb ik mijn tondeuse genomen en heb haar hoofdje geschoren. Tot mijn verbazing zaten er heel wat witte haren onder haar veulenvacht verstopt!

Nu vroeg ik mij af of dit een "officiële" aftekening betreft of dit slechts een toevallige plaats is voor stekelharigheid?

Het betreft een Arabisch Volbloed, vos. Moeder kan drager zijn van het sabino-gen, zij heeft enkele uiterlijke kenmerken maar is niet getest.

Afbeelding
Dit is ze als veulentje. Een recente foto plaats ik zo vlug mogelijk.

Inmiddels heeft ze een kol die uitloopt en vervolgens een bles wordt.

SophievdV

Re: [KG] Veulen krijgt extra aftekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:41

Onze hengst heeft dat ook. Die leek een onderbroken bles te hebben, maar heeft inmiddels een smalle bles.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:59

Ik had het andersom. Mijn veulen had een heel dun streepje en dat zijn nu wat witte haren in een rij naar beneden toe. Minder geworden dus.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:59

Mijn ervaring met aftekeningen op veulens is dat zij kleiner worden. Hoofd groeit en aftekening 'groeit' niet mee.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:00

Mijn paard had enkele witte harenop het voorhoofd al veulentje maar inmiddels is dit toch echt een kol'letje' geworden

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:26

je kan gewoon zien of de moeder sabino draagt .. dit is gewoon zichtbaar .. en heb je een foto van hoe het veulen er nu uit ziet?

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 22:25

Afbeelding

Ik heb daarstraks even snel een kiekje gemaakt met mijn GSM, bij deze dus een recente afbeelding.

Haar kol is wel kleiner in verhouding, maar die overige witte haren zijn een raadsel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:27

Zo.

Dat is wel een verrassing zeg.
Zo heb ik het ook nog nooit meegemaakt.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:30

Wauw wat een verandering zeg!
Dit heb ik ook nog nooit meegemaakt. Mijn ervaring is idd ook dat het hoofd wel groeit maar de aftekening niet, dus kleiner word..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:31

Peterina schreef:
Mijn ervaring met aftekeningen op veulens is dat zij kleiner worden. Hoofd groeit en aftekening 'groeit' niet mee.

Sh*t -O-

Nou TS das inderdaad een hoop wit erbij.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:26

jeetje dat is wel leuk moet ik zeggen. mijn palomino was geboren met een doorlopend smalle bles (kol met daaronder een smal streepje en dan liep het weer wat breder uit) en bij haar is dat smalle streepje in het midden helemaal niet meer te zien ... dus bij haar is het minder geworden wat je juist vaker hoort .. tja en er zijn wel paarden die opeens witte haren krijgen .. mijn zwart bonte heeft het ook .. die heeft echt witte plekken op de bil en vorig jaar nog niet .. dusja wat dat nou precies is ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:20

Peterina schreef:

Mijn ervaring is toch echt anders. Eén van mijn veulens had een lief smal blesje, maar als volwassen paard een lelijke brede (en vooral ongelijke) bles.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:27

DubbelDun schreef:
Peterina schreef:

Mijn ervaring is toch echt anders. Eén van mijn veulens had een lief smal blesje, maar als volwassen paard een lelijke brede (en vooral ongelijke) bles.

En dat geeft de burger weer moed :)

Ik zal het zien als ik hem in november ophaal.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:55

Het paard van mijn stagebegeleidster heeft dat ook, voor zover ik weet is het een gemeleerde bles/kol/huppeldepup.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:58

ik zag gisteren nog een topic op bokt waarin iemand ook een veulenfoto erbij had staan, daar had het veulen ook meer een kol en sneb, op volwassen leeftijd was dat een volledige bles geworden :j

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:32

Stunning: Ik heb dit ook nog nooit gemaakt, het was wel een heuse verrassing, haha.
NatasjavE: Inderdaad!
Stalmilagro: Dan heeft je bonte misschien hetzelfde als mijn veulen, alleen op een andere plaats?
DubbelDun: Heb je misschien foto's om te vergelijken? De enige reden die ik kan bedenken, is dat mijn veulen toch het sabino-gen heeft gekregen van haar moeder.
Tessaaaah: Ik heb Google geraadpleegd maar ben niet wijzer geworden. Weet je toevallig de engelse benaming?
Set_elkol: Heb je toevallig een linkje van dat topic?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:35

Ik heb helaas echt geen idee meer waar ik dat zag, was een beetje aan het rondneuzen in ITP :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:50

@Luominen: helaas heb ik geen oude fotoos meer, want die PC is gesneuveld. Maar het blesje was ong 3 a 4 cm breed toen ze veulen was en als volwassen paard dik 10 cm.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:55

Mijne had op 5jarige leeftijd wat witte haartjes op voorhoofd en nu enkele jaren later echt een overduidelijke kol.