Fokadvies Juventus x Almiro x Hurricane merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

original_

Fokadvies Juventus x Almiro x Hurricane merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:34

Hallo bokkers,

Ooit heb ik hier al eerder een topic geopend, toen op zoek naar een springhengst, maar heb er uiteindelijk toch voor gekozen niet te dekken.
Nu ben ik na de vonst van wat informatie over mijn merrie toch weer gaan twijfelen, ook omdat deze merrie al 2 nakomelingen heeft lopen die het leuk doen in de (dressuur)sport. Mede daardoor heb ik ook besloten dat ik nu toch voor een dressuur hengst wil gaan.

Ik ben dus op zoek naar een dressuur hengst (een die een leuke sprong vererft is helemaal leuk), merrie is KWPN maar heb ook al een beetje naar duits bloed zitten kijken.

Verbeterpunten qua bouw;
- Maat, merrie is 'maar'1.66.
- Merrie is vrij lang gebouwd, zou wat compacter mogen.
- Hals is vrij kort en kropt deze snel op dus hier zou meer lengte in mogen.
- Merrie is ook vrij smal dus zou wat meer 'body' mogen hebben.

Verbeterpunten qua gangenwerk;
- Draf mag ruimer
- Galop is 'voldoende' maar zou dus wat beter mogen.

Paard is qua karakter neurotisch en kan zich zelf snel opfokken, ook heeft ze vaak wat overtuiging nodig -ondanks dat ze het onder je uitlopen vaak gebruikt als ze iets moeilijk vind of niet snapt in de training- en vooral veel vertrouwen met 'vreemde' ruiters wil ze nog wel eens in de staak. Verder is het paard wel goud eerlijk, en zit er zeker potentie in.

Ik zoek dus een goede dressuur hengst die mijn merrie kan verbeteren, en ik weet dat dat best aardig wat punten zijn :D Wel sta ik voor vrij veel open dus zo als eerder gezegd zijn Duitse hengsten welkom maar zou ik eventueel ook een Gelderse wel kunnen overwegen.

Hierbij de stamboom en enkele foto's, merrie is overigens Z dressuur met winst
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/53375

Helaas alleen een oude stand foto (2010/2011) paard heeft inmiddels meer spier, en een bredere/gespierde hals.
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe/andere foto's of filmpjes kunnen eventueel op aanvraag worden gemaakt.

NatasjavE

Re: Fokadvies Juventus x Almiro x Hurricane merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:19

Ik zal zo wat Gelderse sugesties doen: Moet nu even weg maar ik kom erop terug :)

Heb je ook nog een betere standfoto van de merrie? Iets meer van opzij om de rug te beoordelen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:19

Bij de Gelderse zou je aan de volgende hengsten kunnen denken.

Wilson (dit jaar niet beschikbaar) ZZ-L dressuur en maakt een fijne sprong. eerste nakomelingen worden volgend jaar 3 jaar. Nakomelingen staat als braaf bekend.

Rubus B. ZZ-Z dressuur. Is een klassieke hengst die je misschien op het eerste blik minder kan bekoren maar op merries met rijpaardbloed doet hij het goed en geeft hij echt hele mooie paarden. Hij en zeker zijn vader Ahoy staan bekend om het leveren van zeer lieve nakomelingen.

Vitens Z2 dressuur- Geeft maat en formaat maar zal niet minder lengte geven. Geeft wel veel beweging.

Alexandro P, Hengst met een zeer mooie voorkant die veel beweging vererft met een mooi knietje. Merrie moet niet te beknopt zijn en niet te strak op de lendenen....lijkt me voor jouw merrie geen probleem. Alex geeft ze ook erg braaf.

Floris, net vers goedgekeurd. Floris zijn vader staat ekend om z'n goede achterbeen en goede galop. Maar we weten natuurlijk niet of hij dit ook vererft. Verder een mooie moderne hengst om te zien.

Er zijn nog meer Gelderse hengsten maar dit leken mij kwa maat en beweging het meest bij jouw wensen aan te sluiten.
Wellicht dat Zethar (Grand Prix dressuur) daar nog bij komt. Staat nu op wacht maar wie weet komt daar dit jaar een einde aan.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:39

Bedankt voor je reactie! ik ga ze allemaal even na zoeken, floris had ik ook ook al via pb binnen gekregen van de eigenaar zelf :)
ik heb hier nog 2 foto's niet helemaal recht van voren maar hier komt haar rug wel beter in beeld (zijn niet de charmantste foto's :p )

http://img7.imageshack.us/img7/4776/k8ik.jpg
http://img843.imageshack.us/img843/5821/ad7u.jpg

Eerdere veulens zijn trouwens van Jazz en Rubiquil geweest, ik weet niet of dat nog nuttige informatie is ter betrekking tot een hengsten keuze?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:46

Vind haar niet zo gruwelijk lang hoor. Mooi rechthoeksmodel.

Hoe waren die nakomelingen? Wat viel op aan die kinderen?
Kijk als een van de twee veulens echt heel goed was kan je ook gewoon terug dekken bij die hengst he.

Voor foto's van de Gelderse hengsten kan je gaan naar het linkje in mijn onderschift. Gelderse Paarden op FB.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:48

De Jazz is Lichte Tour geworden.....ja,...Jazz kan je doen he. Alleen hij voldoet niet aan je lijstje...

original_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:01

Veulens zijn gefokt bij 1 of 2 andere eigenaren voor de vorige eigenaar, en ondanks dat ik ze heb geprobeerd na te zoeken is dat helaas niet gelukt, dus over deze kan ik niet zo veel vertellen behalve dat de rubiquil op Z1 niveau loopt volgens mijnkwpn.

Met jazz zou ik zelf nooit dekken, wel ben ik gecharmeerd van wynton maar ook daar betwijfel ik of dat een goede combi is met mijn merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:00

Nou als je braaf wil zou ik Wynton laten staan. Dan kan je denk ik nog beter voor Charmeur gaan.

Staat ook niet als braafste te boek overigens hoor.

Al is zin vader Florencio al braver en dat is een Duitser?

Vanwaar je voorkeur overigens voor Duits bloed?

original_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:45

Duits is niet zo zeer een voorkeur, gewoon een overweging, een echte voorkeur heb ik niet, het veulen is in principe voor eigen gebruik dus wil ik gewoon dat deze een 'verbetering' op mijn merrie word, ik hecht dus meer waarde aan wat de hengst kan toevoegen dan waar hij vandaan komt, al is een leuk papier natuurlijk mooi mee genomen :)
Verder loopt er bij het kwpn natuurlijk aardig wat Jazz, Krack C ect. rond ik en weet ik niet of dit nou zo'n geschikte combi zou zijn al sta ik momenteel overal voor open.

via PB kreeg ik ook onder andere everdale doorgestuurd, wat me ook nog wel een interessante optie lijkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:12

Everdale zou ook zeker kunnen. LL x Negro x El Corona. Dan heb je en dresuur en Duits en Gelders te pakken. Het een nog jonge en zeker talentvolle hengst.

Er zijn de laatste jaren genoeg hengsten goedgekeurd zonder Jazz, Krack, Gribaldi of Ferro bloed hoor(al hoort Everdale in dat rijtje dan weer niet thuis)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:10

Vivaldi , maat - lengte in het voorbeen - karakter en gangen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:21

ik neem aan dat je dit jaar niet meer gaat dekken?

original_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 18:54

Nee volgend voorjaar is de planning, vind het nu veelste laat in het seizoen, zeker met betrekking tot de veulenkeuring :)