Amateurrubrieken op de Nederlandse C-shows 2013

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Amateurrubrieken op de Nederlandse C-shows 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 19:29

Met de amateurrubrieken biedt het AVS, Arabieren liefhebbers de uitgelezen kans om hun Arabier, mits ingeschreven bij het AVS, eigenhandig voor te brengen, te laten beoordelen door een deskundige jury en mee te dingen naar leuke prijzen. Ook zo benieuwd hoe jouw paard in de show ring presteert? Schrijf je dan in.

De amateurrubrieken die worden uitgeschreven op de Championship show zijn:

Amateur Junior Merries (1 t/m 3 jaar)
Amateur Junior Hengsten en Ruinen (1 t/m 3 jaar)
Amateur Senior Merries (4 jaar en ouder)
Amateur Senior Ruinen (4 jaar en ouder)
Amateur Senior Hengsten (4 jaar en ouder)
Twee internationale juryleden beoordelen de paarden. Uit iedere rubriek dingt het als 1e geplaatste paard mee naar het kampioenschap Best of Amateur of Show.

Voor deze try-out hanteren we een aangepast inschrijftarief van € 10,=. Inschrijven kan tot 25–08–2013.

Ik vind het een heel goed initiatief van het AVS.
De meeste AV worden immers door particulieren gehouden. ;)

We kennen natuurlijk de amateurskeuring in Bunschoten maar een rubriek als deze op de NK zal imo vele malen leuker zijn dan de amateurskeuring, omdat het publiek op de Nationale doorgaans groter is :D

Zelf zit ik in overweging om mijn merrie mee te nemen, wie heeft nog meer de intentie te gaan? *\o/*

Sieltjuh

Re: Amateurrubrieken op de Nederlandse C-shows 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:33

Als Raalte niet zo'n *piep*eind van ons vandaan was, dan had ik het misschien overwogen :')

Maar aangezien alle shows voor ons minimaal 2 uur rijden zijn, denk ik niet dat het wat voor ons is, helaas -O-

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:36

Raalte is voor ons dan weer mooi dichtbij, maar ik kon tot nu toe nog niet de motivatie opbrengen om zo'n bak geld op te hoesten om mijn 'senior ruin' in te schrijven bij het AVS. Om nog maar niet te spreken van het bureaucratische gedoe eromheen met inspecteurs enzo...

Maar ja, het zou wel leuk zijn....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:46

Idd Ersiel!
Ik zou graag willen weten wat Djuun haar plus en min punten zijn, mochten we fokken ooit gaan overwegen, dan weten we gelijk waar we op moeten letten bij een goede partner keus. Maar voor nu (en het feit dat we nog steeds geen lid zijn :P ) nog maar even niet.
En show/keuring richting zuid-west Nederland zou toch niet zo gek wezen :Y)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:49

Haha Rije, ik vind "Senior" ook wel oud klinken inderdaad :)

Wat Letiets zegt trouwens :) Een show in West-Brabant ofzo, is wat makkelijker aan te rijden, maar helaas...

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 19:50

Sieltjuh schreef:
Als Raalte niet zo'n *piep*eind van ons vandaan was, dan had ik het misschien overwogen :')

Maar aangezien alle shows voor ons minimaal 2 uur rijden zijn, denk ik niet dat het wat voor ons is, helaas -O-

ik reis ook vanuit Belgie naar Raalte :D Je moet er wat voor over hebben toch :P

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:52

Leuk als je zelf kan rijden en je eigen vervoer heb, maar nee, nog geen prioriteit bij ons :P

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:55

Haha, dan ligt het er ook nog aan waar ergens je in België je zit natuurlijk :D

Maar eigen vervoer zou ook handig zijn ja, das ook een "klein" probleempje :)) Wordt dan ook allemaal wel een dure bedoeling.

Maar al met al vind ik een amateur rubriek erg leuk :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:59

Het is zeker een goed idee :j Zeker omdat het misschien toch wat extra deelnemers trekt die anders thuis zouden blijven :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:11

Ik vind het een zeer goed idee.
Zo maak je het evenement groter en de drempel wordt lager.
Mensen durven mss eerder te komen en mss als het naar meer proeft zelfs officieel mee durven te doen.
Of als mensen mss voorbrenger willen worden kunnen ze zo zien of het ze ligt...
Als het werkt zou het leuk zijn om het bij meer show te gaan doen.

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:54

Zit er ook zwaar aan te denken om deze dame in te schrijven :o

Afbeelding

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 11:41

<3 <3 schitterende merrie sabrina! Gewoon inschrijven ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:54

Wij komen misschien met Zaar, even afhankelijk hoe stabiel hij blijft groeien :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:46

Rije schreef:
Raalte is voor ons dan weer mooi dichtbij, maar ik kon tot nu toe nog niet de motivatie opbrengen om zo'n bak geld op te hoesten om mijn 'senior ruin' in te schrijven bij het AVS. Om nog maar niet te spreken van het bureaucratische gedoe eromheen met inspecteurs enzo...

Maar ja, het zou wel leuk zijn....

Ik heb ook een seniore ruin, en het lijkt me echt leuk om een keer te kijken wat anderen er van zeggen.

Maar er is ook al eens aan mij verteld dat het zo duur is om in te schrijven bij het stamboek, en het jaarlijkse lidmaatschap. Van het bureaucratisch gedoe had ik nog niet gehoord. Moet je paard ook nog van tevoren geinspecteerd worden? Hij is bij aankoop klinisch en rontgen gekeurd (en goed gekeurd).

Het is voor mij (woon in het oosten) goed te doen qua reistijd. Ik ga sowieso kijken naar de show in Raalte. Ben ook al eens naar de Arabissimo geweest om te kijken. Het zou wel leuk zijn om een keer mee te doen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:26

vanmorgen erg duidelijk iets te horen gekregen 'Die zwarte blijft thuis dit jaar, dat hadden we afgesproken. Hij moet groeien dus hij blijft thuis'.
We komen waarschijnlijk zelf wel kijken :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:20

@zoutenootjes: er moet een inspecteur komen en paard moet opnieuw geschetst worden en chip controle. Dat betaal je uiteraard, plus dan nog in mijn geval uitschrijven uit de Duitse stamboekvereniging en hier inschrijven bij het AVS. En dat kost ook weer geld. Plus lidmaatschap elk jaar (ik ben nu donateur). Maar dat neemt niet weg dat ik ook graag eens iets zou willen horen over mijn ruin, ben eigenlijk best wel benieuwd...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 07:52

opnieuw schetsen en chip controle geldt alleen voor import paarden, niet voor avs geregistreerde dieren

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:49

Die van mij is dus import, vandaar.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:43

Die van mij is uit Friesland. Moet je dan ook altijd nog een inspecteur laten komen voor inspectie en schetsen, Rije? (Ik ben niet zo thuis in het stamboek gebeuren, want altijd ruin gehad en nu weer een ruin. Geen fokwaarde. Zit nu best te twijfelen wat te doen.) De dierenarts heeft bij de keuring ook de chip uitgelezen. Het keuringsrapport heb ik nog. Hij is nog niet zo lang geleden gekeurd.
Ik heb ook geen ervaring met voorbrengen en opstellen. Dat is ook iets wat oefening vergt. Paard is wel heel lief, maar hij staat vaak heel ontspannen en toont zich niet zo als je op foto's van shows wel ziet. Dat vind ik ook een beetje jammer, want hij kan het wel, maar alleen als er iets 'spannends' te zien is.

Edit: wat een schitterende merrie hierboven.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:13

Friesland is toch geen import :+ :=

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:17

Als je zeker wilt weten wat voor jouw situatie geldt, moet je gewoon even het AVS bellen. Daar kunnen ze je precies zeggen wat je moet doen voor inschrijving in het stamboek.

Die van mij staat nu ingeschreven in het VZAP en is gefokt en opgegroeid in Duitsland. Daarna, na zijn verhuizing, nooit ingeschreven bij het Nederlandse stamboek, maar ik weet nog niet of de voordelen van inschrijven opwegen tegen de kosten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:42

Hij hoeft niet weer opnieuw geschetst te worden, enkel jezelf inschrijven, hem op jouw naam zetten en inschrijven voor de show. Opstellen is een plus als ze het kunnen maar liefst zien ze gewoon dat hij rustig stil staat zodat ze hem goed kunnen bekijken. Als hij opstelt komen ze wel mooier uit, maar is zeker niet verplicht.
Als je een zakje voor z'n neus houdt zodat hij z'n hals strekt is dat meer dan genoeg.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:01

Bedankt iedereen voor alle nuttige informatie en tips.
Friesland is inderdaad geen import :') (waar is de 'vind ik leuk knop'). Ik ga het stamboek toch maar eens bellen.
Dat van het zakje voor zijn neus lukt niet zo, omdat hij nieuwsgierig is en gaat kijken of er lekkers in zit (is bij mij het lekkere dingen zakje) :D .

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:27

Dan lukt het toch juist? Je moet er dan alleen voor zorgen dat ie niet gaan knabbelen :)) Als je die hals maar mooi kan laten zien.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:33

Hij doet steeds een stapje naar voren en toont zijn hals helemaal niet helaas. Hij kruipt als het ware naar het zakje toe :+ (weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen). Het is een aparte. Als hij aan een ander paard mag neuzen toont hij de hals juist wel heel goed.
Ik ga gewoon oefenen met hem. Zorgen dat hij niet kan knabbelen. En dat halsje laten strekken.