veelzijdigheidshengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baudouin

veelzijdigheidshengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 20:40

met het verder duwen van selectie is het de laatste jaren duidelijk geworden dat bepaalde hengsten zeer goede verevers zijn voor de eventing.
Bepaalde hengsten presteren zelf in deze tak van de paardensport of hebben een productie die op hoog niveau presteren.

De vraag is voor de eventing liefhebbers in Nederland: Zouden jullie deze hengsten gebruiken?

Maw: de hengsten die op het wereldkampioenschap voor jonge eventers 'Lion d'Anger' presteren of diegene die op 3-4 sterren niveau presteren of de hengsten die reeds afstammelingen hebben die op hoog niveau presteren. Vele andere landen hebben reeds aangetoond dat deze selectie zeker zin heeft.

Anoniem

Re: veelzijdigheidshengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:59

Het zijn in mijn ogen niet de veelzijdige hengsten die eventers leveren, maar de beter verervende springhengsten die bloederige fijn te rijden nakomelingen geven. Zo vind ik Indoctro geen allround hengst maar een springvererver toch hebben ze die graag als eventingpaarden

Of je als fokker eventers gaat 'produceren' hangt volledig af van de afzet en de prijs

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:00

Het KWPN richt zich de laatste jaren ook steeds meer op het selecteren van eventers. Ze hebben er zelfs speciale kamioensschappen voor om de fokkerij van eventers te promoten. Ik zou ze ook eerder zoeken in de springpaarden halfbloedfokkerij.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:04

Mee eens met [***], zoek een springpaard met veel bloed en 3 goede basisgangen (dit valt niet altijd mee bij huidige springfokkerij :+). En een functionele galop/hals voor eventing.

Als je zelf een merrie hebt (denk dat je daarom een hengst zoekt?) kijk eens naar je merrie en wat die tekort komt en wat juist sterke punten zijn.