Telgang? 5-ganger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Telgang? 5-ganger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 12:28

Mijn draver is al zo lang als ik hem ken (bijna 8 jaar) een vierganger. Bij het proefrijden tolte hij al (ik wist toen alleen nog niet wat het was) en dit heeft hij altijd gedaan, wanneer het moeilijk was of soms met buiten rijden als andere paarden te langzaam voor hem draafde. Ik heb de tolt nooit echt verder doorgereden ofzo omdat ik daar geen begeleiding bij had en het voor mij niet zoveel belang heeft.

Nu heb ik sinds 2 weken een bijrijder erbij en een sulky gekocht.

Eerst de sulky. Ik heb hem voor mijn vakantie 1 keer voor de sulky gereden en hij heeft even in een andere gang dan de draf gelopen. Ik ben er toen vanuit gegaan dat het tolt was, maar heb hier niet specifiek naar gekeken. Na mijn vakantie (ik ben 10 dagen weg geweest) heb ik hem weer voor de sulky gezet en toen ik goed keek zag ik dat hij voor hij aandraafde niet de tolt liet zien, maar de telgang. Alleen op een rustig tempo, want wanneer ik meer tempo vroeg sprong hij over in draf (wat van mijn kant uit ook de bedoeling was).

Nu de bijrijder. Ik ben de eerste 2 keer erbij geweest wanneer zij ging rijden. Hij liet vooral de eerste keer erg veel spanning en tolt zien omdat zij hem voor veel tegen hielt. Hij mocht niet bij haar 'wegrennen' maar een paard dat de laatste tijd dressuurmatig niet veel getraind is, en dus weinig balans heeft en dan ook nog grote draverpassen heeft 'rent' al snel weg voor je gevoel. Ik zelf denk dat dit echter puur komt doordat hij gewoon nog niet goed kán verzamelen, niet dat hij er onder uit wil komen of zo. Ik heb haar toen vooral zelf laten voelen, en achteraf mijn commentaar gegeven. Ik moet erbij zeggen dat mijn draver sommige stukjes wel lekker liep.
De tweede keer was er al veel minder tolt en minder spanning. Wel rijdt ze vrij 'streng' en is ze naar mijn mening veel gefocust op de voorhand, het naar beneden rijden. Nou ben ik zelf vaak niet streng genoeg (hoeken afsnijden ed), dus wat strenger is niet zo'n ramp maar ik ben zelf niet zo gefocused op het voor naar beneden rijden.. meer op het recht richten en de achterhand eronder krijgen.
De derde keer was ik er niet bij, maar ik hoorde van mijn stalgenootje dat het er op zich wel netjes uit zag. Alleen dat ze neigt haar handen laag en breed (vast) te zetten. Dit hoorde ik ook terug van haar zelf, omdat mijn paard op die manier ook laag komt met zijn hoofd en niet zo hoog blijft.

Toen ging ik op vakantie..
Tijdens mijn vakantie heeft mijn bijrijder mijn paard 3x per week gereden.. in totaal dus 4x..

Toen kwam ik terug van vakantie haalde ik hem wat stijfjes uit de wei, ik dacht spierpijn. ik ben die dag met hem weer met de sulky rijden en toen zag ik voor het eerst dat hij voordat hij aansprong in draf geen passen tolt liet zien maar telgang. In het begin vond ik het wel leuk.. een 5 ganger.. maar toen bedacht ik me dat telgang ook voort kan komen uit (rug)problemen -O-
De keer daarna liet hij voor de sulky weer telgang zien. En gisteren reed ik hem onder het zadel en toen kreeg ik er niet eens meer een tolt uit gereden.. alleen maar telgang..

De zadelmaker is geweest en heeft het zadel wat aangepast zodat dit weer goed ligt, dus daar kon het gisteren eigenlijk niet aan liggen. ik dacht eerst nog dat hij het alleen voor de sulky deed, maar hij doet het dus ook onder het zadel, in plaats van de tolt..
Verder heb ik zijn spieren gevoeld en de spier die voor zijn schouder loopt is/voelt los en ook op zijn rug kreeg ik geen reactie.

Owja gisteren voor het rijden dacht ik hem niet helemaal zuiver te zien lopen. stapte links voor korter dan rechts voor. Ik heb hem even op een drafje en een galop gezet los in de bak, en daarna liep hij wel weer zuiver. Met het rijden gisteren voelde hij overigens niet heel verkeerd aan, in het begin was hij wat scheef maar hij werd gedurende het rijden steeds rechter. Ook zocht hij mijn handen mooi op en kwam naar beneden.. na het rijden stond ook mooi zijn achterhand onder zijn lijf.

Nou het is een heel verhaal, maar ik wou het beeld zo compleet mogelijk schetsen.
Heb ik na 8 jaar nu blijkbaar toch een 5-ganger of is er mogelijk iets anders aan de hand? En komt dat mogelijk door dan wel de sulky, dan wel de bijrijder..

Iemand die advies heeft en mij hierbij kan helpen..

Ibbel

Re: Telgang? 5-ganger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:25

Langzame telgang (schweinepass) wordt niet al 5e gang gezien. Als jouw draver telgangt ('pacet') voor de sulky met een snelheid van pak 'm beet 50 km/u dán is het een vijfganger. Of eigenlijk gewoon een pacer, want in de VS zijn er telgangrennen voor de sulky zoals wij drafrennen hebben.

Dit klinkt dus meer richting rugprobleem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:27

Misschien de DA of een osteopaat oid laten komen kijken?

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:32

Als ik jouw beschrijving van de bijrijder zo hoor, hand vastzetten heel erg gefocust op het krulletje, dan vrees ik eigenlijk dat ze hem veel te strak heeft gereden waardoor hij zijn rug vast is gaan zetten en nu behoorlijk spierpijn heeft waardoor hij die scheinepass eruit gooit...

Ik kan je vooral aanraden je bijrijder goed op te voeden, nagevelijkheid komt uit ontspanning niet uit een gekruld nekje, en haar op goede priveles te zetten om te voorkomen dat je paard problemen ontwikkeld..

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 13:44

Ja de osteopaat komt er in dat geval sowieso bij ;)
Ik was gewoon benieuwd naar de meningen van mensen met wat meer gangen-kennis dan ik heb

Dankje troi! Daar was ik zelf ook al een beetje bang voor..
Met dit verhaal en wat mijn paard laat zien.. wil ik haar sowieso les laten nemen en anders zal ze moeten stoppen denk ik.. me paard is me toch teveel waard :Y)

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:45

Als ze in alle andere opzichten een goede bijrijder is zou ik zeker proberen om haar op te voeden dmv goede les. Het is reuze moeilijk om een trouwe bijrijder te vinden!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 13:49

Ja ze komt wel en houdt zich aan de afspraken.. dus wat dat betreft..
Verder is het voor me paard ook gewoon fijn wat meer aandacht en beweging te krijgen aangezien ik studeer en buiten de vakanties om zelf minder tijd heb op dit moment..
Maar ik heb nog niet helemaal een goed gevoel bij haar, maar de oorzaak daarvan ligt voornamelijk bij haar rijkunsten.. en ook een beetje bij haar mentaliteit..
3x in de week een flinke zware training bij een paard wat dat niet gewend is.. is niet mijn manier van rijden zeg maar.. het moet voor hem ook leuk blijven ;)

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:53

Snap ik! Zoek een toffe juf en eis een wekelijkse priveles. Knapt je bijrijder vast van op.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 17:54

komt deze schweinepass eigenlijk voort uit spanning en vast zetten van de rug op dat moment? of kan het ook komen doordat hij zich eerder vast gezet heeft?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:03

Een draver terug zetten voor de wagen zou ik nooit doen! Oud zeer komt terug, dus kies wat je wil met je paard, of je gaat inspannen of je gaat dressuur rijden!
En voor de dressuur moet je wel redelijk handig zijn en met een bijrijder sowieso op een lijn zitten!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:11

Hmm, ik zie geen kwaad in een draver voor de kar zetten hoor. Kijk maar eens wat Carola met Kanway bereikt heeft. Z-samengesteld aangespannen, marathons, maar ook dressuur en endurance gereden, met een 4-ganger.
Die schweinepas komt van rugvastzetten nú, niet omdat-ie dat in het verleden misschien ook wel eens gedaan heeft, of omdat-ie in het verleden vastgezeten heeft in z'n rug.

NadoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:45

Ik ken ook viergangers (IJslanders) die extreem lateraal kunnen worden bij teveel spanning of inderdaad rugproblemen. Dat je nu ineens de tölt kwijt bent en de beschrijving van de rijstijl van je bijrijder lijkt mij dat je paard teveel op spanning gereden is en daardoor zijn rug is vast gaan zetten. Waarschijnlijk is het nu nog een spierprobleem, maar hoe langer het duurt, hoe groter de kans dat de gewrichten ook vast gaan zitten.

Naast een fysio denk ik dat het goed is als je nu even veel soepelheidsoefeningen en oefeningen voor de rug en achterhand. Voor de sulky misschien even niet tot hij weer beter loopt, omdat hij tussen de bomen heel makkelijk zijn rug kan blijven vast zetten.

Zelf zou ik niet met een bijrijder doorgaan die niet zelf binnen een korte tijd opmerkt dat het paard zich zodanig opspant en als reactie daarop aanpassingen gaat zoeken in de eigen rijstijl, maar dat ben ik ;)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 19:21

aerdenhout1 schreef:
Een draver terug zetten voor de wagen zou ik nooit doen! Oud zeer komt terug, dus kies wat je wil met je paard, of je gaat inspannen of je gaat dressuur rijden!
En voor de dressuur moet je wel redelijk handig zijn en met een bijrijder sowieso op een lijn zitten!

Ik heb contact gehad met zijn trainer voor ik hem terug voor de kar ging zetten.. heb dit de eerste 2 keer gedaan onder begeleiding van iemand die de sport op haar duimpje kent.
Verder wil ik met mijn paard gewoon genieten van de bossen en is het puur recreatie.. in eerste instantie onder het zadel en daarnaast voor de kar als afwisseling.. op deze sulky kun je met 2e dus als eens iemand mee gaat naar het paard kunnen we ook eens samen naar buiten..
Ja en omdat ik mijn paard wil kunnen rijden zonder problemen is dressuur natuurlijk noodzakelijk :Y)

Ik ga donderdag bij een les van een stalgenootje kijken of dat iets voor mij is.. en morgen ben ik samen met mijn bijrijder op stal.. dus dan kan ik zien hoe ze rijdt.. heb in ieder geval gezegd dat ze het even rustig aan moet doen met de dressuur ivm rugproblemen..
En verder ga ik hem nu veel grondwerken en hoop dat hij zo weer wat meer los gaat laten..

NadoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:49

Grondwerken klinkt goed. Veel op 3 sporen laten lopen, dat is heel goed om de rug los en sterker te maken :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:05

Ibbel schreef:
Langzame telgang (schweinepass) wordt niet al 5e gang gezien. Als jouw draver telgangt ('pacet') voor de sulky met een snelheid van pak 'm beet 50 km/u dán is het een vijfganger. Of eigenlijk gewoon een pacer, want in de VS zijn er telgangrennen voor de sulky zoals wij drafrennen hebben.

Dit klinkt dus meer richting rugprobleem.

Vijfganger of niet vijfganger is genetisch bepaald. Een vijfganger kan echt niet zomaar ineens vanzelf rentelgangen onder het zadel :Y) Ook langzame telgang is telgang.

TS, hoe gaat het nu? Weet je toevallig ook of je draver ook pacete toen hij nog koerste (of daarvoor getraind werd)?

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:18

Ik heb een Amerikaanse draver ( Standardbred) die dit gedrag vertoond als hij zich niet prettig voelt in de situatie, Sam houdt er ook niet zo van om een ( voor hem "vreemde" ) ander persoon op zijn rug te krijgen.
ze zijn nu eenmaal nogal baasje gebonden als ik het zo mag noemen.

doe het lanzaam aan, praat en prijs veel en laat zien dat je blij met hem hen als hij z'n best doet, zodra een draver weet wat er verwacht wordt zal hij/zij z'n stinkende best doen voor je, hou aub rekening met het feit dat ze liever 1 baas hebben als 2.

/3 have fun /3

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:10

aerdenhout1 schreef:

Oud zeer? Volgens mij is voor een sulky lopen minder belastend dan onder het zadel werken :) . Tenzij ze 'm gaat trainen voor de koers natuurlijk :')

TS hoe is het nu met je paard :) ?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 18:31

Bedankt voor het vragen :)

Hij doet het helaas nog steeds.. heb gisteren mijn eerste les gehad en mijn bijrijder heeft er niet meer op gereden.. heb het er met mijn instructrice over gehad en zij zegt dat hij ook gewoon onzeker is van zichzelf en gewoon niet weet wat hij moet doen.. daarom heb ik besloten dat een bijrijder niet voor ons geschikt is.. in ieder geval voorlopig niet.. ik denk dat het beter is dat hij maar 1 keer in de week gereden wordt dan dat hij vaker gereden wordt door meerdere ruiters die het net allemaal anders doen..

Af en toe komen er weer stukjes tolt tussen maar deze zijn heel kort.. Ik laat de tolt nu achterwege en ga eerst zorgen dat hij weer lekker loopt in draf en stap.. Voor de sulky 'straf' ik tolt/telgang ook meteen af.. dat mag gewoon niet.. het is stap of draf.. (ik sla hem niet ofzo maar verhef mijn stem en drijf hem meer vooruit)

Wat betreft langzame telgang is ook gewoon telgang.. ik heb ook gehoord van KWPN-ers die het gaan doen bij spanning en rug vast zetten.. lijkt me toch dat zij genetisch gezien geen telgang kennen?
Ik weet trouwens niet of hij pace-de toen hij nog koerste.. ik weet alleen dat hij onder het zadel enkel tolt liet zien al die jaren.. bij het proefrijden al (al weet ik dat niet zeker omdat ik toen nog niet wist wat tolt precies was)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 23:13

Even een update voor de mensen die geinteresseerd zijn :)

Dressuurmatig liep hij de laatste tijd best wel lekker, echter was de tolt nog steeds niet terug. Mijn stalgenootje moest voor haar paard de osteopaat (dezelfde als die ik heb) laten komen en omdat we dan de voorrijkosten konden delen heb ik mijn paard ook meteen laten behandelen.

Mijn osteopaat kent mijn paard heel goed en vraagt van te voren altijd aan mij wat te problemen zijn, voordat ze zelf gaat kijken. Dus ik heb het verhaal uitgelegd.
Toen ging ze hem behandelen en het eerste wat haar opviel was dat zijn borstspier (rechts) verdikt was. Dit betekende een overbelasting van deze spier. Ik heb haar gevraagd of dit ook van de sulky kon komen, zij vond echt mijn verhaal over mijn bijrijder beter passen bij wat ze zag aan mijn paard. Als je zelf je hoofd 'in de krul' doet voel je ook dat je borstspieren aantrekken, dus die zijn door die manier van rijden veel meer belast dan dat ze normaal belast worden.
Ze heeft nog verder gekeken en ook de spieren in de rug zaten wat vast, met name die spieren die zeg maar achter het zadel liggen tot aan het kruis. Het vastzitten van deze spieren verklaard waarschijnlijk ook de telgang die hij liet zien.

De osteopaat heeft alles weer los gemaakt en heeft geadviseerd om te masseren met een spiergel de komende periode zodat de spieren goed kunnen herstellen en ze verwachtte dat de telgang dan ook weg zou gaan en de tolt terug zou komen :)

Verder vond ze mijn paard er super uit zien en zat hij verder nergens echt vast in diepere weefsel en was het dus enkel een spierprobleem *\o/*
Over een paar weekjes is hij dus weer helemaal de oude :)