Nu heb ik sinds 2 weken een bijrijder erbij en een sulky gekocht.
Eerst de sulky. Ik heb hem voor mijn vakantie 1 keer voor de sulky gereden en hij heeft even in een andere gang dan de draf gelopen. Ik ben er toen vanuit gegaan dat het tolt was, maar heb hier niet specifiek naar gekeken. Na mijn vakantie (ik ben 10 dagen weg geweest) heb ik hem weer voor de sulky gezet en toen ik goed keek zag ik dat hij voor hij aandraafde niet de tolt liet zien, maar de telgang. Alleen op een rustig tempo, want wanneer ik meer tempo vroeg sprong hij over in draf (wat van mijn kant uit ook de bedoeling was).
Nu de bijrijder. Ik ben de eerste 2 keer erbij geweest wanneer zij ging rijden. Hij liet vooral de eerste keer erg veel spanning en tolt zien omdat zij hem voor veel tegen hielt. Hij mocht niet bij haar 'wegrennen' maar een paard dat de laatste tijd dressuurmatig niet veel getraind is, en dus weinig balans heeft en dan ook nog grote draverpassen heeft 'rent' al snel weg voor je gevoel. Ik zelf denk dat dit echter puur komt doordat hij gewoon nog niet goed kán verzamelen, niet dat hij er onder uit wil komen of zo. Ik heb haar toen vooral zelf laten voelen, en achteraf mijn commentaar gegeven. Ik moet erbij zeggen dat mijn draver sommige stukjes wel lekker liep.
De tweede keer was er al veel minder tolt en minder spanning. Wel rijdt ze vrij 'streng' en is ze naar mijn mening veel gefocust op de voorhand, het naar beneden rijden. Nou ben ik zelf vaak niet streng genoeg (hoeken afsnijden ed), dus wat strenger is niet zo'n ramp maar ik ben zelf niet zo gefocused op het voor naar beneden rijden.. meer op het recht richten en de achterhand eronder krijgen.
De derde keer was ik er niet bij, maar ik hoorde van mijn stalgenootje dat het er op zich wel netjes uit zag. Alleen dat ze neigt haar handen laag en breed (vast) te zetten. Dit hoorde ik ook terug van haar zelf, omdat mijn paard op die manier ook laag komt met zijn hoofd en niet zo hoog blijft.
Toen ging ik op vakantie..
Tijdens mijn vakantie heeft mijn bijrijder mijn paard 3x per week gereden.. in totaal dus 4x..
Toen kwam ik terug van vakantie haalde ik hem wat stijfjes uit de wei, ik dacht spierpijn. ik ben die dag met hem weer met de sulky rijden en toen zag ik voor het eerst dat hij voordat hij aansprong in draf geen passen tolt liet zien maar telgang. In het begin vond ik het wel leuk.. een 5 ganger.. maar toen bedacht ik me dat telgang ook voort kan komen uit (rug)problemen
De keer daarna liet hij voor de sulky weer telgang zien. En gisteren reed ik hem onder het zadel en toen kreeg ik er niet eens meer een tolt uit gereden.. alleen maar telgang..
De zadelmaker is geweest en heeft het zadel wat aangepast zodat dit weer goed ligt, dus daar kon het gisteren eigenlijk niet aan liggen. ik dacht eerst nog dat hij het alleen voor de sulky deed, maar hij doet het dus ook onder het zadel, in plaats van de tolt..
Verder heb ik zijn spieren gevoeld en de spier die voor zijn schouder loopt is/voelt los en ook op zijn rug kreeg ik geen reactie.
Owja gisteren voor het rijden dacht ik hem niet helemaal zuiver te zien lopen. stapte links voor korter dan rechts voor. Ik heb hem even op een drafje en een galop gezet los in de bak, en daarna liep hij wel weer zuiver. Met het rijden gisteren voelde hij overigens niet heel verkeerd aan, in het begin was hij wat scheef maar hij werd gedurende het rijden steeds rechter. Ook zocht hij mijn handen mooi op en kwam naar beneden.. na het rijden stond ook mooi zijn achterhand onder zijn lijf.
Nou het is een heel verhaal, maar ik wou het beeld zo compleet mogelijk schetsen.
Heb ik na 8 jaar nu blijkbaar toch een 5-ganger of is er mogelijk iets anders aan de hand? En komt dat mogelijk door dan wel de sulky, dan wel de bijrijder..
Iemand die advies heeft en mij hierbij kan helpen..

have fun
. Tenzij ze 'm gaat trainen voor de koers natuurlijk