Hengstenkeuze Pionier Damaris (Pionier Romano x Orine)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Munchitos

Hengstenkeuze Pionier Damaris (Pionier Romano x Orine)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 15:12

Hallo!

Ik wil graag een veulen van Damaris gezien ze een afstammeling van pony's en paarden is die bij ons op stal hebben gestaan en erg geliefd waren. Zoals Belinda, de moeder van de vader van Damaris, waar ik toen ik heel klein was al op reed, onlangs overleden:
http://i44.tinypic.com/qprkoy.jpg

Het lijkt mij heel mooi om een veulentje met het bloed van hun allemaal te hebben. Het veulen zal recreatief gereden worden en waarschijnlijk wel allround uitgebracht worden in de sport. Nu vind ik de rassenkeuze vooral moeilijk gezien Damaris al een kruising is.

Pionier Damaris is opgenomen in het Nederlandse New Forest Pony Stamboek. Heeft de stokmaat 1.67.
Ze is een afstammeling van Pionier Romano, een New Forest Pony, en Orine een Gelderse opgenomen in het KWPN stamboek.

v.v. Molenaar's Golden King STB. 193 prest. fokhengst. prest. dekhengst (New Forest Pony)
m.v. Belinda STB. 4878 ster (New Forest Pony)
v.m. Bastiaan NWP. 1534 (Gelderse)
m.m. Talina NWP. 36365 ster (Gelderse)

Damaris is bij ons geboren. Haar moeder zou naar de slacht gebracht worden bij haar eerdere eigenaars, omdat ze ''onvruchtbaar'' zou zijn. Wij hebben haar gekocht en gingen er eigenlijk van uit dat ze onvruchtbaar was. Totdat ze drachtig bleek te zijn. Damaris haar moeder was al 24 toen ze haar kreeg, en nog kerngezond, zonder enige problemen. Dus Damaris is eigenlijk een klein wondertje voor ons.
Damaris is erg warmbloedig met veel temperament. Ze heeft een goed uithoudingsvermogen gezien ik haar alleen recreatief rijd, en bijna elke dag een lange buitenrit maak door de polder. Mooie gangen waarin vooral het tuigpaarden bloed goed te zien is. Kan gevoelig zijn en houdt haar hoofd altijd omhoog tijdens het rijden, wat ook echt dat Gelderse is.

Om het exterieur te behouden is een Gelderse hengst gepast. Maar ik zou wel graag een wat robuuster exterieur willen voor het veulen, iets ronder. Daarom lijkt een Andalusier me ook wel wat. In dit geval zal het veulen een Cruzado worden en mag het opgenomen worden in het Andalusier stamboek.

In het veulen zoek ik: een robuuster/ ronder uiterlijk, minder gevoelig, meer schoudervrijheid en temperament. Het veulen zal vooral recreatief gereden worden maar zal ook uitgebracht worden in de allround wedstrijdsport. Het veulen is niet om mee door te fokken!

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven over een goede rassenkeuze, of dat het verstandig is om binnen de rassen te blijven, of dat dat vrij weinig uitmaakt om een goed rijpaard te krijgen met de kwaliteiten die ik zoek.

Hier nog enkele foto's:
Ik en Dam heel lang gelden haha
Afbeelding
Afbeelding
http://i42.tinypic.com/vr3qxt.jpg
http://i39.tinypic.com/3089pj9.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-07-13 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 afbeeldingen zichtbaar, rest in link gezet

Jimbo

Re: Hengstenkeuze Pionier Damaris (Pionier Romano x Orine)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:18

Een barockpinto of een kruising met een (groter ras) gangenpaard?
kan erg leuk uitpakken als je tolt kan rijden bijvoorbeeld of een gevlekt veulen krijgt.
Voor een papiertje is een nrps paard misschien een aanrader.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 15:34

Barock pinto kan inderdaad heel mooi uitpakken qua exterieur! Alleen ik wil dezelfde lengte fokken of kleiner. Iets groter is voor mij bijna niet te doen gezien ik zelf maar 1.64 ben. En iedere keer een opstapje gebruiken zie ik niet zitten.. Ik ben eigenlijk altijd al geïnteresseerd geweest in het ras Rocky Mountain Horse. Dus ik zat net even te kijken naar dekhengsten en toen vond ik deze: RVF’s Risky Business. Op een vos merrie geeft hij een zwart of zilverappelzwart veulen. Ook erg leuk! Erg comfortabel voor buitenritten. Ze hebben voor zover ik weet alleen niet zoveel temperament..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:44

Munchitos schreef:
Op een vos merrie geeft hij een zwart of zilverappelzwart veulen.

De hengst is dus zilverappelzwart? Dan kun je bij een vosmerrie ook een (zilverappel) bruin veulen krijgen :)

Ik moet een paar van je foto's in link zetten, er mogen er 2 zichtbaar in staan, ik zou denken de 3e foto om iets van de bouw te kunnen zien en welke wil je nog meer zichtbaar houden?
(of heb je eventueel nog een standfoto zonder zadel/ruiter?)

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:00

Ja hij is zilverappelzwart. Ook erg leuk!

Mijn excuses! Ik had de regels nog doorgelezen maar heb daar waarschijnlijk overheen gelezen.
Nee ik heb er nog voor gezocht.. Dacht dat de 3de foto inderdaad het meest dichtbij kwam. Kan er altijd een maken als er naar gevraagd wordt.
De eerste foto lijkt mij dan niet nodig. Zoiets kun je nooit zelf aanpassen zie ik? Bedankt!

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 16:29

Of het fenotype van New Forest meer uit laten komen door weer met een New Forest te fokken. Want ze draagt wel de genen, het uit zich alleen niet zozeer als haar tuigpaardenbloed. Iemand?