Eitje rijpt, maar geen hengstigheid -> hengstig spuiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Eitje rijpt, maar geen hengstigheid -> hengstig spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 09:47

De titel zegt het eigenlijk al :D

Onze 8-jarige merrie staat momenteel bij de dierenarts voor inseminatie. Ze staat daar nu ruim een week en is regelmatig gescand, waaruit blijkt dat er een follikel zit op links. Deze follikel rijpt; vanmorgen was hij 4,4, maar dat gaat vrij langzaam. Daarnaast vertoond de baarmoeder 0 tekenen van hengstigheid...

De dierenarts stelt voor om haar hengstig te spuiten, maar eigenlijk gaat dat een beetje tegen mijn gevoel in. We hebben deze merrie in 2009 ook laten dekken, maar ze is toen gust gebleven (niet hengstig gespoten). Ik heb nu dus 2 keuzes:

1. Hengstig laten spuiten, met het risico dat ze de rest van het jaar niet meer hengstig wordt (wat op zich niet heel erg is omdat we laat in het seizoen zitten). Dan hopen op een dracht en hopen dat het dan wél goed zit met de hormonen.
2. Alles afblazen en weer naar huis halen, met het kleine stemmetje wat dan zegt: dan weet je nooit of het kan of niet.

Wat zouden jullie doen? En zijn er mensen die dit meegemaakt hebben met hun merrie's?

Jes

Re: Eitje rijpt, maar geen hengstigheid -> hengstig spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:38

Persoonlijk zou ik nog even afwachten, het komt wel vaker voor dat merrie's in een andere omgeving er wat langer over doen tot de eisprong.
Weet je op hoeveel mm ze in 2009 geovuleerd heeft?
Voor mijn merrie is 38mm bijvoorbeeld al groot en kan ze elk moment ovuleren terwijl er ook merries zijn die een eitje krijgen van 54mm.

Als de baarmoeder er verder wel goed uit ziet zou ik eerder kiezen voor chorulon, dan ovuleert de merrie over het algemeen binnen de 48 uur die volgen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:52

Mijn merrie had dit ook na het verliezen van de vrucht, er kwam snel een nieuw ei, maar bleef klein, dus hengstig gespoten, en 5 september (was echt laatste poging) nogmaals geinsemineerd.
Nu komen de spannende weken eraan, en het is inderdaad een laat veulen.
Ik zou haar dus een spuitje geven, om de ovulatie te bevorderen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:31

In 2009 heeft ze volgens mij tussen de 4,5 en 5mm geovuleerd. Maar is het bij paarden niet ook zo dat de baarmoederwand zich voor gaat bereiden e.d.? En is het niet juist een slecht teken als dat niet gebeurd?

@Maxxuna: je hebt je merrie wel drachtig gekregen begrijp ik? (zo even in je profiel spieken) Hoe verloopt die dracht?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:54

komt wel vaker voor ..een dag of twee wachten om te kijken of de baarmoeder wel begint te verslappen indien niet dan "bijspuiten " zoals we zeggen ..heb verleden jaar hetzelfde gehad met een 3 jarige merrie , toen bijgespoten en 3 dagen later kon ze gedekt worden en ze was drachtig , goed verlopen dracht gehad en bevalling ..dat heeft er geen invloed op trouwens ..
ik heb nu hetzelfde met een 3 jarige ..was gedekt , niet drachtig maar heeft nu ook een follikel die groeit maar totaal geen hengstige baarmoeder , we hebben al drie keer wezen scannen maar er komt geen schot in dus gisteren bijgespoten ..morgen even kijken of er reactie op is gekomen :j

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:04

Mijn merrie 3 jaar geleden ook hengstig laten spuiten. Wilde 1 hengstigheid afwachten om te dekken, maar die kwam maar niet. Toen begin augustus hengstig laten spuiten, en gelijk drachtig (was 1e veulen).

Nu wilde ik haar weer laten dekken en laten scannen hoe ver ze in de cyclus was. Was nog niks te merken, terwijl ze bijna hengstig moest worden. Om niet weer heel laat te zitten heb ik haar weer hengstig laten spuiten. Gisteren is ze gescand en drachtig, maar hoogstwaarschijnlijk een tweeling. DA kon het niet heel goed zien, omdat ze een aantal cystes had (was bekend). Nu maandag even terugkomen om het beter te kunnen zien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:44

ik zou gewoon hengstig laten spuiten.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 13:08

Op zich goede ervaringen dus. De baarmoeder verslapte ook niet, dus eergisteren hengstig laten spuiten en vandaag is het feest. Net de bestelling opgehaald en zo insemineren. Ik ben benieuwd. Later in het jaar wil ik het niet doen, dus dit is eigenlijk de enige kans. Ik zal hier nog wel het verloop plaatsen.

@Setteli: mooi balen van die tweeling zeg! Ik hoop voor je dat de dierenarts zich vergist heeft. Succes!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:00

Ja baal ik ook van. Jij succes met jouw merrie, hoop dat ze oppakt! Mocht het met die van mij misgaan, dan ga ik nog wel een keer proberen. De vorige is toen pas begin augustus geinsemineerd en is toen eerder geboren (18 juni). Gok dat het met deze ook zo gaat, blijft toch een kleiner veulen dan anders

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:40

Jose22 schreef:
@Maxxuna: je hebt je merrie wel drachtig gekregen begrijp ik? (zo even in je profiel spieken) Hoe verloopt die dracht?

Wij verwachten het veulentje binnen nu en 3 wkn, dracht verloopt super.
Heb haar 3 x gescand totaal, 18 dagen voor de dracht, daarna nog een keer voor 't kloppende hartje, en daarna nog een extra scan, maar toen paste het veulen al niet meer op het scherm.

1e keer was een vruchtje wat achterbleef in groei, en dan doet moeder natuur zijn werk.. het is er zonder de merrie te spoelen vanaf gekomen, daarna had ze wel wat vocht in de baarmoeder, maar dmv een spuitje is dit allemaal weggehaald.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:59

Waarom zou hij niet meer hengstig worden (na 3w) als hij eenmaal gespoten is.... Cyclus blijft ;) alleen breng je er wat verandering/vervroeging in.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:10

Dat zijn nu eenmaal de ervaringen.

In ons geval blijkt de dekking helaas niet gepakt en is de merrie gust gebleven. Er was wel weer een eitje aan het rijpen, maar we hebben besloten om het niet nogmaals te proberen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:40

Helaas heb ik ook al de ervaring, en ook al van verschillende andere fokkers gehord, eenmaal hengstig spuiten en als het niet 'pakt' dan mag je de rest van de cyclus vergeten. Door de hormonen stoot is de hele huishouding zoek en de cyclus 'ontregeld'. Blijft niets over dan wachten tot volgend jaar.