Hallo,
graag zou ik jullie om hulp willen vragen, aangezien de dressuur hengsten nog niet mijn ding zijn. Heb in het verleden alleen met springhengsten te doen gehad.
Ik heb een vierjarige merrie met de volgende afstamming:
Christ (= Competent x Picard x Daimyo x Asiate)
x
Laurin Holstein x Abgar x Joost x Rigletto
Ik had gehoopt dat we een springpaard eruit kregen, maar het werd een hoogbenige langgelijnde merrie met 3 mooie gangen. Ze kan wel springen, maar heeft toch meer te doen in de dressuurring. Ze heeft als veulen meegedaan aan het antwerpse veulenkeuring en ging daar weg bij de dressuurveulens met een 7,5. Daar was ik zeer trots op, aangezien we eigenlijk iets anders in gedachte hadden.
Nu heb ik overlegd met de hengstenhouder en we zijn het met elkaar eens dat ik beter een dressuurhengst kan zoeken ipv van een allrounder.
Ik heb de volgende hengsten gevonden:
Brandon (Bellissimo x Donnerhall x Pik Bube)
Floribot (Florestan x Weinberg x Ribot)
Farrington (Wellington x Doruto x Selim)
Voor mij is heel belangrijk dat het een hengst betreft die niet al te groot fokt (merrie gaat richting 1.80 m). De hengst moet een absoluut braaf en meewerkend karakter hebben en het liefste bekend dat hij dit ook vererft. Nu weet ik dat je niet alles kunt inplannen, maar ik weet dat bij de moeder van deze merrie het karakter van de hengst zeer dominant was. Of dat bij deze merrie ook zo is, weet ik natuurlijk nog niet, maar vooraf alleen een brave hengst erop.
Ik wil de hoogbenigheid behouden evenals de hardheid van de benen. De lange broekspier moet blijven en de schouder mag wat schuiner komen te liggen. De gangen moeten net als bij de merrie voldoende ruim zijn, met een sterk achterbeen. De merrie is opwaarts gebouwd.
Helaas had ik ook een paar hengsten in gedachte, maar die zijn helaas niet meer in leven.
Ik ben niet stamboek gebonden. De merrie is een BWP'er, de hengst moet goedgekeurd zijn (allicht).
Weten jullie misschien hengsten die ik niet ken, of waar een leek in de dressuurwereld niet gauw bij stil staat?
Ik ga tot 1.000 euro voor dekgeld. Ik heb de gedachte dat voor dat geld er echt wel goed materiaal moet rondlopen.
Bedankt voor het meedenken.
groet
Renske