Mijn paard heeft het slecht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justxanna

Mijn paard heeft het slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 21:01

Hallo allemaal,
Ik heb me sinds vandaag aangemeld op bokt.nl omdat ik advies wil over mijn jaarling haflinger hengst genaamd Amor! :)
Ik heb hem gekocht (3 dagen geleden).
Ik schrok heel erg van zijn toestand. Hij is ontzettend mager (naar mijn idee) en heeft een opgeblazen buik, hij heeft ook rode ogen... ik maak me zorgen. weet iemand hoe het komt? :(:)
Vandaag was ik naar hem wezen kijken want hij staat nog bij zijn verkoper. Hij blijft tot augustus staan omdat ik op vakatie ga. De aankoop was namelijk heel erg spontaan. Ze gaven hem 4 bruine broden (HELE!) en nog witte broodjes, ik vond dat veeel te veeel en veel te ongezond, of zie ik dat verkeerd?!
Zijn stal zit vol met ''stront'' als ik het even zo mag zeggen.
Ik was heel erg verdrietig en overweeg het om hem eerder mee te nemen, mijn moeder kan er waarschijnlijk voor zorgen dan die 10 dagen als ik op vakantie ben.

Wie weet hoe ik zijn eetpatroon straks op orde kan krijgen? Hoeveel moet ik per dag voeren? Ik dacht aan: 's ochtends hooi, schoon water, en 's avonds biks bijvoorbeeld, hooi en wortels. Zoiets?
Hoop dat iemand ervaring heeft.
Wat denken jullie er allemaal van?

en nog een vraag:
Ik woon op t eiland tholen, Weet er iemand een wei rondom sint annaland, gewoon een kale wei waar ik een stal op kan zetten? Ik heb misschien al wel wat, maar voor de zekerheid.
Groetjes,
Anna! /3 ;(

Maaike162

Re: Mijn paard heeft het slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:07

Misschien kan je een foto plaatsen?

Heb je verder ervaring met paarden of was het echt een hele impulsieve keuze om dit paard te kopen? Al die broden zijn inderdaad niet gezond. Een paard hoort in een wei/paddock te staan met anderen paarden. Gebeurt dat nu? Waar staat hij nu?

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:07

Is het wel verstandig om zo'n paard aan te schaffen zonder kennis over voer en zonder een goede wei, stal, soort genoten? Of is dat allemaal in orde? Bedoel het niet aanvallend maar zo te horen is het een paardje wat zorg nodig heeft en daarbij ook nog eens heel jong is. Heeft een dierenarts hem bekeken voor de aankoop? Anders zou ik dat zeker laten doen! Die kan je vertellen wat hij mankeert!

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 21:10

Ik rij sinds me 4e paard en heb zeker wel verstand van paarden maar dan niet van jaarlingen etc. Dat is wel inderdaad nieuw voor me! Maar dat komt vast wel goed, me moeder en vader hebben er ook verstand van gelukkig ;)!
Ik maak me alleen zorgen over zijn toestand. Dat is het enige.
Nee dierenarts heeft er niet naar gekeken. Maar ook al zou er iets mee zijn, ik zou hem nietmeer weg doen!

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:12

Ik zou absoluut de dierenarts opbellen, al is het maar voor zijn mening...
Als ook die zegt dat het niet goed lijkt, zou ik je jaarling ophalen...
Veel succes met hem!

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:12

justxanna schreef:
Ik rij sinds me 4e paard en heb zeker wel verstand van paarden maar dan niet van jaarlingen etc. Dat is wel inderdaad nieuw voor me! Maar dat komt vast wel goed, me moeder en vader hebben er ook verstand van gelukkig ;)!
Ik maak me alleen zorgen over zijn toestand. Dat is het enige.
Nee dierenarts heeft er niet naar gekeken. Maar ook al zou er iets mee zijn, ik zou hem nietmeer weg doen!

Oke! Sorry, het klonk een beetje alsof je dat paard zomaar had gekocht en daarna geen idee had wat je ermee aan moest en maar een account op bokt had aangemaakt. Ben blij dat dat niet zo is!
Zou als ik jou was de dierenarts hem even laten controleren. Dan weet je het zeker of het goed gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:13

Jong paard moet nog veel leren op paarden sociaal gebied. Ik zou in dit geval zo'n dier of op een pensionstal plaatsen waar hij tussen de volwassen paarden kan (mits die goed sociaal zijn) en anders de opfok in. Alleen op een wei is recept voor vervelend gedrag naar mensen en het later niet goed kunnen functioneren in de buurt van andere paarden (wei/wedstrijd.etc.)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:15

Heb je inderdaad een DA erbij gehaald voor de koop? Straks heeft hij iets ergs en zit jij met de kosten.
Maar goed even terug op je vraag.
Gewoon veel wandelen. Niet in een keer heel weinig eten geven omdat hij moet afvallen maar gewoon in stapjes afbouwen.
Ga hem nog niet longeren ofzo voor zijn dieet. Dat vereist veel te veel inspanning voor zo'n jong diertje. Ik zou ook eerst even het paardje laten wennen aan zowel jou als zijn eventuele nieuwe plek voor je hem full time op dieet zet. Dat gaat denk ik te snel.
Kent hij de basissen? Meelopen, voetje geven, vast staan etc.?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:15

Ook een jaarling moet je laten bekijken door een da voor je hem koopt, maar nu je hem toch al hebt dan direct daar weg en thuis het land op met een maatje voor de komende twee jaar maar eerst goed na laten kijken door een da.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:16

jaarling of 20 jarige het blijft een paard.
het enige is dat zo'n jonkie nog opgevoed moet worden.

Ik denk dat het het beste is het diertje daar zo snel mogenlijk weg te halen en een dierenarts er naar laten kijken.
Deze kan je ook een goed voedingsadvies geven , bokt misschien ook wel maar hier krijg je advies van 100 verschillende mensen.

Ik zou de mest opvangen en deze laten nakijken op wormen, Grote kans dat het beestje een flinke besmetting heeft.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:17

Sorry had even over de DA controle gelezen.
Ik sluit me bij de anderen aan. Echt even de DA bellen. Stel hij heeft wel wat kan jij lekker de kosten betalen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:18

Zet je paard iig geval alsjeblieft niet op de wei, door de hoeveelheid suikers zou het paard hofbevangen kunnen worden. Maar als volgt hier een schema:
Ochtend: Genoeg hooi en een handje muesli, vers drinkwater en aandacht van jou natuurlijk!
Middag: Een wortel en een kleine poetsbeurt, veel aandacht en wa knuffels. Met kleine poetsbeurt bedoel ik met je handen hem strelen en hem laten ruiken aan een borstel.
Avond: Genoeg hooi en een handje muesli, vers drinkwater en aandacht van jou natuurlijk.

Zorg dat de stal elke dag zorgvuldig wordt uitgemest en er schoon stro in ligt. Hij moet nog lekker blijven veulenen dus doe eigenlijk bijna niets met hem. Na een week of 2 kun je door het voer een handje biks gaan strooien. Ik wens je heel veel succes met je paardje!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:18

Eline_S_S schreef:
Heb je inderdaad een DA erbij gehaald voor de koop? Straks heeft hij iets ergs en zit jij met de kosten.
Gewoon veel wandelen. Niet in een keer heel weinig eten geven omdat hij moet afvallen maar gewoon in stapjes afbouwen.
Ga hem nog niet longeren ofzo voor zijn dieet. Dat vereist veel te veel inspanning voor zo'n jong diertje. Ik zou ook eerst even het paardje laten wennen aan zowel jou als zijn eventuele nieuwe plek voor je hem full time op dieet zet. Dat gaat denk ik te snel.

HUh? Heb je TS bericht we goed gelezen?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:20

Cowgirl schreef:
Eline_S_S schreef:

HUh? Heb je TS bericht we goed gelezen?

Haha, eliness ze bedoelt dat ie te mager is!!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:22

oh grapje.
Ik las over het 'mager' heen en las het opgeblazen buik gedeelte.
Sorry.. :o

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:23

Hoi TS,
jammer dat het zo gelopen is bij de verkopende partij! Staat hij al wel in de buurt? of is het verder weg en kun je helemaal geen oogje in het zeil houden?
Naar mijn mening hoort een jaarling gewoon op hooi en gras een aardige conditie te hebben. Dat hij er dus nu zo uitziet, zou mij ook bezorgd maken. Best kans idd op een forse wormbesmetting. Ik zou de da bellen en overleggen wat het meest handig is; verhuizen geeft ook stress en heeft z'n weerslag op zijn weerstand, maar dit is ook niet te doen.
Informeer anders eens bij Hoekstra in Stad ah Haringvliet. Die hebben heeeel veel jonge paarden in de opfok, volop ervaring en het hart op de goede plaats! Wellicht dat je daar nog even terecht kunt tot hij 2 1/2 of 3 jaar is.
Succes!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:25

Viktor238, Waarom moet een jaarling muslie hebben en in een stal staan? Met soortgenoten/leeftijdsgenoten op de wei of evt paddock met voldoende ruwvoer lijkt mij beter. In ieder geval van het brood af en naar buiten met dat paard! Daar zal hij al een stuk van opknappen denk ik!

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:27

pippie123 schreef:
Viktor238, Waarom moet een jaarling muslie hebben en in een stal staan? Met soortgenoten/leeftijdsgenoten op de wei of evt paddock met voldoende ruwvoer lijkt mij beter. In ieder geval van het brood af en naar buiten met dat paard! Daar zal hij al een stuk van opknappen denk ik!

Maar een paard in een keer op een weide zetten is enorm slecht en met muesli is niet slecht zitten vitaminen enzo in dat een paard nodig heeft

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:27

Als ik jou was zou ik het paard zo snel mogelijk mee naar huis nemen.
Begrijp ik het nou goed dat je het paard al wel heb gekocht maar nog geen stal/weide heb om hem neer te zetten? Dat lijkt me erg onverstandig. Ik zou dan eerst zo snel mogelijk een weide met (schuil)stal en een ander paardenvriendje voor hem zoeken en hem dan zo snel mogelijk ophalen.

Wat betreft voeren: ideaal zou zijn als hij met meerdere paarden op een vrij kale wei komt te staan, ik zou hem dan twee of drie keer per dag hooi bijvoeren. Als hij op een volle wei komt hoef je geen hooi bij te voeren maar hij zal wel langzaam aan het gras moeten wennen. Je kan hem niet in een keer de hele dag op een volle wei zetten. Aangezien het nog een jaarling is heeft hij niet noodzakelijk brokken nodig. Misschien als hij extreem mager is een beetje muesli voeren, maar dat is zonder foto moeilijk te beoordelen. Je kan hem natuurlijk wel af en toe wortels of een broodje geven. 4 broden in één keer is inderdaad niet gezond.

Misschien een idee om een mestonderzoek te laten doen en/of een wormenkuur te kopen aangezien je zegt dat hij een opgezwollen buik heeft. Het kan sowieso handig zijn om even contact met de dierenarts op te nemen. Dan kan die hem een keer bekijken en die heeft vast ook wel tips over wat je het beste kan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:28

Viktor238 schreef:
Middag: Een wortel

Jaarling met bijbehorend melkgebit kan lang niet altijd harde dingen als wortels weg krijgen, dan moeten ze toch minimaal de kiezen gewisseld hebben (is klaar met ong. 3 jaar)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:28

Viktor238 schreef:
Zet je paard iig geval alsjeblieft niet op de wei, door de hoeveelheid suikers zou het paard hofbevangen kunnen worden. Maar als volgt hier een schema:
Ochtend: Genoeg hooi en een handje muesli, vers drinkwater en aandacht van jou natuurlijk!
Middag: Een wortel en een kleine poetsbeurt, veel aandacht en wa knuffels. Met kleine poetsbeurt bedoel ik met je handen hem strelen en hem laten ruiken aan een borstel.
Avond: Genoeg hooi en een handje muesli, vers drinkwater en aandacht van jou natuurlijk.

Zorg dat de stal elke dag zorgvuldig wordt uitgemest en er schoon stro in ligt. Hij moet nog lekker blijven veulenen dus doe eigenlijk bijna niets met hem. Na een week of 2 kun je door het voer een handje biks gaan strooien. Ik wens je heel veel succes met je paardje!

door de hoeveelheid suikers en dan adviseer je wortels en muesli/biks? :+

Beestje moet daar gewoon weg, de wei in, pension kan lastig worden als hij nog niet gecastreerd is. Kun je 'm niet in de opfok gooien?

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:31

mager en een gezwollen buikje? heeft hij geen wormen?? zou natuurlijk heel goed kunnen, zeker als hij ook nog eens in de strond staat.
ik zou er een dierenarts naar laten kijken voor je hem echt mee neemt, straks zit jij met de ellende.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:33

Ik heb niet veel ervaring met jonge paarden maar lees geloof ik een hoop onzin hier.

Je klinkt een beetje onvoorbereid, maar het lijkt me belangrijk dat dat beest daar weggehaald wordt.

Waarom regel je niet gewoon een goede pensionstal in de buurt? Voor je paard om met andere paarden samen te staan, waar hij buiten komt en goed ruwvoer krijgt. En wel gewoon buiten dus, een paard binnen houden om de suikers en dan wel volproppen met muesli en biks slaat nergens op.
Wat je voor de rest voert moet je gewoon even kijken, dat is per paard anders. Sommige paarden hoeven helemaal geen krachtvoer, sommige zijn helemaal niet geschikt voor muesli.

En een dierenarts erbij natuurlijk, zal me niks verbazen als die met mok, vlooien, wormen en weet ik wat allemaal zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:35

Naar huis halen per direct, DA bellen, pony op zijn advies opknappen (zal minstens wel ontwormen worden) en dan de opfok in. Overigens kan een jaarling beter iets te schraal staan dan te dik, ook ogen ze soms schraal omdat ze net een groeischeut gehad hebben.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:36

Ophalen, direct. Dierenarts erbij, je goed laten informeren en als ik het goed lees ook goed ontwormen.
Daarna lekker in de opfok zetten zodat hij weer paard kan worden.