Dekhengst met gouden karakter ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gini1521

Dekhengst met gouden karakter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:26

Hey!
Ik ben alvast een beetje aan het rondkijken voor dekhengsten en vroeg me af of jullie me enkele dekhengsten kunnen aanraden die bekend staan om hun goede karakter ?
Boven 1m65, springen of dressuur maakt me niet zoveel uit.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:27

Heb je nog voorkeur voor een stamboek?

gini1521

Re: Dekhengst met gouden karakter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:30

Hannoveraan heb ik wel graag maar anderen zoals kwpn, bwp zijn ook heel welkom :)

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:35

Ik ben alleen (gedeeltelijk) bekend met het KWPN ;)

de twee hengsten waar ik meteen aan denk zijn Westenwind en Uphill. Mijn schoonmoeder heeft een nakomeling van Uphill en die heeft een erg fijn karakter, dat schijnt hij aan al zijn nakomelingen mee te geven (inclusief het 'bomproef' zijn). Met Westenwind heb ik zelf geen ervaring, maar ik heb hier op bokt gelezen dat die ook een fijn karakter vererft.

succes met het vinden van een hengst!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:58

EHK --> F-aM

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:16

absoluut maestro of ander contango bloed :j

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:18

Haarlem?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:57

Contango/Contender bloed idd, zoals Westenwind, Sir Oldenburg.

Sowieso ook niet verkeerd om bij Duitse hengsten te kijken.

Verder staan Gelderse paarden bekend om hun fijne karakter (niet allemaal natuurlijk). Dat is de fokrichting van het KWPN die op veelzijdigheid gefokt wordt. Nakomelingen van Rubus B bijv. zijn erg braaf, geldt ook voor Laurentz, Sirius, WV Saron, en ik verwacht ook Wilson, Floris en Danser, maar daar zijn nog geen volwassen nakomelingen van.

Maarrrr.. Het is ook helemaal aan jou wat je onder een goed karakter verstaat. Bedoel je dan bomproof? Of werkwillig? De een wil een heet sensibel paard dat vlot op de hulpen reageert in de dressuurring, de ander wil een dooie rakker voor over de straat, en weer een ander wil een moedig paard voor in de springring.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:01

Het is misschien ook handig om de afstamming van de merrie even te vermelden

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:06

Hofrat en Easy game zijn ook lieve hengsten :j bijde Kwpn goedgekeurd en easy game dacht ik ook thrakner

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:08

Sambezi! *D *D *D

Ja, absoluut Sambezi. Is een NRPS hengst, een prachtig paard met een super karakter. Echt een top paard met ook veel kwaliteiten :)

Oh ja haha. Sambezi is een dressuurhengst, maar kan ook een goede sprong maken :)
Laatst bijgewerkt door xMercury op 28-06-13 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:14

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:48

Wat ik versta onder 'goed karakter' is werkwillig maar niet te heet, absoluut niet één die stampt/bijt, één die niet de lucht in gaat of je er probeert af te gooien voor het minste: simpelweg eigenlijk gewoon een hengst waar je goed mee kan samenwerken zowel onder het zadel als op de grond.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:47

De ggk Hannoveraan (staat in prive bezig in Belgie) Whahid (Worldly x A Jungle Prince x Davignon) is een hengst met een gouden karakter ... EN al zijn veulens zijn stuk voor stuk makkelijk, vrolijk en mens-gericht karakters. Dressuur gefokt en wordt uitgebracht door zijn eigenares.

Mijn hengst: :D Don Fascination, ook dressuur gefokt, palomino van kleur, met een ZALIG karakter. Staat in Nederland voor verder training en wordt bereden door een jonge dame. Uitmuntend karakter !

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:17

Ik vind dat je beter naar karakter van de nakomelingen kunt kijken dan naar de hengst zelf. Niet dat brave hengsten rotzakken zouden krijgen, maar je hebt wel hengsten die zelf veel hengst zijn, die dus wel eens brullen, omhoog komen, voorbeentje gebruiken, maar dat heeft met hormonen te maken. Zulke hengsten kunnen wel heel braaf vererven, daar moet je je niet op verkijken.

Ts, dan zijn genoemde Gelderse hengsten wel het bekijken waard voor jou: werkwillig maar niet heet. Een bloederig sensibel paardje past minder bij wat jij onder braaf verstaat denk ik. Gelderse paarden zijn over het algemeen wat vergevingsgezinder, wat de samenwerking erg prettig maakt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:11

Je kan eventueel ook nog kijken naar Vitens of Alexandro. Ook fijne Gelderse hengsten.
Ik heb zelf een Alexandro en die is kuikenmak en ik heb er al meer hele brave van gezien.

Verder ben ik het met GJ eens dat je beter naar de nakomelingen kan kijken dan de hengst zelf.(behalve dan het commentaar uit het verrichtingsonderzoek)

En Gelderse zijn geen slome flegmatieke trapzakken maar het makkelijke zit hem inderdaad in het meewerkende vergevingsgezinde karakter. Minder sensibel.

Tip is om even de link in het onderschrift van GJ of mij te volgen en dan zie je heel veel foto's van de hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:17

Rubinstein of Donnerhall bloed geeft fijne karakters..

Ook van Sandreo komen er fijne brave paarden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:36

Oscar, Uphill, Zizitop lopen graag maar zijn geeen idioten.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:46

Etoile past er ook wel tussen! Enorm makkelijk en rustig in omgang. En ohz ook erg braaf! Mooi bloed erachter waarvan je verwacht dat hij braaf zal fokken (don schufro x Rubenstein) maar karakter gedrag merrie en opvoeding speelt ook een grote rol!