Ik ging 19 juni bij haar kijken omdat het in mij op kwam , was er van overtuigd dat ze pas in juli moest. Ik bukken bij uier en schrok me rot , ijspegels van hars.
Ze was maiden dus savonds tegen 12 uur er weer heen en daar was 1 beentje al. Na opvoelen bleek ze een schouder blokkade te hebben. Dit door veulen terug te duwen en beide beentjes recht te trekken weer herstellen was ze er al om half 1 snachts op 20 juni!
Beeldschoon vonden we haar. Smal blesje en een merrie. Ze zal Wanda gaan vervangen voor de keuringen , die is door hoefbevangenheid niet geschikt voor keuringen. Je ziet er toch wat manken.
Toen probleem 2 , nageboorte.
Die was er smorgens rond 6 uur nog niet af. Dierenarts kwam en gaf een spuit oxytocine en na een uur weer maar het kwam niet. Dus toen naar huis halen en pellen en spoelen. 6 emmers zoutoplossing erdoor gehaald. Wanda is nu niet echt een klein paard dus de dierenarts zat er tot zijn oor in.
Volgende dag was het zo heet en ik temperaturen. Steek em er in en kijk daarna , denk die is kapot en probeer nog een keer. 41 graden! Direct gebeld en werd heftig zo heftig dat leven en dood dicht bij elkaar stonden. Ook weer spoelen , weer 6 emmers. En onder de zware medicatie over het bloed. Waar de bevangenheid ook erger van werd.
Slecht geslapen die nacht en toen weer temperaturen en toen gelukkig 38,5. Dierenarts kwam weer spoelen en weer medicatie geven. Tis tot nu toe gelukkig stabiel tussem 38 en 38,5.
Was me toch een drukke week met veel onzekerheden maar ze zijn er gelukkig beide nog!
Wanda is een Rheinisch Deutsches Kaltblut merrie van nu 4 jaar oud en ongeveer 1.65 groot.
Papa van veulen is Carol von Söhre DE 436360115408

Wanda als 3 jarige op de keuring

Samen slapen

terug na weide na spoelen