KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:10

Coloured schreef:
Van de foto's gezien, vind ik de Charmeur een heel mooi royaal paard. De mooiste van allemaal.
De Alexandro x Factor is voor mij een goede tweede zo van de foto's.


Mee eens.

Maar ik ben het ook met GJ eens. Moet deze nu op de Wynton die van de zomer kampioen werd.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:14

De echte liefhebbers.. Die ik dan ken (een aantal ouderen die al langer meelopen). Die gruwelen van Jazz bloed bij de Geldersen en die zien de Gelderse tak opgaan in de dressuurrichting als ze nog even zo door keuren.
Type van de Charmeur is prachtig maar wel op het randje, paar keer randje x randje fokken en dan ben ik benieuwd wat er nog over is van het type.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15935
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:17

Ik snap helemaal niets van het beleid. Mijn Alexandro P x Balzflug werd bij het advies dat ik gevraagd had al afgewezen omdat de moederlijn niet Gelders was. En nu komt er zo'n paard voorbij. Niks ten nadele van de Charmeur want ik vind hem mooi hoor maar het lijkt op het heel langzaam laten uitsterven van de Geldersen. De Metall vind ik gaaf, jammer dat die niet door is.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:18

GJ9 schreef:
De echte liefhebbers.. Die ik dan ken (een aantal ouderen die al langer meelopen). Die gruwelen van Jazz bloed bij de Geldersen en die zien de Gelderse tak opgaan in de dressuurrichting als ze nog even zo door keuren.
Type van de Charmeur is prachtig maar wel op het randje, paar keer randje x randje fokken en dan ben ik benieuwd wat er nog over is van het type.

Ik stond ook al een beetje te kijken van het Jazz bloed, maar hoe dan ook er moet verversing komen em daar hoort soms een grote verandering bij (Stiekem denk ik, als deze een goedkeuring krijgt er meer mensen gaan fokken met een 'rijpaardtype' merrie :o).

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:21

Er wordt al zat RP bloed ingekruist.
Ik zie wel heil in oude merries met oud RP bloed uit een Gelderse stam weer terugdekken met een Gelderse. Hebben we gelijk de Gelderse hengsten meer aan het dekken. Want dat laatste maak ik me zorgen om.
Verversing is ook wel te krijgen zonder Jazz, die ver van het veelzijdige fokdoel af staat.

Anoniem

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:36

Ik snap het allemaal allang niet meer

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:38

[***] schreef:
Ik snap het allemaal allang niet meer

Het is lange niet makkelijk :Y)

caro29
Berichten: 8054
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:39

Op de foto vind ik 651 de fantastique? X Ahoy het meest aansprekend. Ben niet echt van de Gelderse maar die springt er voor mij uit.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:42

caro29 schreef:
Op de foto vind ik 651 de fantastique? X Ahoy het meest aansprekend. Ben niet echt van de Gelderse maar die springt er voor mij uit.


Die kan ook echt het allerbeste springen denk ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:42

Nee Knetterhard en ik ben vast niet slim genoeg :Y)

Gelukkig zijn de rijpaarden een stuk beter te volgen

Die Fantastique komt uit een supermerrie maar lijkt wat lengte te missen. Ik ben wel erg benieuwd of hij goed springt
Als hij naar den Bosch gaat kan ik hem in real Life bekijken

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:43

janderegelaa schreef:
Ik snap helemaal niets van het beleid. Mijn Alexandro P x Balzflug werd bij het advies dat ik gevraagd had al afgewezen omdat de moederlijn niet Gelders was. En nu komt er zo'n paard voorbij. Niks ten nadele van de Charmeur want ik vind hem mooi hoor maar het lijkt op het heel langzaam laten uitsterven van de Geldersen. De Metall vind ik gaaf, jammer dat die niet door is.


Zo van die ene foto vind ik de Metall net een drachtige merrie. Sorry hoor, wil niemand voor zijn hoofd stoten.

Verder terug is het toch wel weer helemaal gelders Jan? Dat is bij jouw Alexandro toch niet zo? Of heb ik het mis?

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:46

Ik volg het ook niet meer nee. Al een paar jaar niet meer.
Dan toch maar rijpaarden fokken Janne. Maar misschien is dat wel precies wat ze graag willen... Jouw beste Gelderse merries zijn een aanwinst voor de dressuurpaarden fokkerij.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:48

Ik kon het vandaag prima volgen. Ben alleen benieuwd wat er met de Charmeur gaat gebeuren ivm zijn afstamming.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:49

Hij is toch doorverwezen vanuit de DP? Ze gaan nu kijken of hij inderdaad zijn afstamming kan compenseren met zijn type.

Hoe sprong dat dier bijvoorbeeld?

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:51

Pletje123 schreef:
Ik kon het vandaag prima volgen. Ben alleen benieuwd wat er met de Charmeur gaat gebeuren ivm zijn afstamming.


Dat is mooi, is er toch nog iemand die het volgt.

Doorgestuurd vanuit de rijpaarden ja. Ik weet niet waarom. Is hij te slecht voor de rijpaarden? Dan is hij ook te slecht voor de Geldersen... Of hebben wij de eer dat we hem gekregen hebben?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:54

Als ik de foto's op fb zie is het niet zo'n beste springer.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:55

NatasjavE schreef:
Coloured schreef:
Van de foto's gezien, vind ik de Charmeur een heel mooi royaal paard. De mooiste van allemaal.
De Alexandro x Factor is voor mij een goede tweede zo van de foto's.


Mee eens.

Maar ik ben het ook met GJ eens. Moet deze nu op de Wynton die van de zomer kampioen werd.


Als bloedspreiding de reden is om rijpaardhengsten te gebruiken dan moet je de Charmeur dus weer gewoon op een degelijke, klassieke, gelderse merrie gebruiken. Alleen dan heb je denk ik kans om het "oude" fokdoel te bereiken.
De Charmeur op de Wynton zou mijns inziens gewoon bij de rijpaarden thuis horen. Zo niet, dan vrees ik ook dat er uiteindelijk geen gelderse afdeling meer bestaat.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:56

Coloured schreef:
janderegelaa schreef:
Ik snap helemaal niets van het beleid. Mijn Alexandro P x Balzflug werd bij het advies dat ik gevraagd had al afgewezen omdat de moederlijn niet Gelders was. En nu komt er zo'n paard voorbij. Niks ten nadele van de Charmeur want ik vind hem mooi hoor maar het lijkt op het heel langzaam laten uitsterven van de Geldersen. De Metall vind ik gaaf, jammer dat die niet door is.


Zo van die ene foto vind ik de Metall net een drachtige merrie. Sorry hoor, wil niemand voor zijn hoofd stoten.

Verder terug is het toch wel weer helemaal gelders Jan? Dat is bij jouw Alexandro toch niet zo? Of heb ik het mis?


Maar de meeste rijpaarden zijn terug te voeren op het gelderse paard..

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:57

Ik denk dat er best een mooi gezamenlijk plan te bedenken valt om bloedspreiding voor elkaar te krijgen. De huidige manier van keuren en adviseren lijkt niet echt op een plan waar ik iets mee zou kunnen. Maar goed wie ben ik.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:00

GJ9 schreef:
Pletje123 schreef:
Ik kon het vandaag prima volgen. Ben alleen benieuwd wat er met de Charmeur gaat gebeuren ivm zijn afstamming.


Dat is mooi, is er toch nog iemand die het volgt.

Doorgestuurd vanuit de rijpaarden ja. Ik weet niet waarom. Is hij te slecht voor de rijpaarden? Dan is hij ook te slecht voor de Geldersen... Of hebben wij de eer dat we hem gekregen hebben?


Mijn tip: zorg gewoon dat je erbij bent. Vanachter een pc kan je geen paarden beoordelen. Als je hart hebt voor de Gelderse fokkerij dan ga je de paarden bekijken. Dan zie je het meest.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:01

Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van Jazz bloed voor een gelderse. Neemt niet weg dat ik de Charmeur een prachtig paard vind om te zien. Het is trouwens nog maar afwachten hoe het karakter is van de veulens van deze Charmeur.
Waarom wordt de bloedspreiding niet gezocht in een ander ras of bij een ander stamboek waarbij de paarden ook allround zijn en een gemoedelijker karakter hebben?
Laatst bijgewerkt door Coloured op 20-12-13 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:04

Pletje123 schreef:
Mijn tip: zorg gewoon dat je erbij bent. Vanachter een pc kan je geen paarden beoordelen. Als je hart hebt voor de Gelderse fokkerij dan ga je de paarden bekijken. Dan zie je het meest.


Pardon, ik heb ze allemaal gezien? Ik heb jou ook nog gezien met Barend en Kiona.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:05

Ik heb jou anders nergens gezien. . Excuses.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:06

knetterhard schreef:
Maar de meeste rijpaarden zijn terug te voeren op het gelderse paard..


Weet ik knetterhard.. Ik bedoel aan te geven dat het wel een verschil kan maken wanneer de hengst uit een gelderse stam komt of dat hij uit een duitse stam komt. Ook al is dat nog zo'n goede stam.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:09

Pletje123 schreef:
Ik heb jou anders nergens gezien. . Excuses.


Je moet ook naar de paarden kijken. Publiek is minder belangrijk.
Maar wel jammer dat je op deze manier persoonlijk probeerde te worden.
Je hebt een andere mening dan ik, prima, laten we het daar gewoon bij houden.