Wie kan mij Helpen met Informatie import export Andalusiers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharona_aqua

Wie kan mij Helpen met Informatie import export Andalusiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 21:27

Hallo,

Ik heb een paar vragen ik heb een leuke andalusier gezien die nu net 2 maanden in nederland is..
er zit een spaans paspoort bij dus ik begrijp er niks van. Moet je die paspoorten om laten zetten? ook staat er geen registratie in van de entingen.. kunnen jullie mij helpen?

alvast bedankt!

Emma_s_girl

Re: Wie kan mij Helpen met Informatie import export Andalusiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:34

Paspoort hoef je niet om te laten zetten. Kun je gewoon hier in NL gebruiken.
Zit er ook een carta de titularidad bij? Dat is het bewijs dat het gaat om een zuiver Spaans raspaard.
De carta kun je wel over laten schrijven. Kan hier in NL bij het stamboek.
Het verschil tussen de Andalusiër en de PRE is dat de PRE volle stamboekpapieren heeft omdat zijn beide PRE ouders goedgekeurd zijn voor de fokkerij en de Andalusiër geen PRE stamboekpapieren heeft. Dit laatste omdat beide ouders (dikwijls PRE's) of een van beide niet als PRE goedgekeurd zijn voor de fokkerij.
Zie ook http://www.pre-stamboek.nl/pages/110197/Home_.html

sharona_aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 21:53

Emma_s_girl schreef:
Paspoort hoef je niet om te laten zetten. Kun je gewoon hier in NL gebruiken.
Zit er ook een carta de titularidad bij? Dat is het bewijs dat het gaat om een zuiver Spaans raspaard.
De carta kun je wel over laten schrijven. Kan hier in NL bij het stamboek.
Het verschil tussen de Andalusiër en de PRE is dat de PRE volle stamboekpapieren heeft omdat zijn beide PRE ouders goedgekeurd zijn voor de fokkerij en de Andalusiër geen PRE stamboekpapieren heeft. Dit laatste omdat beide ouders (dikwijls PRE's) of een van beide niet als PRE goedgekeurd zijn voor de fokkerij.
Zie ook http://www.pre-stamboek.nl/pages/110197/Home_.html

Bedankt voor je snelle reactie! ik was een beetje bang omdat er geen entingen niks in staan.. wel een stamboom Pre en carta genealogica

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:05

Dus een paspoort uitgegeven door het Spaanse stamboek ANCCE, maar geen carta? Het paspoort is best wel dik, de carta is maar een A5-je, apart van het stamboek. Die is wel belangrijk als je een echte PRE wilt kopen.
Waar heb je het paard gezien, als ik mag vragen?

sharona_aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 22:10

het paspoort is 66 bldz waarvan 1 grote knal groene in zin daar staat ministerio de defensa F.E.S.C.C.R Espana ik zie nergens staan ancce, en op de voorkant van het paspoort staat pasaporte para caballos registro matricula

sharona_aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 22:11

en heb dan nog een licht groen appart dik kartonnen papier waar staat tarjeta sanitaria equina junta de andalucia

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:19

Dan ben ik benieuwd of het wel een echte PRE is, want die hebben bij mijn weten allemaal een paspoort van het stamboek.
Maar goed, dat wil niet zeggen dat het geen leuk paard is. Volgens mij is een echte PRE meestal wel duurder dan een spaans paard zonder papieren.

Een tarjeta sanitaria equina junta de andalucia heeft niets met het eigendom te maken.
Hier nog een link met meer info over PRE's: http://www.purarazaespanola.nl/index.ph ... &Itemid=94
Daar staat ook met welke documenten je te maken kunt krijgen.

Ik heb trouwens getemd om het topic over te laten zetten naar het gedeelte voor barokke paarden. Dan krijg je waarschijnlijk meer reacties van mensen met verstand van spaanse paarden.

sharona_aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 22:23

Ooh dankuwel! op het paspoort naast het chipnummer staat wel PRE .. het maakt me ook niet veel uit of het wel of geen pre is want wil er gewoon leuk mee rijden en ze is super lief dus dat is het allerbelangrijkste.. maar was eerst een beetje bezorgd omdat er een spaans paspoort bij zat waar de entingen niks in staan.. alleen maar namen van ouders etc..

bedankt voor je hulp :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:27

In het paspoort van mijn PRE merrie staat ook niets over entingen in Spanje. Zij is op 2-jarige leeftijd naar NL gekomen, en vanaf toen staan de entingen er wel in. Hoe dat verder in Spanje werkt weet ik helaas niet.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:28

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:17

TAO --> BKR

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:13

Voor de informatie die je zoekt moet je bij het PRE stamboek zijn.
Die zijn daar juist voor!! Zij hebben de juiste antwoorden en weten waar je papieren aan moeten voldoen.

Wat je over de carta schrijft Emma_s_girl klopt niet. De carta titularidad = het eigendomsbewijs!!!

(bij groene papieren in het paspoort gaat het meestal om een ouder PRE paard, van voor 2000, de papieren werden voorheen nl door het ministerie van defensie uitgeschreven dmv. een groene pagina in het midden van het paspoort.)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:45

Citaat:
Wat je over de carta schrijft Emma_s_girl klopt niet. De carta titularidad = het eigendomsbewijs!!!

Wat bedoel je precies dan? Wil natuurlijk geen verkeerde info verstrekken, maar wat ik schreef heb ik deels van de site van het stamboek zelf. Natuurlijk is het ook een eigendomsbewijs, maar niet alleen maar dat.

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:14

Een echte PRE is een paard dat opgenomen is in het Spaans stamboek, geboren uit APTO goedgekeurde Spaanse stamboek ouders.

Je schrijft dat de Carta de Titularidad het bewijs is van een echte PRE maar de vertaling betekend gewoon: eigendomsbewijs.
Op de Carta de Titularidad staan gegevens vermeld van de eigenaar en deze Carta hoort vanaf 2007 verplicht bij elke PRE te zitten.

Als de Carta niet bij het paard zit wil het niet zeggen dat het geen PRE zou zijn

Exacte gegevens zie je ook op de site van het stamboek; http://www.pre-stamboek.nl/pages/sub/57 ... ridad.html

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:27

De stamboekpapieren zijn het bewijs van raszuiverheid. De Carta is het bewijs van eigendom. Je kan een paard alleen op jouw naam zetten als je die hebt met een handtekening etc. van de vorige bij het stamboek geregistreerde eigenaar.

Het paspoort van een PRE is bij oudere paarden nog het ministerie en zijn bordeaux rood.Die van de ANCCE zijn lichtgeel. In beide zit het stamboekpapier.
Hier foto's van de paspoorten en carta; http://www.pre-stamboek.nl/pages/sub/60 ... kopen.html

Als er geen entingen in staan zal je zijn/ haar basisentingen moeten geven. Enten is niet verplicht, dus dat kan inderdaad niet gedaan zijn.

sharona_aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:30

bedankt voor alle reacties!!

ik heb wel een bordeaux rood paspoort met een groen vel er in maar zij is toch van 2006
dus 7 jaar oud. tenminste dat is de enigste datum die er in het paspoort staat bij modesta II pre dit staat er bij : Quel el dia : 01 05 2006

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:57

Klopt hoor. Die rode werden uitgegeven t/m 2006.

Heb haar even opgezocht, in de database van het stamboek. Modesta II staat er in, idd geboren op die datum. Bruine merrie, goedgekeurd voor de fokkerij, opa de calificado hengst Educado X, gefokt bij Ayala. etc. etc.

sharona_aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 22:07

oke weet je ook of dat een leuke afstamming is? zit helemaal niet in de spaanse paarden etc. maaar ik vond haar zo leuk lopen en ze was zo lief weet je ook hoe dat zit met een medisch inleg vel zit die vast in het paspoort?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:31

Ja dat heeft ze. je hebt pb.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:36

Rafael Ayala heeft goede paarden , carta titularidad is afgegeven dus die moet iemand hebben. Heb je haar in NL gekocht ?

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:10

Als je de Sharon bent die ook bij de Weideruiters rijdt, kunt je ook je paspoort aan mij nlaten zien, dat legt wat makkelijker uit. Je kent m dan vast wel, grote vrachtwagen met 3 PRE's en 2 friezen.

Leuk, ik heb ook een kleinzoon van Educado. Vader Leviton is ook niet de minste!! Goed bloed dus.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:49

ja sharona_aqua je weet wel hahahaha :)

sharona_aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:00

Jaa gelukkig wel haha Bedanktt voor alle reacties!! :)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:34

:+ :D :+ :D }> }> }> hihihih xx

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:13

Ik lees even mee.
Ik vind het een heel gedoe met die carta.
Heb hier ook een paard zonder carta, maar gelukkig wel met paspoort. De handelaar zei me dat er geen carta was van dit paard, maar ik dit kon aanvragen aan het stamboek. Ik dit gedaan in België, maar blijkt er wel een kaart te bestaan.
Ik moest dus een duplicaat aanvragen, kost alles samen 200 euro, maar is dan nog niet zeker of ik de carta zal hebben volgens hen, want de laatst geregistreerde eigenaar moet toestemming geven voor de duplicaat. Doet hij dat niet, dan is het pech voor mij.
De laatst geregistreerde eigenaar moet volgens mij nog de kaart hebben, want hij heeft vorig jaar 2 veulens van hem geregistreerd. De kaart kan toch niet zomaar in rook zijn opgegaan?
Helaas geraak ik niet aan de contactgegevens van de zogenaamde "ganaderia el trono". Ik wil ook niet zomaar 200 euro betalen voor iets dat misschien niet goedkomt. Stamboek in België kwaad omdat ik Spanje rechtstreeks heb gecontacteerd. :-)
Gelukkig heb ik wel een koopcontract en paspoort, maar ik blijf me toch afvragen waarom ik maar niet aan die kaart geraak.