Ik ben het ermee eens dat door de 2 miskramen het LIJKT alsof de merrie moeite heeft om de dracht te volbrengen, maar om nu meteen stellig te zeggen dat ze dus een hoger risico loopt oid vind ik wat voorbarig zonder de oorzaak te weten.
- Was het wel 2x hetzelfde probleem? Zo nee, waarschijnlijk stomme pech.
- Was minstens 1 vd 2x door infectie van de merrie? Zo ja, stomme pech en WAARSCHIJNLIJK nu niet meer van kracht.
- Kwam het doordat het veulen gewoon fout lag? Zo ja, stomme pech. Zelfs als dat 2x achter elkaar gebeurd.
- Kwam het doordat de merrie medicatie kreeg voor eventueel iets heel onschuldigs (zoals bijv. een lichte schurftinfectie oid) ? Zo ja, stomme pech.
- Kreeg de merrie wel voldoende/juiste voeding? Zo nee, management probleem en nu gemakkelijk te verhelpen.
- ....
Een miskraam kan door 1001 dingen komen, als het lichaam opmerkt dat er ook maar íéts mis is met het veulen (zeker in een vroeg stadium) zal het worden afgestoten. En heel veel dingen zijn gemakkelijk door gewoon goede hygiëne, voeding enz. op te lossen, terwijl andere gewoon door het lot worden bepaald.
En natuurlijk zijn er merries die moeilijk een dracht volbrengen, maar dat zijn vaak de merries die niet eens drachtig te krijgen zijn, omdat de eerste 1/3e van de dracht het meest kritiek is.
TS, weet je misschien wel hoelang de merrie de 2 drachten heeft volgehouden? Als de 2 veulens wel nagenoeg 9-11 maanden hebben gezeten is destijds wel alles "een beetje opgerekt" als je begrijpt wat ik bedoel en zal een bevalling gemakkelijker verlopen, dan als ze al op 3 of 4 maanden heeft verworpen.
Eigenlijk gewoon zoals bij mensen die hun eerste krijgen, of juist een latere

Waarschijnlijk zul je voor een dekking toch je merrie laten echoën om te zien of ze al hengstig genoeg is voor een dekking/inseminatie. Vraag dan gewoon gelijk of de DA ook even kijkt naar de kwaliteit van haar baarmoederslijmvlies ed, dan kun je eventuele problemen daarmee al op voorhand aan zien komen en eventueel zelfs dan nog afzien van het verder fokken met dit paard.
Wel echt top dat je er al zo op voorhand over nadenkt
Zou willen dat meer fokkers dat deden..