Bevruchtingskwaliteit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

Bevruchtingskwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:34

Ik vraag me het volgende af,

Hoe lang is het sperma van een hengst in beweging nadat hij gesprongen heeft?
Ik lees 48 uur maar is dat in de baarmoeder van de merrie? En is dat incl of excl de periode dat het onderweg is naar de merrie?

Dus stel dat de hengst op maandagochtend 10.00 uur springt. Het wordt verdund en verzonden. 's avonds om 10.00 uur wordt de merrie ermee geinsemineerd.
Kan je er dan vanuit gaan dat het zaad woensdagochtend zijn kracht verloren heeft of woensdagavond..

Nicole288

Re: Bevruchtingskwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:52

Ongeveer 48 uur na het springen. Maar dat wordt ook al ondervangen door het programma van het scannen.

In jouw voorbeeld wordt de merrie op maandagochtend gescand en kan gaan ovuleren, dan bel je de hengstenhouder en die komt in dit geval s avonds insemineren.
Normaal gesproken heb je dan al een nieuwe afspraak gemaakt om te scannen op woensdagochtend.
Zit het ei er dan nog, dan heb je nog tijd genoeg om woensdag opnieuw te insemineren. Is het ei al weg, dan heeft het sperma al tijd genoeg gehad om te bevruchten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 06:35

Het verschilt per hengst ook. Onze hengst heeft goed zaad. Drie dagen na het springen is dat nog steeds van super kwaliteit, maar dan lag het dus in de koelkast op de rollerbank. Je moet als hengstenhouder kunnen garanderen dat het 48 uur leeft. Wij sturen dan ook nooit sperma op wat al 3 dagen oud is, maar zo vers mogelijk.

Van welk stamboek is de hengst? Vaak staat het bevruchtend vermogen genoemd in het rapport.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 15:08

KWPN en een bevruchtingsklasse; voldoende.

Ik denk dat het met mijn merrie wel goed komt. Ik vroeg me het alleen af hoe er gerekend wordt.
Merrie is dus op maandag 22.00 uur geïnsemineerd en op woensdagochtend om 8.00 uur was ze nog hengstig maar het ei was weg. Dus ze was waarschijnlijk net geovuleerd.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:17

In principe moet het sperma minimaal 48 uur goed blijven in de merrie.
Dus wanneer het gevangen is en daarna wordt verwerkt wordt het gekoeld (waardoor de zaadjes in soort slaapstad gaan) ze worden pas weer actief als ze in de merrie komen.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:42

Bedankt Marjolein

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:58

Anders is het met een natuurlijke dekking. Daar kan het sperma zelfs wel vier dagen overleven. Zo is mijn merrie ook drachtig geworden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:01

Met verzendsperma kan het ook 4 dagen overleven. Maar je moet de garantie kunnen geven dat het tenminste 2 dagen (48 uur) blijft leven ;) Met goed zaad leeft het waarschijnlijk wel langer dan die 48 uur.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:07

Inderdaad ja het gaat om de minimale levensduur. En die is 48 uur. Bij alle gecertificeerde KI hengsten wordt dit getest en die moeten hier dus aan voldoen. Maar het komt dus zat voor dat het sperma een veel langere levensduur heeft

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:52

Jammer genoeg is mijn merrie weer hengstig geworden.. Hopelijk is 3 x scheepsrecht.