misschien drachtig, toch hengstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

misschien drachtig, toch hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 19:46

Eind oktober vorig jaar is er op mijn vorige stal een 4 jarige hengst uitgebroken en bij mijn merrie in de wei terecht gekomen die samen met een oude merrie apart stond.
De oude merrie was hengstig en daarom is hij waarschijnlijk in die weide terecht gekomen. Bij die merrie was duidelijk te zien dat hij erop heeft gezeten, de merrie is na 10 dagen hengstig gespoten om te voorkomen dat ze drachtig werd.
Mijn merrie waren geen sporen te zien dat de hengst erop heeft gezeten en was op dat moment niet hengstig, na een week is ze zelf hengstig geworden dus ik nam aan dat er niks aan de hand was.

Maar nu valt me de laatste tijd op dat haar buik groeit en dat ze iets grotere uiers heeft, dit kan ook gewoon een grasbuik zijn maar ik begin nu wat te twijfelen. Ze is wel gewoon regelmatig hengstig geweest maar ze heeft nog nooit eerder een veulen gehad dus ik heb geen idee hoe ze zich dan zal uiten, en dat op 16 jarige leeftijd.

Wat denken jullie, is het mogelijk dat ze ondanks dat ze na een week hengstig is geworden en daarna regelmatig ze toch drachtig kan zijn?

Apache7

Re: misschien drachtig, toch hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:11

Ik denk wel dat dat mogelijk is, ik heb het a is meegemaakt met het paard van de buren. Maar ik heb totaal geen ervaring met fokken, laat staan met speciale gevallen. Dus wacht nog maar ff wat de rest van bokt te zeggen heeft.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:14

Principe is het zo dat als het paard hengstig is is die niet drachtig. Maar je kan natuurlijk voor de zekerheid een scan laten maken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:16

Even laten checken door een DA lijkt me hier dan ook geen overbodige luxe.. Het is misschien loos alarm maar dit weet je alleen 100% zeker door onderzoek. Al is je merrie drachtig, enig idee wat je met het veulen wilt gaan doen? En hoe sta je dan tegenover de hengstenhouder?

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 21:22

Ja, ik zit dan ook inderdaad met de hengstenhouder.
Stel ik laat een scan maken, kan ik die officieel op de kosten van de hengstenhouder verhalen?
Dan moet ik de eigenaar eerst zien op te sporen, die verblijft ook niet meer op die stal.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:28

Ik zou haast zeggen van wel maar hoe waar dit is...? Geen idee.