wel of niet naar de keuring met trekpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leentje1975

wel of niet naar de keuring met trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 13:14

Oke oke,

Ik geef het eerlijk toe. Ik heb er geen verstand van, maar ik ga er vanuit dat er hier een heleboel mensen zijn die er wel verstand van hebben en mij wel kunnen helpen.
Ik heb al van verschillende mensen eens het advies gekregen om met mijn merrie naar de keuring te gaan. Maar....ik weet niet hoe, nou ja waar een beetje weet ik wel. Dat is gorredijk geloof ik.
Maar dan....hoe pak ik dat aan? Wat heb ik nodig? Is het uberhaupt nog wel te doen? Ze is nu namelijk 8 jaar en eindelijk uitgezwaard? Wil eigenlijk uiteindelijk wel eens een veulentje (opvolger) bij haar fokken maar heb je dan het keuringsgebeuren echt nodig?
Aan de ene kant lijkt het me zo supergaaf om eens te doen. Hulp heb ik nu denk ik wel. Maar aan de andere kant....ik ben wat aan het googlen geweest maar er is niet zo superveel informatie.

Het gaat dan om deze merrie...
Corrie van de Fokkershoek (ze staat nu nog in het veulenboek)
geboren 20-6-2005
vader : Obelix du Fremis vv. bruno van op den dijk

vm. Avenir van de kannelust vv. baron van Vrilkhoven

Afbeelding

Dus iemand die info voor me heeft. Desnoods hulp, heel graag..
Of zelfs degene die zegt, nee hoor absoluut niet doen. Nou ja goed, daar kan ik ook mee leven.

Nicole288

Re: wel of niet naar de keuring met trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:46

F-AM -> BKR

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:11

Ze zal dan ook voor stamboekopname moeten, is weinig bijzonders hoor.
Als je een veulentje wilt fokken, is een papier er achter wel interessanter denk ik.
Verder stelt de keuring niet heel veel voor, vind ik, maar het is wel een erg leuke ervaring!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:33

Ik ben met mijn jonge paard ieder jaar gegaan tot de stamboek opname. Stelt weinig voor, doordat ik via het stamboek een cursus had gevolgd wist ik wel een beetje hoe het ging en daarnaast de eerste x ook hulp gehad. Eerst leer je het paard op een juiste manier te toiletteren, positieve dingen te laten zien, negatieve te verbergen. Daarna het vlechtwerk, en het voorbrengen zelf. Opzich niet zo lastig, je moet net even weten hoe je paard moet staan.

Heb je papier bij je paard ? Hieraan kun je zien of ze nog in het veulenregister staat of al is opgenomen in het stamboek. Dan komt er een dikke .S achter de code.

Als je het gefokte veulen papieren wil laten krijgen via het stamboek, moet de moeder opgenomen zijn. Heel leuk op het op de "juiste" manier te doen. Het is heel veel eenvoudiger dan bijv bij Friezen. En bovendien kom je in contact met veel kenners die jou kunnen helpen een geschikte hengst bij de merrie te zoeken kwa uiterlijk en papier.

Succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:47

Ach ja. Als je geld over hebt, is het wel leuk om zo'n keuring te doen. :) Ik heb er ook niet zoveel verstand van verder. 1x voor de pret met mijn toen 1jarige naar de NRPS keuring geweest, toch mooi een 2e premie binnengehaald. :D

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:23

Als je geld over hebt? Je bent bij de trekpaarden hooguit 10 euris kwijt! Misschien voor stamboekopname iets meer..

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 08:09

Ze staat nu nog in het veulenboek. Heb zo'n mooi inlegvel in het paspoort staan. Er staan ook wel wat bekende hengsten in haar papieren. Maar goed, ze moet dus wel juist ingevlochten zijn.
Heb wel het idee dat het veel meer leeft onderin nederland dan hier. (friesland) Maar omdat ik het toch een prachtig ras vind, en ik er misschien wel een veulentje bij wil fokken (voor mezelf) En het dan ook op de juiste manier wil doen.
Maar op de juiste manier moet staan?? Vertel??
En maakt de leeftijd van het paard ook uit voor de keuring, of zou ze als 9 jarige ook nog kunnen??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:28

Je zou kunnen gaan kijken bij de keuring in Onnen.
http://www.kvth.nl/index.php?ln=nl&page=agenda
06-07-2013 Centrale Keuring Groningen Trekpaarden + Haflingers, Onnen

Daar zou je ook je vragen kunnen stellen.
Enne als je iemand zoekt die mee wilt :+

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:33

Bij mijn ouders in het dorp is ook vaak een keuring.... maar wat ik dan niet begrijp, is dat je er nog zo veel zonder staart ziet :S "Ja, in Frankrijk mag het nog wel".... Terwijl zo'n beest met een volle staart er zo veel mooier uitziet en het voor het paard zelf ook prettiger is...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:19

izzy1985 schreef:
Als je geld over hebt? Je bent bij de trekpaarden hooguit 10 euris kwijt! Misschien voor stamboekopname iets meer..

In totaal? Dat valt heel erg mee :) Bij NRPS is het een stukkie duurder...

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 06:56

antje_vip schreef:
izzy1985 schreef:

In totaal? Dat valt heel erg mee :) Bij NRPS is het een stukkie duurder...

Nouja je moet wel lid zijn van het stamboek ong €70 per jaar?! Ofzo, maar de keuringen zelf kosten geen drol. :j

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 06:57

Lianne86 schreef:
Bij mijn ouders in het dorp is ook vaak een keuring.... maar wat ik dan niet begrijp, is dat je er nog zo veel zonder staart ziet :S "Ja, in Frankrijk mag het nog wel".... Terwijl zo'n beest met een volle staart er zo veel mooier uitziet en het voor het paard zelf ook prettiger is...

Ik denk niet dat dit topic bedoeld is om deze discussie te beginnen!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 06:58

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 10:42

Discussies over wel of geen staart is hier niet nodig, ik heb zelf een gecoupeerde en dat was absoluut niet mijn keuze en een eventueel veulen blijft lekker met staart.
Maar ik wil een correct veulen fokken wat ook toekomst heeft.
Maar het lijkt mij dan ook nog een supermooie ervaring. Maar dit jaar zal het dus niets worden want ik heb het paspoort nog niet overgeschreven en ben dus ook nog niet lid van het stamboek.
Als ik naar de keuring ga is het dus in gorredijk dit is het dichtsbij, maar dat is dus niet leeftijdgebonden qua paard. Maar heb dus nog een jaar om alles uit te pluizen want zo snel krijg ik het hele boeltje toch niet voor elkaar.

@brainless, natuurlijk mag je mee ;-)