Dreamcatcher x Ferro goed combi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0nynke

Dreamcatcher x Ferro goed combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 15:27

Hallo,

Een tijdje geleden las ik (volgens mij in een advertentie) ''paard is vrij van Ferro''.
En dat als je een Dreamcatcher x Ferro fokte, je geen verstand had van fokken.

Kan iemand dit uitleggen?
En wat is er wel en wat niet mis met Ferro of Dreamcachter in de bloedlijn?
Ik ben benieuwd!

kleinvosje

Re: Dreamcatcher x Ferro goed combi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:29

Niet iedereen is fan van Ferro-bloed, of Jazz bijvoorbeeld. Jazz-bloed zijn meestal hele hete paarden, waar je mee om moet kunnen gaan. Zo zijn er van Ferro ook minpunten te verzinnen.

Is een persoonlijke voorkeur.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 15:35

O okee, weet ik dat ook weer.
Weet je ook waarom Dreamcatcher x Ferro geen goede combi is?
Dreamcatcher is toch wel rustiger?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:35

De opmerking vrij van ferro heeft denk ik meer te maken met dat die hengst veel gebruikt is. M.i. valt het nog best mee in vergelijking met de andere hengsten. Er staan op dit moment aan de basis van de dressuurpaarden een aantal hengsten. Dwz Jazz, Flemmingh (Krack C), Ferro en Gribaldi. De meeste, maar zeker niet alle, ggk hengsten van de laatste paar jaar hebben een of meerdere hengsten als vader of opa (of iets verder weg). Het kan dus een meerwaarde hebben als je een goede merrie hebt die geen van deze hengsten als vader of opa heeft. De genenpoel binnen de dressuurpaarden is erg krap en wordt krapper als er steeds meer hengsten bij komen met dezelfde voorouders.

De tweede opmerking kan ik zo ook niet plaatsen.

Met Ferro is dus niks mis. Hij is preferent en heeft zelf op de OS gelopen. Preferent geeft dus aan dat zijn nakomelingen het goed hebben gedaan op de keuringen en in de sport. Qua karakter kunnen ze wat eigenwijs zijn, maar dat is van Dreamcatcher zeker niet het geval. Dus ook in dat licht kan ik die opmerking niet plaatsen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:37

Ik ben niet helemaal thuis in de fokkerij, en ben van mening dat je op elke afstamming wel minpunten kunt verzinnen. Kan je daar niet zo heel veel zinnigs over zeggen.

petraaken

Re: Dreamcatcher x Ferro goed combi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:00

Qua karakter zou ik juist zeggen dat ze een goede match gedaan hebben. Voor de rest kan ik niet oordelen zolang ik het paard niet gezien heb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:38

Qua bloed klinkt de combi juist wel goed, kracht van Ferro in het achterbeen erbij. Kan best goed zijn maar dat kan je niet zien vanaf hier.
Ferro kan moeilijkere paarden geven, net als Jazz. Ik heb er eentje met Jazz en Ferro bloed en dat is inderdaad geen amateurpaard. Maar mijn vriendin heeft er eentje met ook Jazz en Ferro in de bloedlijn en die is echt schaapmak, die zou je zo in de manege kunnen zetten.
Zegt niet altijd wat.