Mijn paard is in Duitsland gefokt, uit de, in Duitsland ggk KWPN hengst Montender en erkend door het KWPN (althans, zo begrijp ik uit Horsetelex), en een KWPN - merrie van een ggk KWPN hengst. Er is destijds bij het veulen een papier aangevraagd bij het Pferdezuchtverband Sachsen - Thüringen, een niet door het KWPN erkend stamboek (en paspoort + chip).
Ik heb vandaag gebeld met het KWPN, maar mijn paard kan (als ik dat zou willen), hoewel dus "genetisch gezien" KWPN, niet overgeschreven worden naar het KWPN, omdat het Pferdezuchtverband Sachen - Thüringen niet erkend is.
Reg. b. zou altijd mogelijk moeten zijn. Hebben de hengsten een indivuele goedkeuring/ erkenning? Montender wel, dacht ik? Dus ik vind de uitleg vaag en onduidelijk. Je had de vraag beter aan het KWPN kunnen stellen. Het lijkt mij dat die het wel degelijk weten, want ze kunnen ook zeggen dat overschrijven niet mogelijk is.
Waarom dat stamboek niet is erkend kunnen meerdere zijn. Ook dat kan het KWPN het beste uitleggen.
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-13 14:07
Ik héb gebeld met het KWPN . Montender x Chin Chin, moeder ook KWPN papier..... das toch gewoon geheel KWPN? En de uitleg was: "omdat het Pferdezuchtverband Sachsen - Thüringen niet erkend is", maar het lijkt me dat dat niets verandert aan het paard.
Is de logica dan dat je dan eigenlijk met een dekbewijs aan moet komen zetten, in plaats van de inschrijving van het niet-erkende stamboek?
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-13 14:14
Geen idee, die suggestie deed ze me iig niet aan de hand. Dekbewijs heb ik uiteraard niet, maar dan zou DNA ook moeten voldoen, en ook die suggestie heb ik niet voorgelegd gekregen.
Waarom zou je het willen, het is een ruin. Paspoort blijft hetzelfde ze zouden er alleen een stempel inzetten dat hij KWPN ingeschreven is. Als je naar de keuring gaat tenminste. Zo overschrijven is sowieso niet aan de orde.
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-13 14:32
Ik zou (hem) mogelijk bijvoorbeeld met KWPN - evenementen mee willen (laten) doen? Geen keuringen idd . Maar de vraag was informatief bedoeld.
Sammie
Geplaatst: 17-06-13 14:54
Dan begrijp ik je vraag niet.
Wil je weten waarom hij niet kan worden overgeschreven of waarom dat stamboek niet is goedgekeurd? Dat laatste is een vraag voor het kwpn. Het eerste ook, maar dan een doorvraag op kan hij niet worden ingeschreven op basis van zijn afstamming? Of zoals prrr al zegt. Dekbewijzen etc. Ze zijn helaas niet allemaal even slim bij het KWPN om een 1 oogopslag te zien wat wel de mogelijkheden zijn. Misschien net de verkeerde aan de lijn gehad.
Reg. b. zou altijd moeten kunnen, maar niet van toepassing als je keuringen ed wil.
Hoe oud is het paard? Het enige dat nog interessant is voor een ruin is de pavo. En daar mag je ook van andere stamboeken aan meedoen. (behalve de finale).
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-13 15:22
Sammie: sorry als ik daar niet duidelijk in geweest ben. De eerste die je noemt: waarom hij niet kan worden overgeschreven, omdat hij in feite 100% KWPN is. Paard is van 2008, maar het gaat me nu even niet om welke evenementen, maar het waaróm.
Zou toch even naar iemand anders vragen.... Beetje raar dat als je montender x chin chin hebt dat deze niet erkend wordt.
Maar.... Ik ben inmiddels ook bezig met hele paardenstapel (nrps & kwpn) op orde te krijgen (bij het kwpn) en dat is ook nog geen hele simpele opgave . Het lijkt wel als je eenmaal als veulen ergens papier hebt aangevraagd dat dan overzetten niet meer kost tenzij je bergen geld neer telt.
Het is een beetje onlogisch dat het niet kan gezien de afstamming, maar het stamboek waar je paard nu ingeschreven is is idd niet KWPN-erkend. Misschien als je heel veel moeite doet dat het je wel lukt, maar ik zou me echt serieus afvragen of je daar veel tijd, energie en geld in wilt steken.
Het is een ruin dus voor toekomstige nakomelingen hoef je het niet te doen, voor verkoop in de toekomst maakt het niets uit en bovendien zijn er voor menpaarden toch geen specifieke KWPN-evenementen voor zover ik weet. Enige reden die ik nog kan bedenken is als je verwacht dat het paard in 2014 Z-springen loopt of ZZ in 2015 en dat je je graag via de VION op de KWPN-paardendagen wil proberen te kwalificeren voor het WK in Lanaken. En die ambitie lijk je absoluut niet te hebben aan je profiel te zien
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-13 22:44
Gomir: , jij hebt flink huiswerk gedaan. Op het gebied van de mensport is er de KWPN - mentalentencompetitie. Voor verkoop denk ik dat het zeker wel uit maakt of je een KWPN'er aanbiedt of een Sachsen-Thüringer ("Wat is dat voor een merk?"), maar daar heb ik geen plannen voor .
Ik was benieuwd of het mogelijk was over te schrijven, los van het feit of iets zin heeft en wat de kosten daarvan zouden zijn. Nu zit er een "vaag" A4-tje bij het paspoort, te weten Het Stamboek-papier, lijkend op een slecht kopietje, met een stempeltje + handtekeningetjes voor en achter en een chip-stickertje. Ziet er toch niet uit... paard had zelfs niet eens een naam, alleen een levensnummer.
Blijkt weer dat ik toch niet echt in de mensport zit Die competitie was me helemaal ontgaan
En als je hem ooit verkoopt dan adverteer je gewoon met Montender x Chin Chin ipv het 'merk'. Dan komen ze ook wel op het erf. Maar kan me voorstellen dat je zo'n amateuristisch aandoend papiertje een beetje storend vindt. Aan de andere kant ligt dat vooral in de kast en hoef je er niet zo vaak naar te kijken