Pony niet gechipt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WiPaLa

Pony niet gechipt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 13:50

Hoi,
Ik heb vorige week een ponyhengst gekocht die in oktober 1 jaar wordt
Het probleem is dat die niet gechipt is en geen paspoort heeft. Ik wil later als hij oud genoeg is er eventueel wel wedstrijden mee doen. Maar dan heeft hij natuurlijk een paspoort nodig.
Hoe kan ik dat aanvragen? Ik woon in Belgie , ik weet niet of dat verschilt uitmaakt. Moet ik daarvoor gewoon naar de dierenarts bellen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:34

Kato1401 schreef:
Hoi,
Ik heb vorige week een ponyhengst gekocht die in oktober 1 jaar wordt
Het probleem is dat die niet gechipt is en geen paspoort heeft. Ik wil later als hij oud genoeg is er eventueel wel wedstrijden mee doen. Maar dan heeft hij natuurlijk een paspoort nodig.
Hoe kan ik dat aanvragen? Ik woon in Belgie , ik weet niet of dat verschilt uitmaakt. Moet ik daarvoor gewoon naar de dierenarts bellen?

Het maakt heel veel verschil of je woont in Nederland of Belgie wat betreft paspoort aanvragen en chippen, de wetten en procedure liggen nogal uit elkaar.

Ten eerste is het wettelijk verboden om nog paarden te verkopen zonder paspoort en dat ze gechipt zijn! Dit is een grove fout van de verkoper en gaat jou nu geld kosten om het recht te zetten!!

Ik neem aan dat het een pony is zonder papieren/stamboek?! Zo ja dan is dit het procedure voor aanvraag van een niet-stamboek pony of paard:
Alles staat heel fijn uitgelegd op deze link: http://www.idpaarden.be/nl/identificati ... oor-veulen

In het kort:
1. De eigenaar of zijn gemandateerde dient een identificatie-aanvraag op te sturen; http://www.idpaarden.be/images/document ... r_2012.pdf
Op deze identificatie-aanvraag duidt u een erkende dierenarts aan door middel van zijn ordenummer. Raadpleeg de lijst met de erkende identificeerders:.
http://www.idpaarden.be/images/document ... 4_2013.pdf

2.De eigenaar betaalt de ontvangen BCP factuur van 58,21 euro

3.De BCP vzw stuurt het identificatie-attest op naar de eigenaar;

4.Een erkende dierenarts dient de paardachtige te identificeren en de eigenaar dient dit attest op te sturen (!!) naar de BCP vzw of naar het desbetreffende Belgisch stamboek; ... LET WEL : Behalve de consultkosten en schetsen/chippen van het paard moet je de DA niets betalen ivm paspoort/encodering enz.

5.Encodering, aflevering van een mutatiedocument (= bewijs van encodering) en een EU-conform paspoort (bij niet-stamboek paard is dit een Equipas)

Eigenlijk omdat de fokker dit niet heeft gedaan, en wettelijk verplicht was dit te doen, draai jij nu op voor de dierenarts bezoek + handelingen EN de encoderings kosten van +58 euro. Denk in totaal dat je +/- 100 euro kwijt bent. Misschien kan je dit herhalen bij de fokker/verkoper??

WiPaLa

Re: Pony niet gechipt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 15:14

Dankjewel voor het antwoord! De vorige eigenaar is een vriend van ons dus ik zal het er met hem eens over hebben :)

PastHistory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:22

Een paard kopen dat niet gechipt is is niet zo slim, kan indderdaad een dure grap worden!

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:24

Dat valt reuze mee hoor. Je kunt em laten chippen en en paspoort aanvragen voor nog geen 40 euro. Even aan je DA vragen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:30

Mijn pony's waren eerst ook nog niet gechipt en ik heb ook geen boete of iets dergelijks gekregen. Woon wel in Nederland dus ik weet niet of daar verschil in zit.

Ik heb gewoon contact opgenomen met het stamboek en toen hadden hun iemand die kon chippen. Maar je kan het inderdaad ook via de dierenarts doen en dan moet je geloof ik iets opsturen naar het stamboek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:31

Citaat:
Dat valt reuze mee hoor. Je kunt em laten chippen en en paspoort aanvragen voor nog geen 40 euro. Even aan je DA vragen

Niet in Belgie! |(

Paspoort aanvragen en registreren in het Nationale Databank kost al minstens 58 euro. Dit is wettelijk verplicht in Belgie!!!
DA bezoek en behandeling (schetsen en chippen) kost al gauw +50 euro.