Paspoort en chippen oud paard KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paspoort en chippen oud paard KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:44

Mijn oude paard van 28 is niet gechipt en heeft geen chip.
Ze komt nooit van het erf, maar ik ben bang dat misschien rendac haar tzt niet mee wil nemen.
Nu lees ik me eens in, maar dat kan volgens posts hier op bokt wel tot een euro of 500 oplopen?
Ik ben geen lid van het kwpn en zij heeft, maar het paard heeft wel kwpn papieren.
Het enige waarom ik nog wil laten chippen, is dat ze tzt wel meegenomen wordt.

Dus hoe pak ik dit aan, iemand enig idee?

Evelijn

Re: Paspoort en chippen oud paard KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:48

Je hoeft niet je paard bij het KWPN te laten chippen. Dat is niet verplicht. Je moet een instantie vinden die je paard mag chippen. Dus je kan daarvan de goedkoopste aanbieder zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:48

Mag de veearts chippen? En vraagt hij dan ook het paspoort aan?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:49

Haar laten chippen door je dierenarts en haar daarmee aanmelden bij het productschap voor vee en vlees. Kost je zeker geen 500, 00 :-)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:50

Ja veerarts mag chippen ik weet niet hoe het standaard gaat, ik kreeg zelf de chip + papieren opgestuurd van stamboek en toen moest de DA die chip zetten + paard schetsen en chipnummersticker vermelden op de papieren moest ik zelf opsturen en daarna kreeg ik het paspoort thuis gestuurd.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:51

Mijn veearts heeft ook gechipt bij mijn 28 jarige.. Dat heeft me 50 euro gekost en daarna heb ik een paspoort geregeld.

Het heeft me in totaal 100 euro gekost en toen ik dan eindelijk na 9 maanden alles in handen had van het paspoort en de chip erin zat kon ik hem 3 maanden erna in laten slapen

echter! het rendac heeft niet naar het paspoort gevraagd. Ze zijn hem gewoon op komen halen en weg was die. Het paspoort ligt ook gewoon nog hier.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:52

Mindim schreef:
Mag de veearts chippen? En vraagt hij dan ook het paspoort aan?

Mijn shetlander is door mijn da aangemeld bij het nrps. Paspoort aanvraag verliep ook via hen, hoefde enkel watbte ondertekenen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:52

Mindim schreef:
Ze komt nooit van het erf, maar ik ben bang dat misschien rendac haar tzt niet mee wil nemen....

Het enige waarom ik nog wil laten chippen, is dat ze tzt wel meegenomen wordt.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat Rendac daarop controleerde. Chiploze paarden (niet of via DNA-profiel geïdentificeerd) worden hier zonder problemen opgehaald. Maar heb eerder ook wel een oormerkloze geit gehad die zonder probleem meegenomen werd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:53

Bij mij heeft de dierenarts dat gedaan destijds het opsturen. Mijne heeft paspoort van KNHS was toen korting voor veulens kosten 25 euro voor paspoort en dan daarbij de kosten van dierenarts. Zo heel duur is het niet. Wel als je wil dat de papieren er in opgenomen worden want dan moet je volgens mij lid worden van het KWPN. Maar dat weet de DA je wel te vertellen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:54

M_hartje_M schreef:
Mijn veearts heeft ook gechipt bij mijn 28 jarige.. Dat heeft me 50 euro gekost en daarna heb ik een paspoort geregeld.

Het heeft me in totaal 100 euro gekost en toen ik dan eindelijk na 9 maanden alles in handen had van het paspoort en de chip erin zat kon ik hem 3 maanden erna in laten slapen

echter! het rendac heeft niet naar het paspoort gevraagd. Ze zijn hem gewoon op komen halen en weg was die. Het paspoort ligt ook gewoon nog hier.

Redac hoeft ook niets met het paspoort. Je zult het paard zelf af moeten melden bij de paspoort instantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:58

Nee, de papieren hoeven niet worden opgenomen. Chippen hoeft om mij eigenlijk ook niet, maar goed, evenals een paspoort. Ze zal uiteindelijk worden ingeslapen. Ik ben alleen bang dat de rendac haar niet mee wil nemen. Dat is de enige reden dat ik eventueel wil laten chippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:58

linda_arnold schreef:
M_hartje_M schreef:

Redac hoeft ook niets met het paspoort. Je zult het paard zelf af moeten melden bij de paspoort instantie.

Je kan toch ook afmelden bij het kwpn met levensnummer? Ik bedoel, men twijfelt er vast niet, aangezien haar leeftijd nu al.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:00

Paard hier heeft gewoon een chip van de DA, heb een papiertje thuis met de sticker en gegevens, dus als ik een pas wil aanvragen hoef ik het maar verder in te vullen en op te sturen (en betalen...).
Chip zelf was een euro of 13, DA was voor meerdere paarden daar dus het kwam uit op een kleine €20. Paspoort is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:00

Paspoort is niet nodig dan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:01

Nope, mijne heeft ook geen en volgens de staleigenaren etc. waar ik tot nu toe heb gestaan is dat ook nodig, alleen de chip was een eis ivm rendac.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:03

Wat is het nut dan van een chip als er verder niets over het paard geregistreerd staat? Normaal hoort er gewoon een paspoort bij.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:06

Ik heb geen flauw idee en het maakt me ook niet zo veel uit, mijne zal sowieso nooit rendac van dichtbij zien, ik weet alleen wat mij verteld word.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:07

xSlvna schreef:
Ik heb geen flauw idee en het maakt me ook niet zo veel uit, mijne zal sowieso nooit rendac van dichtbij zien, ik weet alleen wat mij verteld word.

Breng jij hem naar de slacht ? (sorry gewoon uit nieuwsgierigheid)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:08

Crematorium :)
Is ook een topic over open geweest, misschien toevallig gelezen?

Paard komt (deels) fijn thuis te staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:16

Misschien moet je de rendac eens mailen wat er precies nodig is. Hier is er ook nooit om gevraagd weet ook niet of dat officieel wel moet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:16

Dat chippen stelt niet zoveel voor hoor, ik heb het bij de mijne ook later laten doen.
Dat is echt een schijtert bij de dokter maar het was al gebeurd voordat hij er erg in had.
Je kan geen paspoort krijgen zonder chip denk ik..(mijne had wel een paspoort)
Het is gewoon het makkelijkste, gewoon bij de dierenarts, je kunt bellen om te vragen wat ze er voor rekenen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:56

Rendac vraagt niet naar het chipnr. of paspoortnr. Alleen waar het paard ligt en of je interesse hebt in de speciale ophaalservice a 500 euro. Misschien dat dit in de toekomst nog veranderd (vragen naar chip/pp). Afmelden bij het KWPN is ook niet verplicht. Als de merrie nooit van het erf af zal komen is het misschien de overweging om het zo te laten.

Voor de slacht heb je het wél nodig.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:46

Mijn oude pony had ook geen chip (alleen DNA registratie) en is gewoon opgehaald door de Rendac.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:17

Als je paard al zo'n respectabele leeftijd heeft bereikt zou ik er niet meer mee gaan rommelen en er nog een chip in laten brengen. Voor de Rendac, crematorium of DA die hem eventueel in laat slapen heeft het absoluut geen nut, zij zullen er echt niet meer naar vragen en je paard wordt gewoon netjes opgehaald. Bespaar je de moeite en de kosten.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:23

Ik weet niet in elke omgeving je woont maar bij ons kwam iemand gewoon voor de veulens en volwassen paarden chippen en paspoort maken voor 35 euro.

Is iets heel anders dan 500 euro :')