Fries paard overschrijven, paspoort? Chipnummer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Fries paard overschrijven, paspoort? Chipnummer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 21:29

Een aantal weken geleden heb ik een Fries paard gekocht. Omdat ik haar op mijn naam wil hebben staan heb ik het stamboekpapier opgestuurd naar het KFPS. Nu krijg ik de factuur thuisgestuurd, met een begeleidende brief met daarin ook een stukje over het paspoort laten overschrijven.

Maar wat moet er aan het paspoort worden overgeschreven? Ik nam eigenlijk aan dat het hele paard op mijn naam wordt overgeschreven, maar ik zie verder geen adressen staan in het paspoort van de vorige eigenaar. Wel de sticker voorin het paspoort, daar staat nog op veulenboek (volgens mij is ze inmiddels opgenomen in het stamboek). Dus wie kan mij vertellen hoe het zit?

Nu vroeg ik me ook af hoe het zit met het chipnummer, wordt de chip nu ook aan mij gekoppeld? Als ze de chip uitlezen, kom ik dan naar boven als eigenaar?

_Prisca_

Re: Fries paard overschrijven, paspoort? Chipnummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:31

Je moet ook het paspoort opsturen, althans dat heb ik gedaan, die van mij heeft geen stamboek, en volgens mij is stamboek alleen slim om op te sturen als je echt veulens wilt geloof ik, weet niet zeker..
Maar als je haar dus op jouw naam wil hebben zul je het paspoort op moeten sturen. En naar mijn weten word dat chipnummer ook op jouw naam gezet dan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:32

Is de vorige eigenaar niet gewoon de fokker? Ik heb bij mij haf het papier moeten laten ondertekenen door de vorige eigenaar (dat ze aan mij verkocht is) en ik moet voor het stamboek ook wat geld over maken o.a. om.lid te worsen en voor de overschrijving

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:38

Ik heb niks hoeven laten ondertekenen.. Ik heb gewoon alleen het paspoort op hoeven te sturen met briefje met je gegevens er bij. En daarna kreeg ik factuur thuis, die meteen betaald en binnen paar dagen had ik 't paspoort weer terug! ( die van mij is ook fries )

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 21:39

Nee, de vorige eigenaar is niet de fokker. Ik hoefde het stamboekpapier niet te laten ondertekenen, maar dat is ook eigenlijk niet wat ik vraag. Want het stamboekpapier heb ik dus al opgestuurd. Het gaat puur om het paspoort.

@_Prisca_, maar wat is er toen in het paspoort veranderd? Want ik kan in het paspoort van mijn paard dus geen informatie vinden over vorige eigenaren. Alleen de fokker staat vermeldt op de sticker voorin, maarja die blijft gewoon hetzelfde. :+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:42

In het KWPN paspoort staat ergens halverwegen een ruimte voor stickers met de naam van de huidige eigenaar.
Ik moest toen 40 euro betalen en nu staan zowel het paspoort als de stamboek papieren om mijn naam.

Handigste is om dat stamboek zelf even te bellen!!!

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:44

Als je op pagina 7 kijkt in je paspoort, staat er eigendomsmutaties, daar zit nu een sticker met mijn gegevens en een stempel van KFPS en handtekening das 't enige

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 21:46

Ooh, het gaat om een sticker? Nou dan bel ik maandag wel even, dan kunnen ze die misschien wel meesturen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:49

Ik heb alles incl. Paspoort moeten opsturen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:51

Er moet ook een stempel en handtekening op. Dus dan moet je het paspoort toch opsturen

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:51

Ze hebben hem sowieso nodig om een stempel plus handtekening te zetten dus denk dat je hem sowieso moet opsturen. Op die sticker staan alleen mijn gegevens!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:00

Even een stukje van het KFPS, waarom ik dus geen paspoort op heb gestuurd. Hier hebben ze het alleen over het papier! :Y)

Citaat:
Ik heb een Fries paard gekocht, wat nu? Om uw Friese paard op naam te krijgen, kunt u het papier laten overschrijven. U kunt echter alleen als eigenaar geregistreerd worden als u lid bent van het KFPS. U dient dus het papier, inclusief een verzoek om lid te worden, voorzien van uw persoonsgegevens naar het KFPS te sturen. U ontvangt na verwerking van uw gegevens een factuur voor lidmaatschap, entreegeld, contributie Phryso, statiegeld en overschrijvingskosten (overschrijvingskosten worden kwijtgescholden als u bij aanvang lidmaatschap direct een paard laat overschrijven). Na betaling van de factuur ontvangt u het bijgewerkte stamboekpapier thuis.

Maargoed, ik ga ze maandag wel even bellen!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:37

Wij hebben hem ook opgestuurd, idd voor een stempel met handtekening. Maar in de praktijk maakt het geen bal uit, er heeft nog nooit iemand in het paspoort gekeken of het paard wel op onze naam staat.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 19:39

Ik heb gebeld naar het KFPS en die zeiden ook dat het (nog) niet verplicht was.
Ik ga over anderhalve week met haar naar België, en ik wil het risico nu niet lopen dat het paspoort kwijt raakt. Dus ik stuur het naderhand nog wel een keer op.