Veulen gelijk in kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

Veulen gelijk in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 20:08

Hey,

De NRPS van mijn vriendin krijgt dit weekend (waarschijnlijk vanacht) haar veulen. We hebben haar op het moment gescheiden van de kudde in het weiland, maar is het nodig dat dit zo blijft als het veulen er is? Zo ja, voor hoelang?
De kudde bestaat uit (in totaal) 4 merries en een ruin.
Bij ons op stal zijn er namelijk erg verschillende meningen over, maar sommigen zeggen dat het gevaarlijk is als het veulen er gelijk bij staat...
Wat denken/vinden jullie?

Donja

Re: Veulen gelijk in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:22

Ik heb een vaste kudde, de merries staan als ze moeten werpen (maart/april/mei) over het algemeen nog 's avonds op stal, overdag met zijn allen buiten. Als ze dus overdag bevallen, gebeurt dat in de kudde en staan ze er dus direct bij, als ze 's nachts bevallen (wat meestal gebeurt) staan ze dus apart. De eerste dag laat ik de merrie met veulen even apart van de rest. Daarna gaan ze er eigenlijk direct bij. Let wel op dat de merrie niet continu blijft rennen om bij de rest weg te komen, of dat 1 van de anderen gaat 'jagen' .

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 20:26

Oké, deze merrie staat nu inderdaad 's nachts ook buiten, maar een vrouw bij ons op stal zei dat de andere merries dan moeder van het veulen willen worden ofzo? En dat ze dan de moeder weg gaan jagen bij het veulen, klopt dit?

Bedoel eigenlijk dat ze 's nachts BINNEN staat, sorry :o
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-06-13 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:29

wij hebben de merries altijd in de kudde laten bevallen, nooit apart gezet zodat er de dag daarop ook geen stress/paniek bij moeders was om het veulen bij de kudde weg te jagen o.i.d.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 20:30

Dat klinkt inderdaad logisch!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:30

Bij mij niet, maar mijn paarden weten niet beter. Er staan bij mij ook alleen eigen paarden en niet van derden, dus ik ken ze ook allemaal door en door.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:32

Ligt echt volledig aan de moeder en aan de kudde. Wat is haar rangorde? Als ze niet de alfa is is de alfa een goede die de rust bewaart? Allemaal heel belangrijke factoren.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 20:36

Bij ons is rangorde:
Alfa merrie (tinker) > andere merrie (fries) > dan deze drachtige NRPS > dan de tweede tinker en arabier ruin. Ongeveer, het zal wel niet helemaal precies zijn.

De Alfa is naar mijn mening een erg goede rust bewaarder en jaagt ruziemakers meestal zo snel mogelijk uit elkaar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:40

Ik zou het er niet op gokken.
Merrie met veulen lekker apart zetten.

Heb het eens mis zien gaan met een veulen in de kudde en die werd inderdaad de hele wei doorgejaagd en afgepakt van de moeder. Daar word je niet gelukkig van :n

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:40

Bij ons op stal staat het veulen gewoon bij de rest van de paarden in (1 ruin, 4 merrie's) Moeder en veulen hebben de eerste dagen wel even alleen gestaan met 1 shetlander erbij. (veulen en moeder zijn ook shetje's). Het gaat prima, als het eng wordt gaat hij weer naar mama toe.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:42

Ik heb mijn veulen en merrie na 1,5 week geprobeerd weer bij de groep te zetten (ze stond met 2 andere merries) maar heb ze weer uit elkaar gehaald omdat 1 van die andere op de kleine ging jagen en mijn merrie er niks tegen durfde te doen. Nu staan ze nog apart dus, misschien met een maandje ofzo weer eens proberen.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 20:42

Oké, en als ze wel apart zou blijven staan, na hoeveel tijd zou ze dan weer met de andere kunnen (met veulen uiteraard)?
Het weilandje waar ze in staat is direct aan het weiland met kudde, dus ze kunnen wel neuzen en ander contact maken.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:55

ligt er helemaal aan hoe snel ze het respect van de kudde weer heeft, als je een paard langer uit de kudde houdt heb je sowieso soms al problemen omdat de rangorde dan weer helemaal anders is. vandaar ook dat wij altijd alles bij elkaar hebben gehouden. nu vind je het misschien link met zo'n kleintje in de kudde, maar over een maand is die ook nog klein en breekbaar en dan erbij zetten zou ik nog veel enger vinden omdat dan moeder dan ook haar plek weer moet veroveren ipv steun krijgen van de kudde. vanaf dag 1 laten wennen in de kudde zou ik doen, gaat het echt niet dan pas scheiden..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:03

Nouja als ze er naast staan scheelt dat al een heel stuk.
Ik denk dat je aan het gedrag van de kudde wel aardig kan opmaken wanneer het okee is om ze weer samen te zetten.
Of doe het paard voor paard er bij :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:03

Ik kies er vaak voor om merrie en veulen dmv een draadje 2 dagen gescheiden te houden naast de kudde. Tegen die tijd is de band tussen merrie en veulen over het algemeen wel zodanig dat ook een ranghogere merrie niet zomaar het veulen meer af kan pakken. Het veulen weet dan immers ook wie zijn moeder is.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:17

Ik heb zelf een echte alfa merrie alleen die jat wel de veulens als ze de kans krijgt -O- Ik zou minimaal een paar dagen wachten voor je ze er weer bij zet, zodat het veulen in ieder geval al een band heeft met de moeder en het ook qua snelheid mee kan komen met mams. En ook zodat moeders zelf weer even kan bij komen, kan ze toch haar veulen net wat beter beschermen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:48

Hier gaat mijn merrie met veulen de hele zomer apart moeder is best wel beschermend tegen andere paarden en dominant en veulen erg nieuwsgierig vind ik geen goede combi in een groep en hou veulen graag heel.
Staan hier geen andere merries met veulens anders had ik het wel gedurfd.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:53

Ik hou ze een paar dagen apart. Tot ze stevig op de pootjes staan en goed de weg
in de wei en naar mams terug weten. Maar wel weer tijdig de groep in zodat ze nog beetje aan mams plakken.
En niet als een brutale aap door de kudde heen raced met een paniekerige moeder erachteraan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 01:41

VSW --> KS

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 01:53

Bij mij hangt het van de merrie af. De onderdanige merrie blijft een paar weken apart staan van de kudde met veulen. Tot ik zeker weet dat het veulen zich kan weren tegen de rest. De andere merrie staat bovenaan in de rangorde en haar veulen gaat na een dag of 3 de kudde in.

Ik heb ze 's nachts binnen en ze bevallen ook gewoon in de stal.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 02:52

Het waarom nu al apart snap ik niet helemaal wat is daar de reden van?
Hier is de samenstelling van de kudde dusdanig dat ik ze in principe zo bij elkaar kan zetten, maar meestal zet ik ze de 1e dag even apart zodat ze goed aan elkaar kunnen wennen en er geen pottenkijkers bij hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:39

Ik hou de paarden apart tot ze wat zelfstandiger worden. Dat is bij de 1 een paar dagen, bij de andere 2 weken.
Zeker ruinen willen nog wel eens jagen en het zou sowieso niet het 1e veulen zijn dat sneuvelt omdat de moeder zich moet verdedigen, voor de rust: even apart

Ik had afgelopen zondag een shet hengstveulen, overdag, mooi in het koppel geboren, merrie laagste in rang, veulen dook onder een andere merrie die al een veulen had en merrie in paniek, durfde het veulen niet op te eisen. Ik weet niet hoe dat eindigen zou maar een uurtje aan elkaar laten wennen en toen weer in het koppel gedaan. Volgend jaar de shet dus ook maar apart!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:49

ik zou ze even apart houden...een veulen ziet erg slecht de eerste dagen.
Ik heb het zien gebeuren dat het veulen naar een verkeerde merrie liep en een vreselijke trap kreeg.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:52

De meeste bevallen bij ons gewoon in de grote gemixte kudde en we zijn er altijd gelijk bij.
We hebben wel 1 jager er tussenuit gehaald die het op veulens voorzien heeft en ook 1 van de shetlanders wiens veulentje van mama werd weg gehouden en gestolen werd.
De anderen waren te groot en ze kon het niet verdedigen.
Bij anderen ging het wel goed, ligt dus volledig aan de kudde/rangorde

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:24

Hier hou ik de veulens ook een paar dagen apart. Vooral de jonge pony's (jaarlingen en twenters) vinden zo'n speelmaatje wel erg leuk en dat is niet echt bevoordelijk voor de rust in de groep.
Zodra veulen merrie gaat volgen ipv anders om gaan ze in de groep. Soms al wel een vriendje of vriendinnetje van moeders er eerder al bij (zoals een eerdere dochter) om een veulen niet in 1x in een grotere groep te hebben.