Wie kan mij wat meer zeggen over deze stamboom? (IJslander)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Wie kan mij wat meer zeggen over deze stamboom? (IJslander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:53

Hallo allemaal,

Een ijslandermerrie die ik al een tijdje ken, staat nu te koop. Ik ben enorm geïnteresseerd, maar zou graag wat weten van haar bloedlijn. Ik heb nu van de fokker/eigenaar alle namen doorgekregen, maar ik vind enkel ijslandse uitleg waar ik dus niets van begrijp :+
Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen over haar voorouders.

Van de eigenaar heb ik te horen gekregen dat er vooral langs vaders kant (lokkur fra hofi) beroemde namen tussen zitten zoals Offeigur fra flugumiri, Hervar fra saudarkroki, feykir fra hafsteinstodum. De moeder voert het oude Kolkuosi bloed en stamt af van Hrafn fra Holtmula, de allerberoemdste hengst van ijsland.
Tevens zei ze dat de merrie als voordeel heeft, dat ze niets heeft van Orri fra thufu (de stempelhengst van tegenwoordig).

Naast wat meer informatie over haar bloedlijn, ben ik ook benieuwd wat jullie vraagprijs zou zijn voor een merrie met deze papieren.
Extra informatie: 7 jaar, 3 goed gescheiden gangen, wordt momenteel ingetölt, ongeveer 1m35, temperamentvol maar toch koel in het hoofd en betrouwbaar, leergierig en werkwillig.

V: Lokkur Fra Hofi
VV: Galsi Fra Saudarkroki
VVV: Ofeigur Fra Flugumyri
VVVV: Kolskeggur Fra Flugumyri
VM: Ljosbra Fra Akureyri
VMV: Hrammur Fra Akureyi
VMVV: Feykir Fra Hafsteinstodum

MV: Blidur Fra Wetsinghe
MVV: Gardur Fra Litla-Gardi
MVVV: Hrafn Fra Holtsmula
MM: Bra Fra Hoskuldsstodum
MMV: Bylur Fra Kolkuosi

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:22

Ik zou zeggen staar je niet te blind op die beroemde hengstennamen, ze zijn beroemd omdat zowat ieder paard er hier mee verwant is.
Ik zou het niet verwant zijn met Orri zeker als voordeel zien, daar zijn er zó verschrikkelijk veel van (ik heb zelf een kleinzoon van hem... :o ).
Bekijk het individu en haar bewegingen. Die drie goed gescheiden gangen, zijn dat stap, draf en galop? Ze wordt nog ingetölt, dus er is nog niets echt bekend over de kwaliteit van de laterale gangen? Voor een zevenjarig paard is dat wat twijfelachtig. Hoewel er op zich niets tegen later intölten is betekent het vermoedelijk dat het geen natuurtölter is.
Heb je geen toegang tot Worldfeng, de databasis met alle info over de afstamming van alle geregistreerde ijslandse paarden.
Over prijzen in Nederland kan ik je niets zeggen (en al helemaal niet alleen gebaseerd op het "papier")

Mylady_E

Re: Wie kan mij wat meer zeggen over deze stamboom? (IJslander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 16:30

Ik zou haar ook zeker niet voor het papier kopen, ik vind haar gewoon geweldig leuk. Daarbij komt dat ik haar moeder, zus en 2 broers (allemaal dezelfde moeder) ook heb gereden en het allemaal paarden zijn met een super karakter. Wel zou ik er graag een veulentje of twee mee fokken en daarom vond ik het wel interessant wat meer te weten over haar afstamming.
De drie gangen zijn inderdaad stap, draf en galop. Ze wordt nu pas ingetölt omdat de eigenaar er eerder de tijd niet voor heeft gevonden. Ik heb haar nog niet zien tölten, maar ga daar zeker eens naar vragen (en zelf rijden).

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 19:33

Niemand meer die mij wat meer over deze voorouders kan vertellen?
Of een richtprijs geven?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:42

Voorouders e.d. kan ik weinig over zeggen, maar ga met Kuggur mee daarin, staar je er niet blind op.

Eczeemvrij ga ik vanuit?

Ik vind 1.35 wel klein, eerlijk gezegd.

Geen natuurtolt kennelijk vind ik ook al een dingetje, je moet het nu maar afwachten in hoeverre je het
eruit gereden krijgt. Een ijs zonder extra gangen is niet populair.

Zo met deze gegevens 3000-3500 euro hooguit zou ik zeggen?

Foto?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:54

Klinkt als een erg leuk paard! :D Dat ze nog niet tölt zou ik me niet zoveel van aantrekken, maar er wel rekening mee houden dat je eventueel nog trainingskosten moet betalen om haar in te laten tölten. Ik heb twee keer een IJslander gekocht die op dat moment nog niet ingetölt was en dus alleen draafde. Dat is met beide helemaal goed gekomen.

De moeder van de merrie is in de provincie Groningen gefokt (noord Nederland). Anno Boersma van frá Wetsinghe fokt veel met de Saudarkroki/Kolkuos-lijnen. Ben ik zelf ook erg gek op! Jonas, de zwarte in mijn profiel, is ook van die lijn. Fantastisch karakter heeft hij! <3

Lokkur frá Hofi (mijn merrie is ook een Hofi!) heeft 25 nakomelingen in België, maar zo te zien verder nergens gedekt. Hij is in 2010 gekeurd met een 7,46 als eindcijfer (onder de goedkeuringsnorm). Zijn vader, Galsi, heeft 635 nakomelingen en is boven de 8 gekeurd. Zijn vader, Ofeigur frá Flugumyri is een heel bekende hengst.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 17:22

@Kuggur: Ik heb geen toegang tot Worldfeng. De eigenaar heeft wel van die site haar stamboom volledig gekopieerd een doorgestuurd.

@LDRD: Ze is inderdaad exzeemvrij.
Ik schat haar ongeveer 1m35, ken de exacte maat niet. Ik ben 1m66 en wanneer ik op haar rij, komen mijn voeten een 5-tal cm onder haar buik uit. Voor het zicht past het dus wel.
Ivm het tölten denk ik dat jullie mij een beetje verkeerd begrijpen. Ze kan het echt wel hoor. De eigenaar heeft gewoon nooit de tijd gevonden om het haar aan te leren. Voor de moment zijn ze ermee bezig en ze neemt het wel snel op. Ik ga het zowieso ook zelf nog eens uittesten, maar ze kan dus echt wel tölten (en volgens de eigenaar ook heel goed en zuiver, maar ja dat zijn woorden natuurlijk he).

@Imre: Ik zou haar op stal bij de eigenaar laten staan en daar neem ik nu ook al wekelijks les. Tegen dat ik haar zou kopen, zou de tölttraining er zo goed als opzitten, dus extra trainingskosten daarvoor hoef ik geen rekening mee te houden.
In verband met de Kolkuosi-lijn was dat ook al mijn indruk, dat het paarden zijn met een fantastisch karakter (aangezien ik verschillende broers en zussen van de merrie heb gereden, allemaal veulens van dezelfde fokmerrie).

Bedankt alvast voor jullie zicht erop! Ik zal eens kijken of ik een goede foto heb.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 17:43

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ziezo, enkele foto's. Ik heb er geen waar ze niet onder het zadel is.
PS: Ik ben geen beginnende ruiter, op dat moment had ik zitles waardoor ik even aan de longe reed. ;)

Reacties zijn nog steeds welkom. En dan voornamelijk wat jullie voor haar zouden vragen/geven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:11

Redelijk aansprekend paardje :j .

Ik blijf echter bij 3000-3500, vanwege het feit dat de tolt er nog niet goed op zit en het formaat. Dat jij erop past dat geloof ik, maar feit is nou eenmaal dat voor ijslanders rond de 1.40 meer gegeven wordt. Ik geef gewoon mijn objectieve kijk op de prijs die ze waard is in de markt. Wat ze jou waard is, is weer een heel ander verhaal natuurlijk :j . Vooralsnog zie ik het gewoon als een leuke recreatie ijslander en meer (nog) niet.

Weet je al een vraagprijs uberhaupt?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 18:53

Bedankt voor die objectieve mening. Ik vraag daarnaar omdat ik haar wel erg leuk vind en dus iets minder objectief ben :P
Mijn doel met haar is recreatieve dressuur (doet ze zelf ook graag en laat voor de moment al met gemak een schouderbinnen, wijken, ... zien), een klein sprongetje en buitenritten. Daarnaast wil ik ook graag een veulentje of twee van haar.
Ik ken de vraagprijs al, maar ga deze in pb sturen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:05

Ze is in de basisgangen wel goed doorgereden? Hoe is ze langs de weg?

Ik heb mijn vorige paard verkocht toen hij 9 was. Heel lief en betrouwbaar, goed verkeersmak, netjes doorgereden, geen eczeem, 1.39m en een mooi kleurtje, maar weinig potentie, voor 4300 euro inclusief zadel en hoofdstel.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:26

Galop in de piste is nog wat onstabiel, maar op wandeling (rechte stukken) gaat die wel heel goed. Ze is pas ingereden op haar 5 jaar en de voorbije 2 jaar heeft ze veel meegelopen in de lesjes met beginnelingen waardoor ze voornamelijk in stap en draf is gereden.
Langs de weg is ze doodbraaf, geen problemen in het verkeer.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 11:11

Alvast bedankt voor al jullie reacties!!
De vraagprijs is hoger dan jullie hier aangeven. Daarom ga ik eens met de eigenaar rond de tafel zitten hoeveel daarrond te onderhandelen valt. Moest dit niet zo zijn, zal ik op zoek moeten naar een andere ijslander...

Terwijl ik het internet aan het afspeuren was, kwam ik deze merrie tegen. Iemand die wat meer weet over deze voorouders?
http://nl.kapaza.be/limburg/zeer-mooie-lieve-jonge-ijslander-merrie-69359838.htm
Dit is haar vader: http://www.weissguth.de/3.html
En dit is de moeder: http://www.katthestaholt.de/index.php/die-pferde/81-hrafntinna-vom-weidengrund.html

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:43

Mylady_E schreef:
De vraagprijs is hoger dan jullie hier aangeven. Daarom ga ik eens met de eigenaar rond de tafel zitten hoeveel daarrond te onderhandelen valt. Moest dit niet zo zijn, zal ik op zoek moeten naar een andere ijslander...

Terwijl ik het internet aan het afspeuren was, kwam ik deze merrie tegen. Iemand die wat meer weet over deze voorouders?
http://nl.kapaza.be/limburg/zeer-mooie-lieve-jonge-ijslander-merrie-69359838.htm
En dit is de moeder: http://www.katthestaholt.de/index.php/die-pferde/81-hrafntinna-vom-weidengrund.html

Deze merrie staat volgens mij al heel lang te koop en is veel geadverteerd! Geen idee waarom, maar dat moet een lichte waarschuwing zijn denk ik dan. Een zo'n aansprekend paard dat al lang te koop staat?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 12:05

Ik was ook net verder aan het zoeken op haar naam en ik kwam haar inderdaad heel veel tegen (ook van 2 jaar geleden), vond het ook al vreemd ...
Indien jullie iets te koop weten staan, mag het altijd gedeeld worden :)
Verlanglijstje:
- Leeftijd 3 à 6 jaar (moet nog niet opgeleerd zijn)
- Merrie
- Niet kleiner dan 1m35

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:09

Afgezien van bovenstaande opmerkingen moet ik eerlijk zeggen dat ik het paard op grond van die paar foto´s niet speciaal aansprekend vindt.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 13:19

Het zijn inderdaad niet de meest spectaculaire actiefoto's :D
Ik zoek ook geen topsportpaard trouwens, zij heeft eerder een grote emotionele waarde voor mij.
Vanavond spreek ik de eigenaar in verband met de vraagprijs en mijn vraag of daarover te onderhandelen valt (hopelijk wel!).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:02

Mylady_E schreef:
Ik zoek ook geen topsportpaard trouwens, zij heeft eerder een grote emotionele waarde voor mij.

Emoties zijn niet de beste raadgever in dit soort situaties ;) .
Succes bij de onderhandelingen.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:07

Daarom dat ik hier ook vroeg wat jullie ervoor zouden vragen / betalen. Zodat ik ook wat objectieve meningen heb :)

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 12:42

Ik heb iets van de prijs gekregen, maar niet wat ik eigenlijk zou willen ... Daarom laat ik haar even voor wat het is (misschien doet de eigenaar nog een toegeving), maar ben ondertussen wel op zoek naar een andere interessante merrie.
Ik heb al een paar fokkers gecontacteerd en ook wat stambomen doorgemaild gekregen. Probleem is dat ik niet op worldfengur kan en maar weinig terugvind in verband met keuringsresultaten en BLUP-waardes. Zou ik daarvoor jullie hulp nog wat mogen vragen? :)

Merrie 1:
V: Agnar Von Roetgen
VV: Fjölnir Von Chur
VVV: Fengur Von Chur
VMV: Dreyri Von Roetgen
M: Gógó van de Immenhof
MV: Vaengur Von Roetgen
MMV: Kuldi Fra Brimnesi

Merrie 2:
V: Agnar Von Roetgen (dus voor VV, VVV en VMV zie hierboven)
M: Alma van de Immenhof
MV: Nói Van Hall
MMV: Gerpir Fra Lagafelli

Merrie 3:
V: Aron Fra Kaerkominn
VV: Orn Fra Steinnesi
VVV: Rodi Fra Mula
VMV: Kongur Fra Wetsinghe
M: Elja Fra Kolhar
MV: Frosti Fra Heidi
MMV: Tjaldur W van de Grolhorst

Naast deze 3 zijn er nog 3 stambomen die ze mij gaan doormailen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:18

LDRD schreef:
Mylady_E schreef:

Deze merrie staat volgens mij al heel lang te koop en is veel geadverteerd! Geen idee waarom, maar dat moet een lichte waarschuwing zijn denk ik dan. Een zo'n aansprekend paard dat al lang te koop staat?

Paardje staat te koop wegens teveel jonge paarden en te weinig tijd. Eigenaar heeft geen idee waar om ze nog niet verkocht is, maar denkt dat het komt omdat de ijslandermarkt in België nou eenmaal niet zo gekend is / goed draait als in Nederland. Of vinden mensen de vraagprijs te duur ? Komt het doordat ze onbeleerd is ? Of komt het doordat ze tot nu toe enkel een Duits paspoort heeft ? Overschrijven is nochtans niet zo moeilijk zou ik denken. Wegens gezondheidsredenen (van een gezinslid, niet van Hrima) is dit nog niet gebeurd en heeft ze dus nog geen Feif nummer.
't Is dat ik er al ene heb, maar anders ging ik zeker kijken.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:48

@Jokari: Jij kent precies de eigenaar? Mag ik vragen vanwaar? En waarom je dit paardje juist aanraadt? Mag ook via pb.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:44

Ik 'ken' de eigenaar enkel bij naam van het gangenpaardenforum. Dus echt kennen doe ik haar niet, en ik heb de merrie ook nog nooit live gezien. Ik heb naar aanleiding van jullie posts gewoon vlakaf gevraagd waarom Hrima nog niet verkocht is (ik weet zelf ook dat ze idd al lang te koop staat). :D En bovenstaand is het antwoord dat ik mocht ontvangen.
Ik vind het een aansprekend paardje,en als ik zelf op zoek was, ging ik zeker kijken (wat niet wil zeggen dat ik haar per definitie ook zou kopen hé, zoals gezegd heb ik Hrima nog niet ontmoet).

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 20:21

ok, bedankt voor je uitleg!
Momenteel heeft zij niet mijn eerste voorkeur, maar ik zal ze in mijn achterhoofd houden.

Eerst ga ik naar volgende 3 merries kijken. Iemand die hier iets meer over weet? Of over de ouders?

Merrie 1:
V: Lokkur Frá Hofi
VV: Galsi Fra Saudarkroki
VMV: Hrammur Fra Akureyi
M: Gilja-Flaekja Fra Musarrindill
MV: Blidur Fra Wetsinghe
MMV: Bylur Fra Kolkuosi

Merrie 2:
V: Höskuldur in der Birk
VV: Happasaell Frá Feti
VMV: Gustur Frá Kroggólfsstödum
M: Háfeta vom Kranichtal
MV: Jór von Jóreykur
MMV: Laxnes vom Störtal

Merrie 3:
V: Bakkus Vom Birkenhof
VV: Sveidi Vom Birkenbusch
VMV: Hrafn Frá Kröggólfsstödum
M: Naela Vom Gut Lindenhof
MV: Kjarkur Vom Heesberg
MMV: Eitill Vom Sommerberg

Sanneke100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:53

@LDRD @My lady_E Ik vind het echt niet kunnen dat jullie zo negatief doen over een merrie/advertentie en terwijl jullie niet eens de reden kennen en het paard of de mensen ooit in het echt gezien hebben. Ik vind ronduit schandalig, weet wel dat door jullie negatieve commentaar alles boycotten en hierdoor mensen niet durven te komen kijken. Jammer dat ik het nu pas lees, ik wist ergens wel dat er iets aan de hand moest zijn, want het is niet normaal dat er geen enkele reactie op haar advertentie kwam en als er dan één kwam, namen ze de moeite niet om te komen kijken of ze maakten een afspraak en dan ineens afzegden. Houd jullie negatieve commentaar in het vervolg voor jullie en geef echte geïnteresseerden niet een vooroordeel! Hierdoor maken jullie het niet alleen moeilijk voor mij, maar krijgt Hrima ook geen kans op een nieuwe thuis, waar ze meer aandacht kan krijgen en de nodige zorgen in de toekomst die ik helaas DOOR PRIVE OMSTANDIGHEDEN ( zie hierboven) niet meer kan geven. Dus als jullie echte paardenliefhebbers zijn zouden jullie dit Hrima niet aan doen. Elk paard verdient een goede thuis met goede verzorging!

Eigenaar van Hrima!