Aanschaffen haflinger veulen/jaarling, waar beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Aanschaffen haflinger veulen/jaarling, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:26

Nu ik straks ga verdienen en ik gewoon paarden thuis kan houden zit ik er aan te denken om een haflingerveulen of jaarling te aan te schaffen.
Ik heb hier genoeg weide en heb ook stallen tot mijn beschikking.

Mijn plan is om er een veulen/jaarling shetlander bij te kopen voor gezelschap.

Ik wil heel graag een haflinger van het ouderwetse type. Ik wil graag recreatief gaan rijden. Dat houdt in een paar keer per week bosritten maken en natuurlijk af en toe een rondje in de bak.
Wat ik lees op internet, is dat de moderne haflinger zo smal en iel is. Is dit echt zo? Is het waar dat deze haflingers vaak toch best kijkerig en dat soort dingen zijn? Ik ben namelijk echt op zoek naar een echte goedzak die het allemaal niets uit maakt en aangezien ik de ouderwetse haflinger erg moeilijk kan vinden, zal ik misschien toch meer naar de modernere haflinger moeten kijken.

De volgende vraag die ik heb is, ik ben dus op zoek naar een veulen, jaarling. Als ik kijk naar de schofthoogtes van moeder en vader, is er dan een reële kans dat 'mijn' veulen ook zo'n schofthoogte krijgt? Zelf ben ik namelijk absoluut niet lang en dik (162 cm en 52 kg) maar ik houd gewoon van een mooie, grote maat haflinger.

Verder heb ik al veel op marktplaats en bokt gezocht, maar waar zijn de veulens en jaarlingen die te koop zijn aangeboden? Is hier gewoon geen aanbod in?

Verder wil ik nog even benadrukken dat ik ervaring heb met veulens/jaarlingen. Ik weet dat ze samen horen te staan met soortgenoten en ook ben ik niet van plan om, wanneer ze oud genoeg is, zelf in te gaan rijden.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:48

Waarom een enter of een veulen?
Waarom niet meteen een 4 of 5 jarige, die al ingereden is? Momenteel zijn de paarden niet duur. Voor 1500 euro heb je een hele leuke 5 jarige Haflinger.

Voordat je veulen 4 jaar oud is, ben je al een paar duizend euro verder. En je weet niet of hij / zij zich zo ontwikkelt dat het bij jou past qua maat, karakter, tempo, etc.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:50

janouk schreef:
Waarom een enter of een veulen?
Waarom niet meteen een 4 of 5 jarige, die al ingereden is? Momenteel zijn de paarden niet duur. Voor 1500 euro heb je een hele leuke 5 jarige Haflinger.

Voordat je veulen 4 jaar oud is, ben je al een paar duizend euro verder. En je weet niet of hij / zij zich zo ontwikkelt dat het bij jou past qua maat, karakter, tempo, etc.

Ik heb net een haflinger gekocht in Maart die is afgelopen 28 mei pas 2 jaar geworden.
Blijkt een auto imuun ziekte te hebben en heeft me op 2 weken tijd de helft van zijn aankoopbedrag gekost.
Was 2 weken van te voren nog bloed bij afgenomen en niets op aan te merken.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:59

@janouk, het is ook niet zo dat ik absoluut een jaarling of veulen wil. Ik ben me gewoon aan het oriënteren en hoop meer kennis te krijgen door ervaringen van anderen. Aan de ene kant ben ik het ook wel met je eens dat ik misschien beter een vijfjarige kan kopen, maar het lijkt me heel mooi om het hele proces van veulen naar volwassen paard mee te maken. Zo weet ik precies wat er mee gebeurd is en kan ik haar opvoeden zoals ik dat wil.

Maar nogmaals, ik bijt me niet vast in het per sé willen hebben van een veulen of jaarling.

@Yontheke, dat is echt wel balen! Hoe gaat het nu met je paard? Natuurlijk weet ik dat die kans er is als ik een jaarling koop, maar aan de andere kant kan dit ook gebeuren bij een volwassen paard.

Yontheke

Re: Aanschaffen haflinger veulen/jaarling, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:22

Op deze moment is hij eigenlijk gewoon goed. Hij had eigenlijk al een weekje dat hij wat suf was, tot ik hem opeens met dikke voorbenen aantrof en hij gelijk 40,7 graden koorts had. Pas toen is er ook een daling in de rode bloedcellen gebleken. Zijn symptomen waren met 4-5 dagen ontstekingsremmers wel volledig weg, enkel zijn bloedbeeld was niet goed. Hij had eigenlijk bijna bloedarmoede en toch ging meneer nog bokkend door de weide. Met bijna 41 graden koorts stond hij nog wel te grazen en rond te wandelen in de weide. Extreem taai beestje.

Maar ik snap dus ook volledig waarom je voor een jong dier wilt gaan. Mijn bedoeling was in eerste instantie ook voor een 4 jarige beleerde te gaan maar toen ik Amaro nog maar op foto zag was ik al verkocht. Het is gewoon leuk om ze zelf te zien op groeien, alles in de hand te hebben en ze alles zelf te leren.
Ik mis het rijden nu natuurlijk af en toe wel. Gelukkig kan ik af en toe andere paarden rijden. Maar ik ben toch erg blij dat ik dit gedaan heb :)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:16

Ik heb anderhalf jaar geleden een veulen gekocht. Haflinger hengst, hij is dan wel van het moderne type maar t is wel een 'echte goedzak'. het is dus niet zo dat de moderne hyper zijn, gewoon op karakter zoeken.
Je kan op mp/bokt markt kijken of fokkers opzoeken.

Als het goed is, is er wel aanbod in veulens en jaarlingen. recreatie paarden en haflingers zijn er in overvloed.

Als je weet wie de ouders van het paard zijn kan je kijken naar dingen als stokmaat, karakter en hoe ze mogelijk kunnen presteren dus wat dat betreft kun je er wel vanuit gaan dat een veulen even groot wordt als zijn ouders.

Als je een veulen/jaarling wilt kopen zou ik gewoon alles goed van te voren uitzoeken en er voor gaan. Als je al enige ervaring hebt met jonge paarden zou dat geen enkel probleem hoeven te zijn, zolang je alles maar goed voorbereid(dat had ik dus niet gedaan en dat is niet handig...)

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:38

Nou je zou bij ons kunnen beginnen ;)

Er worden momenteel weinig haflingerveulens / jaarlingen aangeboden omdat daar weinig vraag naar is. Als mensen bij ons komen willen ze toch een beleerde brave haflinger voor zo weinig mogelijk geld ;)

Ik zou gewoon wat fokkers benaderen en langs gaan of ze iets hebben staan. :)

Mocht je interesse hebben wij hebben jaarlingen, veulens, driejarigen en een vierjarige te koop staan :)
(Www.haflingerstaldepol.nl)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 00:04

Bij ons op stal en in de omgeving zie je juist veel meer hafjes van het ouderwetsere type, ze zijn er dus wel degelijk. Zie haast nooit wat 'moderns' voorbijkomen.

Mijn 'moderne' jonge (3,5) hafdame kan uitbundig snorken en lijkt afentoe haast een halve arabier. Ze is inderdaad zeer sensibel en een echte spring in 't veld, maar daar heb ik haar op uitgezocht. Voor mij precies wat ik wilde en waar ik zo ontzettend blij mee ben! Ik vind haar zeker niet ielig of sprieterig. Wel charmant en 'handiger' gebouwd dan sommige ouderwetse types, maar het is gewoon echt een knappe pony hoor.

Mijn meisje is jou type zeker niet als ik het zo lees, maar ik denk zo dat ik er in mijn zoektocht wel een aantal gezien heb die wél zouden kunnen zijn wat jij zou zoeken.

Ik zou wat fokkers benaderen en gaan kijken. Lang niet al het aanbod staat overal online geadverteerd.
Mijn hafje heb ik gekocht bij de Doeze Hoeve. http://www.dedoezehoeve.nl/
Heel fijne, lieve mensen die het beste voor hebben met hun paarden, volgens mij hebben ze ook nu heel wat jongere dieren te koop staan.

Succes met je zoektocht!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 00:24

2 Jonge paarden kunnen weliswaar leuk samen spelen (mits zelfs geslacht ivm gelijke speelbehoefte), maar elkaar niet opvoeden, daarvoor is een goed sociaal, volwassen paard nodig.

Je kan contact opnemen met het stamboek voor adressen van fokkers.

Qua opvoeding is een goede basis die er al op zit ook wel eens erg makkelijk. Paard zal zich toch wel naar jouw gaan richten, zeker als die aan huis staat en van jouw dus zowel training als voer krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 00:30

Ik heb een tinker van veulen af aan, hij heeft me tot nu toe (bijna 8) een bom duiten gekost. Daar kan ik een hele leuke goed opgeleide sport kwpn er van kopen.
De veulens zijn in aanschaf goedkoop, maar voor dat je er op kunt rijden hebben ze je al aardig wat centen gekost.
Als je weet wat dat kost, vind je de meeste bereden paarden hedendaags vrij goedkoop.

Schofthoogte van de ouders kun je niet prat op gaan. De ouders van mijn paard zijn beide onder de 1.50 gebleven, die van mij is zekers 1.60.
Als je een type voor ogen hebt en stokmaat, dan kun je beter een volgroeid paard kopen ipv afwachten of het veulen wel gaat worden wat je er van verwacht.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 02:45

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 03:08

Ik heb een paar maanden terug een haflingerjaarlinger gekocht, een merrie. Is nu een jaar oud. En waarom heb ik dat gedaan en geen volwassen paard? Ik kan in eerste instantie niet het bedrag van een volwassen paard zo ophoesten, ook niet als ze 'goedkoop' zijn.

Ik heb de paarden gewoon (bij mijn ouders) aan huis staan. 24/7 buiten hooi van eigen land, heb hier geen (extra stallings)kosten aan. Daarnaast vind ik het fijn om een paard te hebben dat ik gewoon alles kan leren, (laten) inrijden op een leeftijd wanneer ik dat wil (ben een voorstander van het pas op latere leeftijd 5 a 6 jaar te laten inrijden ivm nog niet volgroeid).

In mijn geval had ik ook 'nu' een maatje nodig voor m'n shetxwelsh omdat ik mijn vorige haflinger had moeten laten inslapen en dan vind ik een paard waar ik later nog iets aan heb fijner dan een shet waar ik eigenlijk vrij weinig mee kan (nog pony om alleen te mennen hoef ik niet).

Ik heb haar zelf via bokt, is wel inderdaad de wat fijner/modernere haflinger. Moeder was 1.50 en vaders 1.55 dus zij zal zeer waarschijnlijk ook wel aan de maat zijn (is nu ook al aardig groot). Ik vond trouwens dat toen onwijs veel jaarlingers te koop stonden, met name hengsten edit: even gezocht, nog steeds behoorlijk gewoon even bij 'paarden te koop' kijken en dan haflinger intypen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:00

Ik heb in januari een toen 1,5 jarige haflinger merrie gekocht.
En eerlijk gezegd is dat de beste keus die ik ooit heb gemaakt, ik zou geen ander paardje willen.

Ze kan helemaal naar 'mijn hand' worden gezet, je kunt er leuke dingen mee doen.
Je kunt ze veel leren en het toch leuk houden.

Ik ben heel blij met mijn inmiddels 2 jarige haflingertje, ze is super mak, zowat bomproof.

Heb haar trouwens gekocht van de eigenaar van mijn toenmalige verzorgpony, dus ik heb mijn eigen pony ook geboren zien worden en alles <3

Edit;
Ze heeft geen bekende afstamming.
En is vanaf begin af aan al in de hand, ze is zo ontzettend sociaal naar mensen en andere paarden.
Ze is ook goed/nieuwsgierig naar kinderen.

Het is een en al voordeel als je vanaf jongs af aan met je paard bezig bent.
Ze staat wel 24/7 op het land tussen ruim 20 andere paarden, maar kan haar altijd eruit halen om aan de slag te gaan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:10

ben een aantal keer bij keuringen wezen kijken en rondgevraagd naar karakter en bouw ed en toen op mp een jaarling en later een veulen gekocht met een afstamming waarvan ik dacht dat die wel bij me zou passen, braaf maar wel voorwaarts en niet te klein/iel, superblij mee, tuurlijk kan je ook zonder papier kopen maar het karakter is dan een grote verrassing want haast alle veulens zijn wel lief, dat zegt niets over later als de hormonen gaan meedoen

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:11

Ga eens op de centrale keuringen kijken
daar kunnen veel mensen je vertellen over karakter en bouw
natuurlijk kun je daar ook veel vragen stellen
Ook word er daar ook wel veulens verkocht of aangeboden

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:08

Een jong paard zelf opleiden heeft gewoon z'n charme, ik heb nu een 2-jarige staan die bij mij geboren is en waar ik lekker elke dag even contact mee heb (soms is het echt niet veel meer dan dat, andere dagen een keer een borstel erover of oefenen voor keuring oid) en ik vind het heerlijk. Ze is echt mijn vriendinnetje en heb er een geweldig paard aan.

Haar moeder kocht ik als ouder paard en dat is toch anders....heeft ook zijn voordelen en uitdagingen maar de paarden die ik vanaf veulen af aan heb of gehad heb vond ik toch makkelijker en leuker :o

(en ik heb momenteel een veulen en een jaarling te koop :D , beide merries, afstamming Standing Ovation x Ammersee)

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 13:36

Zooooo, daar ben ik weer. Alle tentamenstress (bijna) achter de rug. Bedankt voor alle informatie die mij gegeven is, ik denk toch dat ik wel voor een veulen of jaarling ga aangezien ik het helemaal met Mieperdepiep (en anderen) eens ben dat het gewoon z'n charme heeft om een jong paard zelf helemaal op te leiden.

Ik heb ook heel veel adresjes zowel via hier als via pb gekregen en daar ben ik ook heel blij mee!! :j

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 03:07

ik heb zelf 3 jaar geleden een 3 jarige gekocht was toen nog niet ingereden heb dat zelf gedaan dat is mij zeer goed bevallen ik heb dan niet vanaf veulen aan meegemaakt als je kijkt scheelt dat wel al veel geld
en als ze 3 jaar zijn kan je zelf nog wel veel leren aan je paard en hem nog naar je "eigen zin" opvoeden zover dat kan en gaat

maar buiten dat als je een veulen koopt lijkt me wel geweldig dan weet je helemaal hoe die is en dan kan je hem echt naar je eigen hand opvoeden
dat was ik zelf in het begin ook vanplan
maar liep toen tegen dit paardje aan en was opslag verlieft!

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:09

Hey, Met moderne types heb ik niet echt veel ervaring mee, maar de vader van mijn veulen is een modern type, er zat wel veel temperament in maar leek voor de rest wel een goedzak en hij was ook braaf.

Op kapaza bieden ze wel veulens enzo aan dus daar kun je es kijken :)

Ik heb een haflingermerrie ouderwets type en ze rijd heerlijk ideaal voor bosritten! Die van mij is niet echt kijkerig is wel nieuwsgierig naar nieuwe dingen maar zoals op de grote baan kijkt ze naar niks van verkeer enz.