Hengstenkeuze voor Welt Hit II x Kennedy merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mienemien

Hengstenkeuze voor Welt Hit II x Kennedy merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:19

Hallo,

Graag zou ik wat advies willen wbt de hengstenkeuze van onze Welt Hit II x Kennedy x Vasco merrie.
Ivm een blessure ziet het er naar uit dat onze merrie niet meer terug zal keren in de sport (trauma van buitenaf, niets erfelijks). Daarom hebben wij besloten dat we haar, zoals het er nu uitziet, volgend jaar willen laten dekken.

Hoewel de merrie zelf mooi aan de maat is (1.70) komt ze uit een erg kleine merrie lijn (moeder 1.63 mm 1.60 mmm 1.58) dus maat is zeker een aandachtspunt.

We willen graag het volgende verbeteren:
- Krachtig achterbeen
- Veel lossigheid/Stiek
- Meer schoudervrijheid
- Correctheid in stap. Merrie heeft de neiging (eigenlijk vooral door hete karakter) om wat onrustig te stappen.

Wat we willen behouden:
- Maat (hengst mag zeker niet verkleinend fokken)
- Uitstraling, merrie is een erg mooi paard met een sprekend hoofd
- Goede galoppade maar kan natuurlijk altijd beter.

De merrie is enkele jaren geleden (toen ze nog in de sport liep) al eens gedekt maar dit wilde toen niet pakken. We hebben toen Zhivago gebruikt, maar achteraf zijn we ook niet tevreden met deze keuze destijds. Hoewel ik zeker denk dat het feit dat de merrie nu niet meer in de sport loopt een hele grote rol zal spelen, is dus ook de spermakwaliteit wel een aandachtspunt. Diepvries sperma durf ik om deze reden ook niet aan.

Het liefst zou ik een hengst willen die nog niet massaal is gebruikt, evt is Duits ook welkom mits KWPN-erkend.

Zelf kom ik met dit lijstje toch steeds weer uit op Apache, hoewel ik hem eigenlijk liever niet zou gebruiken ivm de bovengenoemde reden. Daarnaast vraag ik me ook af of hij voldoende maat/formaat zal geven. Ook heb ik Quaterback overwogen, maar omdat hij nogal eens een kleintje wil geven en zijn ruglijn niet zo mooi is, en daarnaast de correchteid van de stap nogal eens een aandachtspunt wil zijn, heb ik daar ook sterk mijn twijfels over. Toch vind ik hem zelf wel een heel aansprekende hengst.

Ik zou graag weten hoe Bokt hier over denkt.
Alle suggesties zijn in principe welkom!

Foto van de merrie is op aanvraag beschikbaar.

youngster

Re: Hengstenkeuze voor Welt Hit II x Kennedy merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:22

Apache geeft juist veel maat en lossigheid.
Hij komt uit een groot fokkende lijn, dus dat zou best kunnen. Onze 2 jarige is nu 1,65m ongeveer ( moeder was wel 1,75, maar die durfde nog wel eens minder maat te geven).
Krachtig achterbeen en goede galop moet je ook richting Ferrobloed denken. Kom je al snel bij v olst uit denk ik.

mienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:30

Ik moet zeggen dat ik niet erg blij wordt van de LL x negro combinaties bij v. olst. Netto vindt ik iets te klassiek maar vooral te duur, en Negro zelf vind ik een beetje tricky omdat de merrie zelf een Welt Hit x Kennedy is.
Laatst bijgewerkt door mienemien op 13-06-13 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:31

Apache ga ik toch nog eens overwegen inderdaad. Heb je een foto van je 2 jarige toevallig?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:52

Mwoa dat Kennedy is wel ferro, maar zit voor mij ver genoeg weg.
Alleen zou ik dan wel een beetje uitkijken met het karakter idd. Ferro'tjes zijn niet de gemakkelijkste over het algemeen.

Nee geen recente helaas. Maar is een langbenige merrie met voldoende lengte. Echt een plaatje, en dus voldoende maat.

mienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:59

Ik weet niet, vindt het toch een beetje risicovol, Negro x Welt Hit x Kennedy. Plus inderdaad karakter. De merrie is zelf niet de makkelijkste. Altijd eerlijk, dat wel, maar zeker niet simpel of eentje waar je zo iedereen mee op pad stuurt.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:14

Wat misschien ook een idee is, de Vivaldi van v. norel!
Heb die pas in training gezien. Enorm fijn dier! Goed achterbeen en heel veel maat!
En fijn karakter zover ik kon beoordelen :j

mienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:57

Die heb ik inderdaad al eerder gezien, ook in de bezichtigingen. In beweging is hij inderdaad heel sterk, maar op stand is er qua conformatie wel het eea op aan te merken. Om die reden wil ik dan ook eerst wat nafok afwachten voor ik daar de gok mee zou gaan wagen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:44

mienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 13:28

Heb hem zojuist bekeken, maar ik vind hem te traag en te duwerig vanuit het achterbeen.

Sorry, ik weet dat ik lastig ben! :o

mienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 20:02

Wat vinden jullie van Electron? De ampere x fidermark?