Vragen over hengstig spuiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Vragen over hengstig spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 20:29

Mijn merrie heeft op 20 mei geveulend en zou volgend de telling rond 17 juni weer hengstig moeten worden. Nu lijkt ze dus vandaag hengstig en ik kan niet eerder dan maandag naar de hengst ivm met vervoer.
Als de merrie maandag niet meer hengstig is en ze wordt hengstig gespoten, wanneer is ze dan weer hengstig? En kan dat zo kort op de vorige hengstigheid?

FriesWytske

Re: Vragen over hengstig spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:38

Dit is de veulenhengstigheid. De meeste merries worden ongeveer 10 dagen nadat ze een veulen hebben gekregen weer voor de eerste keer hengstig. Van daaruit kun je verwachten dat ze na ongeveer 3 weken weer hengstig wordt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 20:44

Nee veulen hengstigheid heeft ze al gehad, die had ze rond 28 juni. Vandaag dat ik volgens berekening op 17 juni kom.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:00

Kijk even af hoe hengstigheid door zet (evt scannen?) wij hebben ooit merries die pas na 5/7 dagen dekrijp zijn (qua eisprong).

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 21:06

Ja ze wordt daar wel gescnad.
Ik dek normaal gewoon thuis met de hengst (Welsh A) in de kudde, maar deze merrie gaat naar een Welsh Cob, dus het gaat via ki.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:25

Vlak na de hengstigheid kun je ze niet hengstig spuiten, eitje moet al in een bepaald stadium van ontwikkeling zijn. Hoeveel dagen na de hengstigheid het kan kan ik je helaas niet vertellen. Ik heb een merrie die geen hengstigheid toont, en die laat ik doorgaans ook hengstig spuiten. Is al eens geweest dat het dus niet kon, omdat ze net hengstig was geweest.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 22:39

Ok dat ga ik even vragen aan de hengsten houder. Als ze vandaag hengstig geworden is kan ze maandag nog hengstig zijn. Lekkere timingheeft die merrie. Ze is een week te vroeg.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:17

Mijn merrie zal aanstaande vrijdag voor de derde keer op een maand tijd hengstig worden gespoten, nu het follikel is wel na 1dag al af, supersnel werkende eierstokken, zeiden ze, bij sommige merries duurt dit drie dagen. De veeartsen beweerden dat dit niet ongezond zou zijn, maar merrie heeft er toch wat last van.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:19

7 dagen na de hengstigheid kanje een merrie pas weer hengstig spuiten en dan duurt het nog 5 a 7 dagen eer ze hengstig wordt (indien het aanslaat).
Wordt ze natuurlijk gedekt?