Op zoek naar mijn droompaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charley01

Op zoek naar mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 18:57

Hallo allemaal ik ben een meisje van 19 jaar en na er lang over na hebben gedacht heb ik besloten om terug een eigen paardje te kopen. Ik had een haflinger maar zij is ondertussen te oud geworden en ook te klein, dus zij mag nu haar oude dag doorbrengen op een wei met vriendjes.
Ik heb nu ongeveer een jaartje gereden op de pre van mijn tante, een merrie van 10 jaar. Ik ben echt helemaal verkocht aan het ras. De mooie uitstraling, de lange manen, de mooie oogjes maar ook het eerlijke karakter spreekt mij enorm aan. Ik heb ook 3 jaar in spanje gewoond waar ik ook vele heb mogen bezichtigen.
Maar goed om een lang verhaal kort te maken ik ben dus nu op zoek naar mijn droompaard. Waarom ik nu dit topic heb geopend is dus omdat ik niet goed weet hoe ik er het beste aan begin en wat het beste is, zelf op zoek gaan en via internet naar spaanse fokkers en stoeterijen zoeken ( want de taal is geen probleem ) of toch een tussenpersoon zoeken die betrouwbaar is en die de goede adressen weet en zoja welke tussenpersoon dan? want ik heb al een beetje gezocht en er zijn er redelijk veel. En is het het beste om eentje van spanje te halen of eentje van hier in begie of nederland?
Wat ik zoek is gwn een leuk paardje ( ben niet van plan om wedstrijden te rijden, gwn recreatief dressuur, lesjes nemen en gaan wandelen ) het geslacht liefst een ruin, de leeftijd tussen de 5 en 8 jaar, al wel zadelmak gemaakt en liefst al wel doorgereden, de kleur maakt mij niets uit al zou ik het liefst een bruine willen en de schofthoogte liefst boven de 1.60 m. Mijn budget is rond de 8000 euro.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn vragen en ben ik hopelijk snel in het bezit van mijn paardje *\o/*

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:38

Wat leuk charley01 dat je na een jaar op de PRE van je tante gereden te hebben nu opzoek gaat naar je eigen PRE! Wat betreft een PRE uit Spanje halen of een in Nederland kopen is natuurlijk net waar er op dat moment een leuke staat. In Spanje heb je natuurlijk meer keus, maar ook weer transportkosten etc.
Als je geduld hebt kan je natuurlijk ook een leuke PRE in Nederland kopen, er komen er tegenwoordig best wat naar Nederland voor de verkoop. Ik heb allebei mijn Pre's in Nederland gekocht, ze komen beide wel uit Spanje.
Als je naar Spanje gaat, hebben veel mensen positieve ervaring met Mariette Stegwee. Ik heb zelf goede ervaring met Danielle Keymel (rafiki hier op Bokt), zij woont in Nederland maar haalt prachtige Pre's uit Spanje.
Veel succes met je zoektocht!! ;)

charley01

Re: Op zoek naar mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:54

bedankt voor je reactie madieke ik ga zeker eens kijken bij allebei.

jolijncr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:14

charley01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:22

Is inderdaad een leuke, ik ga zeker eens contact opnemen bedankt

jolijncr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:34

Zeker doen! Graag gedaan.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:53

Ik heb je ook een pb gestuurd :)

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:36

Je kunt natuurlijk ook op de site van het stamboek kijken.

Daar staat allerlei informatie en bovenal ook een link naar de serieuze/gekende fokkers!

voor Belgie: http://www.bpreb.com/page1-NL.html
voor Nederland: http://www.pre-stamboek.nl/links/

Het lijkt mij makkelijker om dichter bij huis te zoeken omdat er genoeg Spaanse paarden in Nederland en Belgie zijn. Daarbij komt dat de overgang van de manier van leven/klimaat en omgang met de paarden in Spanje veelal anders is, waardoor ze nogal eens verkeerd begrepen worden en dat je de paarden "uit de buurt" meestal wat vaker kan gaan uitproberen met wat meer bedenktijd. (maar dat is mijn mening)

Succes met je zoektocht!
Laatst bijgewerkt door jeanchar op 10-06-13 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:39

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:45

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:56

Die Hindu vind ik ook errug leuk en hij lijkt goed aan de maat.

Hou er rekening mee dat de stokmaat van de PRE's bij de verkoop vaak overdreven wordt, ga altijd zelf meten of kijk bij een Apto goed naar het keuringsrapport in het paspoort. Bovendien staat er vaak bij "dat hij nog wel wat zal groeien" en dat hoef je bij een 3-4 jarige doorgaans niet meer te verwachten (hooguit in de breedte). Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Bij Zarzuelo valt me op dat hij half mei gekeurd is geweest, maar blijkbaar niet verkocht: waarom dan niet? Meestal ga je als koper pas keuren als je zeker bent dat je het paard zal kopen als hij goedgekeurd wordt. Ik kom maar weinig gevallen tegen waarbij het paard al voor het te koop zetten door de VERkoper gekeurd wordt.

Een brandmerk is geen teken van een raszuivere PRE, zo'n beetje iedereen mag in Spanje zijn brandmerk op een paard drukken. Het zegt eigenlijk alleen maar dat het dier ooit in Spanje is geweest...
Persoonlijk maakt het mij weinig uit of het een PRE is of een Andalusier (dwz zonder afstammingspapieren), maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

Ken je dit topic al:

[HK] Mijn zoektocht naar een PRE in spanje

Veel plezier met zoeken!

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:06

Je moet natuurlijk altijd oppassen bij het kopen van een paard en daarom is het ook handig dat je dat, naar mijn idee, niet te ver weg doet zodat je nog eens makkelijk terug kunt gaan. En verder weet ik uit ervaring dat een PRE best nog in de hoogte groeit na z'n 3 jaar! Natuurlijk geen overdreven hoeveelheid maar een paar cm kan echt!
Ook las ik dat men een ruin wilde hebben dus dan is een "stamboekpapiertje" ( ivm raszuiverheid) erbij al niet meer echt van belang.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:38

Ik heb 2 PRE's te koop.
Als je meer info wilt, mag je me wel een pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 01:01

charley01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 04:57

Bedankt allemaal om te reageren, en nee hindu is zeker niet mis haha. Ik was al meteen verliefd op hem heb dan ook al contact gehad met zijn baasje. :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 06:16

Hindu is alleen een stuk duurder dan 8000
Zarzuelo is door zijn huidige baas gekeurd en niet door een koper.
Dat is relatief normaal zodat je zelf als verkoper niet voor een verassing komt te staan.
Suc6 met je zoektocht!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:10

Ik kwam pas geleden ook iemand tegen die een PRE die uit Spanje had laten komen voor de verkoop hier. Paard werd hier in NL gekeurd. Was helaas niet helemaal goed en ging dus terug naar Spanje. Gebeurt dus vaker, al is het misschien geen dagelijkse praktijk.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:44

DonCamillo schreef:
Bij Zarzuelo valt me op dat hij half mei gekeurd is geweest, maar blijkbaar niet verkocht: waarom dan niet? Meestal ga je als koper pas keuren als je zeker bent dat je het paard zal kopen als hij goedgekeurd wordt. Ik kom maar weinig gevallen tegen waarbij het paard al voor het te koop zetten door de VERkoper gekeurd wordt.

Wat insinueer jij nu? Ik heb hem laten keuren VOOR ik hem te koop aanbood omdat ik zelf wilde weten wat voor vlees ik in de kuip had, ik heb namelijk geen röntgenogen... Zo sta je als verkoper niet voor verrassingen als een potentiële koper uiteindelijk foto's laat maken en je beiden teleurgesteld bent omdat er iets op te zien is. Is toch niet zo ongebruikelijk????
Straf toch dat mensen overal iets achter zoeken hoor... Jeetje :n

En PRE's groeien door tot hun 6de levensjaar, ze zijn echte laatbloeiers.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:04

DonCamillo schreef:

Hou er rekening mee dat de stokmaat van de PRE's bij de verkoop vaak overdreven wordt, ga altijd zelf meten of kijk bij een Apto goed naar het keuringsrapport in het paspoort. Bovendien staat er vaak bij "dat hij nog wel wat zal groeien" en dat hoef je bij een 3-4 jarige doorgaans niet meer te verwachten (hooguit in de breedte). Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Een brandmerk is geen teken van een raszuivere PRE, zo'n beetje iedereen mag in Spanje zijn brandmerk op een paard drukken. Het zegt eigenlijk alleen maar dat het dier ooit in Spanje is geweest...
Persoonlijk maakt het mij weinig uit of het een PRE is of een Andalusier (dwz zonder afstammingspapieren), maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

Ken je dit topic al:

Veel plezier met zoeken!

Dat ligt er echt geheel aan in welke prijsklasse je iets zoekt.
Het is namelijk wel heel gebruikelijk :j
Tenslotte wil je als goede verkoper ook weten dat je een goed paard te koop aanbied ;)
Als je bij Imhoff koopt zijn ze ook allemaal op de X-ray geweest.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:18

DonCamillo schreef:

Ken je dit topic al:

Veel plezier met zoeken!

Ik wil niet vervelend doen maar PRE's groeien door tot hun 6e... Daarnaast is 99% van de paarden die ik ken, en die te koop staan, vooraf al gekeurd om verrassingen voor beide partijen uit te sluiten. Heel normaal hoor...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:58

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:30

Ik insinueer niet, ik wil alleen duidelijk maken dat je als koper je oren en ogen goed open moet houden. Het is nu eenmaal zo dat er in de paardenhandel vaak heel veel mooie praatjes verkocht worden. Ik wil natuurlijk de goeden niet te na komen, want die zijn er zeker, alleen kun je dat aan de buitenkant niet zien. Het is jammer dat die lijden onder het negatieve imago van de paardenhandel. Dat kun je als verkoper niet leuk vinden, maar daar kan ik niets aan doen.

Als koper kun je maar beter beschikken over een gezonde achterdocht, helaas. Dat betekent dus vragen waarom een paard in het verleden al gekeurd is, waarom hij als enige op zaagsel staat en de rest niet, waarom die manen afgeknipt zijn... Vragen staat vrij, want van de meldingsplicht van de verkoper komt meestal maar bedroevend weinig dus als koper zul je het vooral moeten hebben van je onderzoeksplicht.
Laat als koper een paard altijd een paar rondjes draven op een verharde ondergrond, aan de longe in draf, linksom en rechtsom. Veel kreupelheidsproblemen komen dan aan het licht en als je het als leek al ziet dat hij niet goed loopt: koffiedrinken en weer naar huis gaan. Heb je mooi weer de kosten van een keuring respectievelijk een miskoop bespaard. Als een paard snottert of hoest: idem. Niemand, ook een dierenarts niet, kan ter plekke uitsluiten of een kreupelheid of hoest het begin (of einde) is van een hoop problemen.

En ik kan het weten, want keuren is nu eenmaal (een deel van) mijn beroep en man, wat kom ik daar een hoop ellende tegen! Veel te vaak zie ik in mijn werk eigenaren die met een paard blijven zitten dat absoluut niet bleek te zijn wat hen verteld was qua karakter, ervaring, gezondheid, leeftijd, stokmaat enzovoort. Trouwens, Bokt staat vol met verhalen hierover. Mensen kopen in goed vertrouwen en hebben niet de ervaring om een paard zelf goed te beoordelen.

Dat de meeste paarden vooraf door de verkoper gekeurd worden vind ik echt de allergrootste onzin die ik gehoord heb, evenals de uitspraak dat een paard lang doorgroeit. Lengtegroei gebeurt voornamelijk vanuit de groeischijven in de lange pijpbeenderen (dus in de benen). De epifysairschijven in de lange pijpbeenderen sluiten van onder (hoefbeentje) naar boven. Met 3,5-4 jaar zijn ze gesloten (verbeend) en dan is de lengtegroei afgelopen. Verbening van de groeischijven in bijvoorbeeld de wervelkolom duurt veel langer, tot wel het zesde levensjaar, maar dat is geen lengtegroei!
Epifysairschijven sluiten minder snel na castratie op jonge leeftijd, dus ruinen worden vaak wat groter. En laten de meeste PRE's nu niet (jong) gecastreerd zijn...
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 11-06-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:38

Je kan op zijn minst eerst even vragen naar de beweegreden van de keuring voor je dingen gaat insinueren op een openbaar forum over 1 specifiek paard, want je stelt het niet algemeen, je noemt mijn paard met naam en toenaam. Mijns inziens getuigt het eerder van professionaliteit en transparantie als je een paard eerst op de foto laat zetten VOOR je hem te koop aanbiedt. Ik heb niks te verbergen en elke koper is vrij om hem te laten herkeuren.

Ik kan je 10 PRE's laten zien die nog enkele centimeters zijn doorgegroeid naar hun 4de jaar, dus ik ben het grondig oneens met jou.

8)7

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:47

Het klopt dat ik er van uit ben gegaan dat het paard door een verkoper is gekeurd, waarvoor mijn excuses, dat zal mijn beroepsdeformatie wel zijn. Ik ben het volledig eens met je stelling dat over het vooraf laten keuren door de verkoper, alleen is het onze ervaring dat het in de praktijk maar zelden gebeurt en dat is de insteek van mijn verhaal.
Dat we het niet eens zijn over het lange doorgroeien, jammer. De Faculteit Utrecht bakt er blijkbaar niets van in hun opleiding en mijn maatstok zal ook wel kuren hebben.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:49

OK dan, excuses aanvaard ;)