Past het veulen zich aan op de baarmoeder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iku

Past het veulen zich aan op de baarmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 21:11

Ik zag laatst op bokt staan dat een shet x fries eigenlijk gewoon kan
omdat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder.. :?
Klopt dat ? Zou het dan zo zijn dat een pony van 155 gedekt kan worden door een hengst van 170?
Levert dit geen moeite op bij de bevalling?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 06:56

Ik ken persoonlijk een pony van 1m30 die moeiteloos een veulen gehad heeft van een heel grote hengst en waarbij het veulen is uitgegroeid tot een paard van 1m67.
Dus is veronderstel inderdaad dat dit kan en dat het veulen groeit naargelang de ruimte dat het heeft.
Bovendien lees je overal als je Googled over bevallingen bij paarden dat een veulen nooit te groot kan zijn behalve eens bij Belgische trekpaarden, maar dit komt meer door teveel spiermassa. Een paard zou de enige diersoort zijn met het minste kans namelijk 6% dat er iets mis loopt tijdens de bevalling.

Donja

Re: Past het veulen zich aan op de baarmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:51

Tja, mijn merrie van 1.51m heeft nu een veulen aan de voet van een hengst van 1.73m. Zij is echter een ervaren fokmerrie en ik ben er altijd wel bij bij de bevalling, om even te helpen (ze geeft erg duidelijk aan en wacht meestal ook tot je erbij bent).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:37

Ja, het veulen past zich aan aan de baarmoeder. Het veulen past zich tijdens de ontwikkeling niet aan aan het geboorte-kanaal. Er blijven daarom dus wel risico's met een groot verschil in stokmaat en met name in bouw, dat de schouders moeilijk of niet door het geboorte-kanaal kunnen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:40

Mijn pony van 133 cm is geboren uit een shet van 110 en een papa van 155 cm..
Als pasgeboren veulen was hij amper 70 cm hoog en nog geen 25 kilo..

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:40

Ik heb nu een veulen waarvan de moeder 90 cm is en de vader ongeveer 1.50 m. Het veulen was eerst erg uit verhouding, groot hoofd, immens lange benen en een in verhouding erg klein lichaam. Ze is morgen 2 weken oud en ze is al heel anders. Ze is nu in verhouding, haar romp is bijgegroeid.
[KS-ITP] De eerste week van Lola, shetlander x arabier!

iku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 16:41

Goed om te weten dat het eigenlijk dus best kan :)