merrie dekken? wat komt er bij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veulen12345

merrie dekken? wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 17:05

hallo, ik ben nieuw op bokt! ik weet dus niet of dit goed staat aangezien ik uit veel kon kiezen.

ik wil graag volgend jaar mijn merrie laten dekken.
het veulen blijft bij ons. maar ik wil weten wat er bij komt kijken. en welke kosten.

groetjes. veulen12345

lailapri

Re: merrie dekken? wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:13

Hallo veulen12345,
Allereerst welkom op bokt.
Om jou vraag goed te kunnen beantwoorden is het handig om de volgende dingen te weten.
1) Wat voor hengst heb je op het oog. Prijsklasse gaat van een paar tientjes voor ene papierloze shethengst naar duizenden euro's dekgeld. Die kosten heb je dus zelf in de hand.
2) Laat je de merrie insemineren, zo ja waar (dierenarts en hengstenhouder kunnen in prijs aardig verschillen), of wordt er aan huis geïnsemineerd. Het is ook mogelijk om voor een hengst te gaan die natuurlijk dekt.
3) Wat doe je met de merrie in de tijd dat ze moet bevallen, hou je haar thuis of breng je haar naar een ervaren bedrijf en geef je het uit handen?

Waar het allemaal mee begint is hengstenkeuze en cyclus van de merrie. Daarna de dekking of inseminatie, gevolgt door het vaststellen van de dracht. Tijdens de dracht heeft de merrie niet heel veel andere zorg nodig alleen de laatste weken. Er staat heel veel op internet en deskundige mensen als de hengstenhouder, dierenarts, etc kunnen je verder informeren wat bij jou paard past. Dan de bevalling, ook hier zul je je in moeten verdiepen door erover te lezen of ervaringen van mensen te vragen. Het veulen moet opgevoed worden en naderhand gespeent. Wil je ook nog keuringen lopen en wat doe je met het veulen na het spenen?

Mogelijkheden genoeg dus.
Kwa kosten aan dierenarts zou ik toch zeker een 500 euro reserveren minimaal. Je kan mazzel hebben en voor 50 euro klaar zijn, maar dat hoeft niet.

Eveline68987

Re: merrie dekken? wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:00

Je kan ook kijken of je met de dierenarts een totaalprijs kan afspreken.
Stel dat de dracht in 1 x lukt met minimaal aantal keren insemineren in 1 cyclus, dan heb jij pech. Dan betaal je meer dan dat je het los doet.
Maar stel dat je meerdere keren een cyclus moet laten controleren, meerdere keren insemineren en sperma bestellen, dan kan je op die manier een stuk goedkoper uit zijn.