[KG]Zwart veulen uit homozygote bonte hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Omaro

[KG]Zwart veulen uit homozygote bonte hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:03

Hallo allemaal!

Mijn eerste topic hier op bokt *\o/* (als het verkeerd staat of als er al topics over zijn, sorry. Heb zoekfunctie wel gebruikt ;) )

Ik had een vraagje:

Mijn verzorgmerrie Omaro (Omi) heeft, voordat ze bij de huidige eigenaresse terecht kwam, een aantal veulens gehad. Een hiervan is een bonte merrie. Deze merrie is gedekt geweest door een hengst die homozygoot is voor bont. De eigenaresse van de bonte merrie was helemaal weg van bonte paarden en wilde dus uit deze merrie en die hengst een bont veulen fokken.
Nou komt mijn vraag: Uit deze combinatie is uiteindelijk een pikzwart veulen gekomen (bijna het evenbeeld van Omi, "mijn" merrie). Maar ik heb altijd begrepen dat een hengst die homozygoot is voor bont altijd bont doorgeeft aan zijn veulens. Dus: was deze hengst dan toch niet homozygoot voor bont of zijn er toch uitzonderingen ook al is een hengst homozygoot? (sorry als ik het een beetje warrig neerschrijf :P )

Ik vraag dit overigens gewoon uit pure nieuwsgierigheid, omdat ik graag nieuwe dingen leer :j

Ik heb in mijn omgeving niet echt mensen die verstand hebben van kleurvererving etc. dus ik dacht ik vraag het hier.

Voor de geinteresseerden de afstamming van Omaro:
kwpn met van vaders kant trakehnerbloed, Chronos x Vincent moeder is Chelinde.

Alvast bedankt voor jullie antwoord! :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-06-13 02:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:05

Dan is het geen homozygootbonte hengst geweest, of er is verkeerd sperma gebruikt. Was het een natuurlijke dekking?
Wie is de vader? Een goedgekeurde hengst? en bij welk stamboek?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:06

Mag ik die namen hier neerzetten? het is namelijk niet mijn paard of het paard van iemand die ik ken :) (het is een paard van een oud-bokker)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:26

Afstamming veulen: H.aico (NRPS) x P.edro (KWPN) Veulen zelf is opgenomen in NRPS. Geen idee of het goedgekeurde hengst is.. (of is ie sowieso goedgekeurd als hij in het stamboek staat? Sorry heb echt geen kaas gegeten van hoe dat werkt met stamboeken etc. Het enige dat ik weet is dat goedkeuring op een keuring gebeurt (ja duh :p )

edit: ik zie op horsetelex ggk bij H.aico staan. Dus dan zal hij wel goedgekeurd zijn :p

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:29

Volgens mij is Haico geen homozygoot bonte hengst.
Ik dacht dat hij NRPS goedgekeurd was.

Anoniem

Re: Zwart veulen uit homozygote bonte hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:31

Haico is idd niet homozygoot en wordt ook niet zo geadverteerd

Fauchon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:34

Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de hengst niet homozygoot bont is, maar het kan toch ook zijn dat het veulentje wel bont in het DNA heeft maar dat het minimaal tot uiting komt!?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:35

Heb je ook niet homozygoot voor een bepaald percentage en combinatie enz?
Kan zijn dat ik t helemaal mis heb, maar zag dr af en toe volgens mij een adv. op MP staan, of ik begrijp het verkeerd ;)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:35

sorry dubbelpost..
Laatst bijgewerkt door Omaro op 04-06-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:37

Cayenne schreef:
Dan is het geen homozygootbonte hengst geweest, of er is verkeerd sperma gebruikt. Was het een natuurlijke dekking?
Wie is de vader? Een goedgekeurde hengst? en bij welk stamboek?

Ik heb deze informatie uit een oud topic van de eigenaresse van die bonte merrie en daar zegt zij dus dat Haico homozygoot is. Maar als hij dus inderdaad niet homozygoot is, dan verklaart dat een hoop :) Wel banketstaaf voor die eigenaresse dan dat haar informatie over de hengst toentertijd niet klopte.. Maar goed, ben je zelf ook wel bij natuurlijk.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:40

Fauchon schreef:
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de hengst niet homozygoot bont is, maar het kan toch ook zijn dat het veulentje wel bont in het DNA heeft maar dat het minimaal tot uiting komt!?

hihi, heel minimaal dan: veulen heeft een piepklein wit kolletje dat nauwelijks zichtbaar is :P

Vader Pedro is trouwens Samber. Die is wel homozygoot bont toch? (gewoon voor mijn informatie)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:43

Welke kleur heeft de moeder van Pedro?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:45

Moeder Bobbelien: Donkerbruin

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:54

Een paard krijgt altijd van zowel de vader als de moeder een gen wat zegt wel bont of niet bont. Als het paard van de vader óf de moeder een gen krijgt wat zegt wel bont (en dus van de andere ouder een gen wat zegt niet bont) krijgt je een heterozygote bonte, maar dat uit zich wel bont. Als beiden ouders een gen geven voor wel bont dan krijg je een homozygote bonte, uiteraard uit dat zich ook bont. Als beiden ouders een gen geven wat zegt niet bont dan krijg je een eenkleurig paard.

Conclusie: Als een dier zelf niet bont is kan het nooit toch een bontgen hebben. Uiteraard kan een paard geen genen doorgeven die hij zelf niet heeft. Dus een effenkleurig paard kan nooit een gen doorgeven voor wel bont.

Indien er een bont veulen wordt geboren uit een combinatie waarvan een van de ouders effenkleurig is kan deze dus nooit van beide ouders een wel-bont gen gekregen hebben, en daarmee dus nooit homozygoot bont zijn. Hij kan echter wel bont uiten doordat hij van de ouder die een wel-bont gen heeft (en dus bont is) deze door heeft gekregen.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:56

Ja dat klinkt logisch :) (Had nog niet naar de kleur van de ouders van die "homozygote" bonte hengst gekeken)

Edit: Pedro is overigens de vader van de moeder. Niet de vader van dat zwarte veulen, dat was Haico. Maar die heeft een zwarte vader dus dan kan die inderdaad dus nooit homozygoot voor bont zijn geweest. (als ik je verhaal dus goed begrepen heb)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 16:23

Even een edit in mijn verhaal: ik heb nog even teruggezocht naar dat topic over de homozygote hengst. Maar ik heb een foutje gemaakt: ze wilde haar merrie laten dekken door een homozygote hengst, Tomtom, maar dat is blijkbaar niet doorgegaan. En is het dus Haico geworden, waarvan ze wist dat die niet homozygoot was. Sorry foutje van mij!! (was ook alweer paar maanden geleden dat ik dat topic had gelezen en ik heb het dus verkeerd onthouden. Ik ging twijfelen of ik het wel goed had gelezen na jullie uitleg en heb dus even teruggezocht. Nou ik heb dus inderdaad verkeerd gelezen... :+ ) Sorry!! (Maar wel weer een hoop geleerd van jullie uitleg dus: Dank jullie wel!! :)