Mijn eerste topic hier op bokt
(als het verkeerd staat of als er al topics over zijn, sorry. Heb zoekfunctie wel gebruikt
)Ik had een vraagje:
Mijn verzorgmerrie Omaro (Omi) heeft, voordat ze bij de huidige eigenaresse terecht kwam, een aantal veulens gehad. Een hiervan is een bonte merrie. Deze merrie is gedekt geweest door een hengst die homozygoot is voor bont. De eigenaresse van de bonte merrie was helemaal weg van bonte paarden en wilde dus uit deze merrie en die hengst een bont veulen fokken.
Nou komt mijn vraag: Uit deze combinatie is uiteindelijk een pikzwart veulen gekomen (bijna het evenbeeld van Omi, "mijn" merrie). Maar ik heb altijd begrepen dat een hengst die homozygoot is voor bont altijd bont doorgeeft aan zijn veulens. Dus: was deze hengst dan toch niet homozygoot voor bont of zijn er toch uitzonderingen ook al is een hengst homozygoot? (sorry als ik het een beetje warrig neerschrijf
)Ik vraag dit overigens gewoon uit pure nieuwsgierigheid, omdat ik graag nieuwe dingen leer
Ik heb in mijn omgeving niet echt mensen die verstand hebben van kleurvererving etc. dus ik dacht ik vraag het hier.
Voor de geinteresseerden de afstamming van Omaro:
kwpn met van vaders kant trakehnerbloed, Chronos x Vincent moeder is Chelinde.
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
) Sorry!! (Maar wel weer een hoop geleerd van jullie uitleg dus: Dank jullie wel!!