[KG]Wat voor kleur zal mijn pony zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

[KG]Wat voor kleur zal mijn pony zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:25

Ik heb sinds kort het welsh A tje Elise's Batista (aka Booster) overgenomen.
Vooralsnog was ik ervan overtuigd dat hij een 'normaal' roantje was, gezien je dit wel vaker ziet bij Welsh.

Echter na het verkrijgen van zijn paspoort, witte staart, foto van zijn vader én veulen foto ben ik er allemaal zo zeker niet meer van.
Ik zou graag jullie mening hier eens over willen horen. Hij staat als Valk in paspoort maar dat is hij sowieso niet.

Beginne bij de veulen foto:
Afbeelding

Toen ik heb voor het eerst zag in augustus vorig jaar was hij wit (typische Roan lijkt mij)
Afbeelding

In het najaar (hij was toen in zeer slechte conditie vanwege complicaties castratie...)
https://lh3.googleusercontent.com/-ppS5 ... .07.24.jpg

Wintervacht:
https://lh6.googleusercontent.com/-PLu8 ... .22.18.jpg

Toen in het voorjaar werd hij weer witter (en nu ook mijn pony ;-) :D Valkje is mijn andere welshje)
https://lh3.googleusercontent.com/-mrg5 ... 52_906.jpg

En nu verhaart ie wordt ie weer donkerder.
https://lh6.googleusercontent.com/-CWTh ... 50_056.jpg
Zijn staartje
https://lh4.googleusercontent.com/-Xlh9 ... 27_208.jpg

Tijdens het verharen vondt ik ook een buik-vlek; als hij wit is is die niet te zien, maar nu dus wel ;-) Ook zijn onderlip zegt mij Sabino. Zijn vader lijkt mij geen roan en zijn moeder ook niet? Is Roan dominant? Is hij niet Sabino?

Zijn vader staat als Vos in paspoort, maar volgens mensen die hem kennen werd hij donkerbruin en is dat ook gebleven. Hier een foto:
https://lh4.googleusercontent.com/-2J03 ... rangel.jpg
Wat mij meteen opvalt is die witte staart. Die heeft Booster ook! Geeft Roan witte staarten? Volgens mij niet?

Booster zijn moeder staat als Valk in het paspoort. Daar heb ik helaas verder geen enkele informatie van (behalve een niet meer bestaande advert op MP van een veulen van deze merrie Granby Buzzy Bee, en die zou valk zijn, die de moeder zou zomaar, zoals het paspoort ook aangeeft, valk kunnen zijn).

Is 't nou gewoon een Roan? En dan bruin of zwart? Of toch? Sabino? Of beide? Wat voor kleur heeft die vader wel niet :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-06-13 02:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 afbeeldingen zichtbaar, rest in link gezet

pillow

Re: Zoveelste; wat voor kleur zal mijn pony zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:43

Wat een toverbal zeg. Het lijkt mij toch een bruinroan. evt bruinroan sabino. De vader lijkt me bruinsabino.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:00

Zou deze zwart(of bruin) roan met silver kunnen zijn?
(zegt ze heel voorzichtig)
Door de wel heel lichte manen op veulen leeftijd.

Inderdaad een echte toverbal

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:03

Ik denk toch dat hij steeds witter zal worden. Mijn pony begon ook zo. En is uit eindelijk toch wit/zilver geworden.
Vandaar ook mijn naam ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:08

TS,was de moeder een gewone schimmel?

En,...voor de kenners. Kan roan en schimmel in een paard bestaan? Dus een roan die uiteindelijk toch helemaal wit wordt?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:22

Ik durf bijna wel met volledige zekerheid te zeggen dat hij geen schimmel gen heeft en dus nooit helemaal wit zal worden.

Ten eerste kan het volgens mij niet, ten tweede had ik dat nu wel aan zijn hoofd gezien; zijn hoofd is en blijft en donker bruin, geen ringen om zijn ogen oid.

Zijn moeder staat als Valk op papier. Maar gezien de paarden daarboven veel namen met 'blue' hebben vermoed ik dat het ook een roan was. Zal thuis nog even verder opzoeken. Volgens mij zijn de ouders van zijn moeder niet grijs. Alhoewel Just Tarn geen kleur bij staat. (wel andere bijzonderheden, zoals een chestnut X buckskin; zou een grey aka schimmel hebben gegeven. Yeah Right. :P leuk die stambomen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:26

Toverbal schreef:
Ik denk toch dat hij steeds witter zal worden. Mijn pony begon ook zo. En is uit eindelijk toch wit/zilver geworden.
Vandaar ook mijn naam ;)

Jou pony is een echte schimmel te zien in je profiel. Boost heeft geen schimmel kenmerken verder. Hij wordt ook niet steeds witter maar lijkt wel donkerder te worden, vergeleken met de zomer foto's vorig jaar is hij een stuk donkerder.

Schimmels verkleur ook vaak eerst rond ogen, en Booster heeft geen grijze ringen. Schimmel gen heeft hij volgens mij echt niet.

Maar Sabino denk ik bijna wel; witte onderlip is ook sabino kenmerk toch? Tesamen met zeer uitlopende bles, witte benen en buikvlek? Witte staart kan ook van Sabino komen ? (Of zelfs rabbicino?)
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 04-06-13 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:27

Ik denk juist dat het wel een gewone roan is. In de herfst krijgen ze langer haar en zijn ze half wit half basiskleur. In de winter zijn ze vaak volledig hun basiskleur behalve wat doorschijnende witte haren. Dan komt het voorjaar weer en worden ze eerst weer half wit en daarna volledig wit maar met lang haar. Dan vallen de haren eraf en heb je een soort stekelharige basiskleur en daarna in de zomer worden ze weer volledig wit met donkere benen en hoofd. Benen en hoofd veranderen nauwelijk van kleur en vertonen weinig witte haren. Bij een schimmel mis ik het brilletje dus ik denk dat je dat kan uitsluiten. Zilver kan niet ineens opkomen uit het niets, daarvoor moet een van de ouders het hebben en bij de welshjes komt dat gewoon niet voor. Staartjes en manen kunnen afwijkend gekleurd zijn, die hoeven niet de basiskleur te hebben maar zijn vaak wat lichter of er zitten witte haren doorheen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:14

Donkerbruin roan met sabino of splash.

En ja schimmel en roan kunnen samen geerfd worden. Zitten niet op hetzelfde loci en zijn twee geheel zelfstandig genen. Uiteindelijk, als een paard beiden heeft, zal het geheel wit worden ... schimmel is dominante van de twee.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:23

Thanx voor het meedenken! Ik ga inderdaad voor Donkerbruin ipv zwart, Roan, en ik denk toch wel een Sabino gennetje hoor. Die witte staart is niet zomaar een paar haren en die vlekken op zijn buik, veel wit op t hoofd en onderkaak.......

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:50

Peterina schreef:
Donkerbruin roan met sabino of splash.

En ja schimmel en roan kunnen samen geerfd worden. Zitten niet op hetzelfde loci en zijn twee geheel zelfstandig genen. Uiteindelijk, als een paard beiden heeft, zal het geheel wit worden ... schimmel is dominante van de twee.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een roan wordt ook onveranderlijke schimmel genoemd, wat in houd dat hij zijn hele leven dezelfde kleur houd, en dus niet lichter wordt. deze heeft een donker hoofd en benen, kenmerkend voor de roan. Een schimmel wordt juist het eerst lichter op het hoofd.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:05

Pillow ik denk dat je het bericht van Peterina niet helemaal goed begrijpt.

Als een paard zowel schimmel als roan heeft, wat kan, dan wordt hij dus wit, omdat schimmel dominant is over roan.

De term onveranderlijke schimmel is trouwens vrij dom (ken hem hoor, maar heb me er altijd aan geergerd) want het heeft niets met schimmel te maken.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:08

ik houd het op bruinschimmel :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:30

lucaa2 schreef:
ik houd het op bruinschimmel :)

Dat is hij sowieso niet ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:32

ik vind het "gewoon" een bruin roan :P

stalmilagro

Re: [KG]Wat voor kleur zal mijn pony zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:15

bruin roan met het sabino gen, dus vandaar misschien het witte in de staart ofzo

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:44

Toydoll schreef:
Pillow ik denk dat je het bericht van Peterina niet helemaal goed begrijpt.

Als een paard zowel schimmel als roan heeft, wat kan, dan wordt hij dus wit, omdat schimmel dominant is over roan.

De term onveranderlijke schimmel is trouwens vrij dom (ken hem hoor, maar heb me er altijd aan geergerd) want het heeft niets met schimmel te maken.

Hoezo vrij dom. Ik weet ook wel dat het geen schimmel is,maar het heeft wel een schimmel kleur,Overigens worden trekpaarden ook vaak bruinschimmel genoemd, terwijl dat roans zijn. Ik weet het verschil wel, maar niet iedereen weet wat een roan is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 23:48

Pillow, was geen kritiek op jou (had het beetje raar neergezet) maar ik heb me dus altijd geergerd aan de term onveranderlijke schimmel omdat dat suggereert dat het iets te maken heeft met het gen schimmel.

Dus ik schreef niet dat ik jou dom zou vinden (hoezo zou ik dat vinden :D) maar dat ik de term die men ooit verzonnen heeft 'dom' aka niet echt juist vindt ;-) Bruinschimmel is officieus ook een bruin geboren schimmel, en wordt idd ook vaak gebruikt voor roans. Daarom vindt ik het gebruik bij term schimmel dus onhandig bij paarden die geen schimmel gen dragen (en mijn pony heeft sowieso geen schimmel gen, beide ouders zijn geen schimmel)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:43

Toydoll schreef:
Pillow, was geen kritiek op jou (had het beetje raar neergezet) maar ik heb me dus altijd geergerd aan de term onveranderlijke schimmel omdat dat suggereert dat het iets te maken heeft met het gen schimmel.

Dus ik schreef niet dat ik jou dom zou vinden (hoezo zou ik dat vinden :D) maar dat ik de term die men ooit verzonnen heeft 'dom' aka niet echt juist vindt ;-) Bruinschimmel is officieus ook een bruin geboren schimmel, en wordt idd ook vaak gebruikt voor roans. Daarom vindt ik het gebruik bij term schimmel dus onhandig bij paarden die geen schimmel gen dragen (en mijn pony heeft sowieso geen schimmel gen, beide ouders zijn geen schimmel)

ik heb ook steeds gezegd dat het een roan is en geen schimmel

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:52

Lijkt mij 'gewoon' en roan, het wittige, toverbal en het donkere hoofd blijft. Mijn eerste verzorgpony was nml precies zon toverbal als jouwe :D Sabino denk ik ook, gezien de aftekeningen, lip, staart en vader.
Dus bruinroan met sabino :j
iig super leuk beestje, met een super leuk kleurtje :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:37

Hij is bruin roan met sabino en/of splash. Valk zowieso niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:42

Haha, wat leuk zeg! Als een kleurtje gaat vervelen verhaart hij gewoon, en ziet hij er weer heel anders uit :+

Ik vind het in ieder geval een erg mooie kleur(en)! En voor de rest zou ik heb ook niet weten... Misschien is het morgen opeens een vos :+