Mijn nichtje heeft nog een E-pony lopen van 37 jaar, die kan echter niet meer zelf eten alleen nog slobber, maar als ik met mijn pony langs kom, lijkt het ineens weer een jonge pony, zo loopt ze dan met staart om hoog door de weide te rennen
.Ik vroeg met af wat jullie ervaringen bij de diverse rassen zijn? Zag vandaag bij " in de picture " een prachtige Haflinger van 28 jaar. Worden pony's ouder dan paarden of juist niet? Welke rassen worden gemiddeld ouder of zijn het juist de kruisingen die ouder worden, hieronder wat informatie van het net.
Eerder dit jaar las ik het volgende bericht: "papierloze kruising tussen een Irish Draught en een volbloed op 51 jarige leeftijd ingeslapen" Oudste paard ter wereld, maar dat was dan waarschijnlijk in 2013 het oudste paard (bekend) ter wereld.
Verder lees ik op http://paardenwereld.webs.com/paardenrecords.htm :
Oudste paard:
De hoogste leeftijd die door een paard werd bereikt, is 62 jaar. Het paard heette Oude Billy. Hij leefde van 1760 tot 1822 in Engeland. (tja of ze dat destijds echt bijhielden???)
Oudste renpaard:
Het oudste renpaard ter wereld is 42 jaar geworden. Het paard was een Australische volbloed ruin, Tango Duke genaamd. Hij leefde van 1935 tot 1978.
Oudste pony:
De hoogste leeftijd die een pony heeft bereikt, is 54 jaar. De recordhouder is de hengst van een Franse boer. De pony leefde van 1919 tot 1973.
maar vlgs mij is deze ouder:
http://www.horseandhound.co.uk/news/397/121821.html
horseandhound.co.uk
Sugar Puff, een Shetland/Exmoor kruising.
De ruin heeft een plek behaald in het Guinness Book Of Records als de langst levende pony ter wereld. Volgens Sally had hij een enorm vriendelijk karakter: "Hij was een veilige, lieve pony waar je op kon rekenen. Enorm veel kinderen hebben op zijn rug leren rijden, en hij vond springwedstrijden en de pony club altijd geweldig. Hij was een leuke pony, en mocht tijdens kerstmis in huis lopen. Ik kocht hem toen hij al 29 jaar was, maar ik dacht dat hij mij zou overleven!" Sugar Puff werd maar liefst 56 jaar.
In Nederland is Elsje het oudste paard ooit. Deze merrie is maarliefst 50 jaar oud geworden. Elsje is ook nog eens haar hele leven actief geweest. Zij heeft namelijk jarenlang de ponytram in de dierentuin van Amersfoort getrokken.