Fokker met meerdere rassen, kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Fokker met meerdere rassen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 02:34

Oke even een wellicht stommen vraag maar het is nu al vaker ter discussie gekomen en nu wil ik het weten ook :)

Ik weet dat er vroeger (weet niet hoe dit nu zit) moeilijk gedaan kon worden met stamboom krijgen van bijvoorbeeld een hond als je ook andere rassen had rondlopen.
Nu weet ik niet hoe dit ondertussen met hond en kat zit en of het dus mogelijk is 2 (of meer) rassen te fokken bijvoorbeeld.

Maar hoe zit dit nu met paarden? aangezien veel mensen op een pensionstal die er een hengst op zetten wel een stamboom kunnen krijgen. Stel je hebt eigen land of je huurt een stuk af. Je hebt hier meer rassen opstaan. Is dit een probleem met stamboom?
En stel dat je ook eigen fokhengsten hebt, hoe zit t dan?

Kortom moet je je richten op 1 ras als je hobbymatig wat fokt (dus kleinschalig en geen fokkerij van 100 paarden) of kun je toch een fries, paint en quarter hebben staan (bij wijzen van) en hier gewoon probleemloos mee fokken en een stamboom aanvragen.

Wie o wie kan mij helpen :)

PS als je het toevallig ook weet van hond en kat dan mag je me dat natuurlijk ook altijd even melden.

Anoeska27

Re: Fokker met meerdere rassen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 03:14

Nee hoor, ik kan me niet voorstellen dat dat problemen zou opleveren. Ik fok zelf met een Hannover merrie en een KWPNer. De stamboeken weten niet eens van elkaar dat er meerdere rassen/stamboeken op 1 terrein staan. Bij het stamboek is alleen het huisadres van de eigenaar bekend en niet het staladres.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 03:29

maakt niets uit
De eigenaar van de merrie die gedekt wordt door een goed gekeurde hengst krijgt
ns dekking een dek bewijs
Na geboorte moet dit worden opgestuurd naar het stamboek
Dat een merrie houder van verschillende rassen ook verschillende goedgekeurde hengsten heeft komt niet (vaak) voor

Allrounder2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:27

TS, bedoel je niet dat je de rassen kruist? Want dan is het aanvragen van een stamboom wel mogelijk, maar het levert wel 'problemen' op in die zin dat je met het veulen niet naar de keuring kunt. Tenzij de hengst erkend is bij het stamboek van de merrie ;)

De merriehouder bepaalt zelf welke hengst er op de merrie gaat.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:31

Dat kan gewoon.
Meestal met het aangeven van het veulen/chippen worden ook wat haren met haarzakjes mee gestuurd naar het stamboek zodat deze een eventuele steekproef uit kunnen voeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:46

Zolang jij de paarden onderling niet kruist is er niks aan de hand.
Doorgaans worden er tussen de fokmerries ook geen hengsten gehouden.

De meeste grote stoeterijen hebben wel paarden van verschillende stamboeken staan.

De Nieuwe Heuvel heeft onder andere Friezen, NRPSers en KWPNers.(misschien wel meer nog)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 14:14

Allrounder2 : nee dat bedoel ik niet.
Het ging puur om t feit dat jij bijvoorbeeld een 10 merrie's hebt staan (ideaalste geval gewoon achterom)
En dat het 3 rassen zijn. Nu snap ik dat met inseminatie natuurlijk minder problemen zijn.
Maar ik had problemen verwacht zodra je bijvoorbeeld van elk ras 1 of 2 goedgekeurde hengsten hebt staan.

Ik ken stallen die trainen/fokken en ook eigen hengsten hebben, echter dit is maar 1 ras.
natuurlijk komt eens een veulentje fokken van je eigen paard en dan ook nog toevallig een goedgekeurde dekhengst in bezit hebben erg weinig voor. Maar pak je het iets groters aan zoals hierboven staat, is de kans alweer wat groter.

Maar goed zoals ik begrijp is het geen punt. Er komt dus ook niet een keuringsdienst langs van de stambomen als jij regelmatig veulens fokt om te kijken of er geen andere rassen zijn.
Ik weet namelijk dat dit voorheen met honden wel moeilijk was (maar waarschijnlijk heb je dan ook reutjes in huis)
Bedankt voor t snelle antwoorden :)