Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Neonlight schreef:Hier dit jaar ook een winterveulentje, zeer onverwachts (wisten niet dat de shetlander drachtig was) lag er ineens een veulen naast, eind januari. Dag ervoor stond de merrie nog in een besneeuwde weide.
Zorg dat je veulendekentjes hebt, wellicht niet nodig maar als je ze wel nodig hebt is het een must om te hebben. Veulen hier dronk niet, en raakte onderkoeld. Dekentje was echt een must, gelukkig konden we er wel snel aan komen.
Verder hebben wij de stal geïsoleerd. Stal was net de stal naast de deur, de tralies naast de deur bedekt met kleden, zodat het er zo niet in kon waaien, boven over de stal hebben wij isolatieplaten geschoven. In de stal hadden we een dikke laag vlas met een dikke laag stro erbovenop liggen.
Winterveulens worden gelukkig wel geboren met een dikke vacht.

Teigetje008 schreef:hey,
wat ook fijn is om "paraat" te hebben is denk ik zo'n warmtelamp. Bij bv de Welkoop hebben ze die wel te koop. Misschien valt het qua temperatuur reuze mee als je beeb er is, maar je weet het niet. Wellicht heb je kennissen die zo;n lamp hebben?
Denk dat je je over je merrie op zich geen zorgen hoeft te maken. Merriebrok voeren is wel goed, en denk aan je entingen en ontworming. Ik zou proberen haar wel in beweging te houden, dus elke dag naar buiten als het lukt (juist in de laatste weken).
Mocht je merrie heel erg dik in de vacht komen, dan zou je kunnen overwegen om het gebied rond de uier te scheren. Ik bedoel dan niet letterlijk het uier, maar het stuk net er voor en op het been van de merrie. Zo voorkom je dat het veulen bijvoorbeeld met zijn ogen in het dikke haar van je merrie prikt.
riagr schreef:Waar je ook over na moet denken is hoe je ervoor gaat zorgen dat het veulen wel voldoende beweging krijgt, dat is absoluut noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van botten en pezen. Dus; bedenk een noodoplossing voor wat te doen rondom beweging als het onverhoopt te nat/te glad is....
Delisa schreef:riagr schreef:Waar je ook over na moet denken is hoe je ervoor gaat zorgen dat het veulen wel voldoende beweging krijgt, dat is absoluut noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van botten en pezen. Dus; bedenk een noodoplossing voor wat te doen rondom beweging als het onverhoopt te nat/te glad is....
Ja dat klopt, hoe deden jullie dat (mensen met een winterveulentje) als het sneeuwde of te nat was enz?
caboclo schreef:ik weet niet of je van 2 grote boxen 1 kan maken? dan heb het veulen zo ie zo altijd ruimte genoeg als ze niet naar buiten kunnen,?