Een winterveulentje, tips gezocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delisa

Een winterveulentje, tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 17:39

Hallo,

Dit jaar krijgen wij een winterveulentje. De merrie is uitgerekend half december. Ik heb haar drachtig gekocht, en haar laten scannen. Er zit dus ook echt een veulentje in. Het is niet fijn, maar moeder plus veulen kunnen er ook niks aan doen dus ga ik meer dan me best doen voor dit veulentje en mams.
Wj hebben nog maar 1 keertje een veulen gehad maar dat was in de zomer.
Nu is mijn vraag, moet de merrie nu al extra vitamine ofzo? Als het weer kouder gaat worden, moet de pony dan juist wel een wintervacht krijgen of niet? Welke dingen zijn extra belangrijk voor een winterveulentje? Heeft iemand hier ook ooit een winterveulentje gehad? Voor de merrie is het haar eerste veulen.

Ik hoor graag van jullie!
Ik hoef geen commetaar om het feit dat het in de winter komt, het is zoals het is en we gaan ons uiterste best doen om het zo goed mogrlijk te laten verlopen.

Gr.

goldenarrow

Re: Een winterveulentje, tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:42

Je zou het aan ShamalArabs kunnen vragen. Haar eerste veulens komen altijd rond januari.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:43

Er bestaan o.a. veulendekentjes. Als je even op bokt zoekt, dan vind je wel wat. Het is wel fijn als je ongeveer de maat van het veulen weet, zodat het niet te groot of te klein is. In het kraamstal topic staan ook heel veel nuttige dingen. Daar zijn ook veel mensen met ervaring.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:48

Hier dit jaar ook een winterveulentje, zeer onverwachts (wisten niet dat de shetlander drachtig was) lag er ineens een veulen naast, eind januari. Dag ervoor stond de merrie nog in een besneeuwde weide.
Zorg dat je veulendekentjes hebt, wellicht niet nodig maar als je ze wel nodig hebt is het een must om te hebben. Veulen hier dronk niet, en raakte onderkoeld. Dekentje was echt een must, gelukkig konden we er wel snel aan komen.
Verder hebben wij de stal geïsoleerd. Stal was net de stal naast de deur, de tralies naast de deur bedekt met kleden, zodat het er zo niet in kon waaien, boven over de stal hebben wij isolatieplaten geschoven. In de stal hadden we een dikke laag vlas met een dikke laag stro erbovenop liggen.
Winterveulens worden gelukkig wel geboren met een dikke vacht.

Delisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 18:58

Neonlight schreef:
Hier dit jaar ook een winterveulentje, zeer onverwachts (wisten niet dat de shetlander drachtig was) lag er ineens een veulen naast, eind januari. Dag ervoor stond de merrie nog in een besneeuwde weide.
Zorg dat je veulendekentjes hebt, wellicht niet nodig maar als je ze wel nodig hebt is het een must om te hebben. Veulen hier dronk niet, en raakte onderkoeld. Dekentje was echt een must, gelukkig konden we er wel snel aan komen.
Verder hebben wij de stal geïsoleerd. Stal was net de stal naast de deur, de tralies naast de deur bedekt met kleden, zodat het er zo niet in kon waaien, boven over de stal hebben wij isolatieplaten geschoven. In de stal hadden we een dikke laag vlas met een dikke laag stro erbovenop liggen.
Winterveulens worden gelukkig wel geboren met een dikke vacht.

Bedankt voor de info, we hebben gelukkig wel een vrij warme stal. Een veulendekentje ga ik naar opzoek. De merrie is 135 hengst 147, ik heb eigenlijk geem idee wat voor maat het dan moet worden.. Het is haar eerste veulen

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:21

Waarschijnlijk heb je dan een dekenmaat van ongeveer 75 cm nodig voor het veulen. Maar je kan even zoeken, dan vind je zeker meer informatie.

Edit: er staan ook foto's ergens, van veulen met dekentje. Ook ervaring met hoe lang ze het hadden en welke tijd van het jaar het was.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:29

hey,

wat ook fijn is om "paraat" te hebben is denk ik zo'n warmtelamp. Bij bv de Welkoop hebben ze die wel te koop. Misschien valt het qua temperatuur reuze mee als je beeb er is, maar je weet het niet. Wellicht heb je kennissen die zo;n lamp hebben?

Denk dat je je over je merrie op zich geen zorgen hoeft te maken. Merriebrok voeren is wel goed, en denk aan je entingen en ontworming. Ik zou proberen haar wel in beweging te houden, dus elke dag naar buiten als het lukt (juist in de laatste weken).

Mocht je merrie heel erg dik in de vacht komen, dan zou je kunnen overwegen om het gebied rond de uier te scheren. Ik bedoel dan niet letterlijk het uier, maar het stuk net er voor en op het been van de merrie. Zo voorkom je dat het veulen bijvoorbeeld met zijn ogen in het dikke haar van je merrie prikt.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:32

Wij hebben ook al 2x een veulen gehad in oktober (wel herfst dus), en dat is helemaal goed gekomen. Goed in het oog houden dat ze niet te mager worden en eventueel een beetje veulenbrok bijvoeren vanaf een maand.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:37

ons veulen was erg vroeg in het voorjaar geboren,, het was toen ook nog erg koud en het regende veel,,
We hebben het veulendekentje van de EJ voor haar gekocht en dat was zeker een aanrader,, ze had het zonder echt wel koud,, en het deken is erg licht als je de bilriemen er afhaalt,, blijft goed liggen en is zeer ruim verstelbaar met klitteband..

Delisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 19:40

Teigetje008 schreef:
hey,

wat ook fijn is om "paraat" te hebben is denk ik zo'n warmtelamp. Bij bv de Welkoop hebben ze die wel te koop. Misschien valt het qua temperatuur reuze mee als je beeb er is, maar je weet het niet. Wellicht heb je kennissen die zo;n lamp hebben?

Denk dat je je over je merrie op zich geen zorgen hoeft te maken. Merriebrok voeren is wel goed, en denk aan je entingen en ontworming. Ik zou proberen haar wel in beweging te houden, dus elke dag naar buiten als het lukt (juist in de laatste weken).

Mocht je merrie heel erg dik in de vacht komen, dan zou je kunnen overwegen om het gebied rond de uier te scheren. Ik bedoel dan niet letterlijk het uier, maar het stuk net er voor en op het been van de merrie. Zo voorkom je dat het veulen bijvoorbeeld met zijn ogen in het dikke haar van je merrie prikt.

Iedereen bedankt voor de info, zon warmte lamp is idd wel iets. De ponys en paarden gaan hiermsowieso altijd even naar buiten en anders stappen we er mee dus beweging heeft ze wel! We hebben een o tzettend grote stal, dus als ze een dagje binnen moeten blijven is het ook niet erg.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:45

Waar je ook over na moet denken is hoe je ervoor gaat zorgen dat het veulen wel voldoende beweging krijgt, dat is absoluut noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van botten en pezen. Dus; bedenk een noodoplossing voor wat te doen rondom beweging als het onverhoopt te nat/te glad is....

Delisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 19:47

riagr schreef:
Waar je ook over na moet denken is hoe je ervoor gaat zorgen dat het veulen wel voldoende beweging krijgt, dat is absoluut noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van botten en pezen. Dus; bedenk een noodoplossing voor wat te doen rondom beweging als het onverhoopt te nat/te glad is....

Ja dat klopt, hoe deden jullie dat (mensen met een winterveulentje) als het sneeuwde of te nat was enz?

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:51

Delisa schreef:
riagr schreef:

Ja dat klopt, hoe deden jullie dat (mensen met een winterveulentje) als het sneeuwde of te nat was enz?

heb je geen (kleine) binnenbak?
dan kunnen ze daar in rennen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:51

Wel een zorg voor je zeg, TS... En super dat je je er nu al zo op voorbereid!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:58

ik weet niet of je van 2 grote boxen 1 kan maken? dan heb het veulen zo ie zo altijd ruimte genoeg als ze niet naar buiten kunnen,?

Delisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:33

caboclo schreef:
ik weet niet of je van 2 grote boxen 1 kan maken? dan heb het veulen zo ie zo altijd ruimte genoeg als ze niet naar buiten kunnen,?

Wij hebben geen binnenbak.
De stal waar ze in komt zijn eigenlijk al twee stallen, en er is geen mogelijkheid om er nog een extra stal bij te maken zegmaar.

Het zal best zwaar worden een veulentje in de winter... Maarja dat kleine hummeltje heeft er ook niet voor gekozen dus we gaan er het allerbeste van maken!! :o